Železničná doprava

Železnice neuvažujú nad IC vlakmi či expresmi na južnej trase do Košíc

Cestujúci na južnej trase z Bratislavy do Košíc vedúcej cez Zvolen, sa tak skoro InterCity (IC) vlakov či expresných spojov nedočkajú.

Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) neuvažuje nad tým, že by aj na túto trať nasadil vlaky, ktoré momentálne predstavujú najvyšší štandard na Slovensku, teda IC vlaky. Rovnako nie je podľa firmy ani dostatočný záujem o expresy.
      
„Nasadenie vlakov vyššieho štandardu – IC vlakov – sa realizuje tam, kde sa to ekonomicky oplatí,“ odôvodnila pre TASR riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová. Na južnej trase do Košíc však podľa jej slov v prvom rade nie je vyhovujúca infraštruktúra, čiže neelektrifikovaná, pomalá a zväčša jednokoľajná trať v celom úseku. 
      
„Ďalej sú to menšie počty cestujúcich, ktorí si zvyčajne kupujú lístky na kratšie úseky,“ doplnila Morháčová. Železnica totiž v tejto časti krajiny bojuje s konkurenciou autobusov a áut, keďže medzi Bratislavou, Zvolenom až po Banskú Bystricu funguje rýchlostná cesta. Podobné dôvody sú podľa dopravcu aj proti zavedeniu expresného spoja.
      
Nevyhovujúcu trať a nízky počet cestujúcich vidí ako hlavné argumenty proti IC vlakom na juhu Slovenska aj šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Súčasne pripomenula, že aj na najlukratívnejšej trati na Slovensku, čiže z Bratislavy do Košíc severom cez Žilinu, jazdia IC vlaky so stratou. Na južnej trati by však podľa jej slov stálo za to, aby cestujúci jazdili v modernejších vozňoch. V súčasnosti premáva na trase z Bratislavy do Zvolena denne osem párov rýchlikov. Z toho štyri pokračujú smerom do Banskej Bystrice, Vrútok a Žiliny a zvyšné štyri idú smerom na juh, čiže Lučenec, Rožňavu a Košice.
      
Na južnej trase do Košíc pritom podľa železničiarov nikdy ani nepremával IC vlak či expresný spoj. Len na časti úseku, čiže z Bratislavy cez Zvolen do Banskej Bystrice jazdil rýchly spoj Hron. Od decembra 1997 do decembra 2003 bol vypravovaný ako IC vlak. „Bol teda povinne miestenkový a vo vlaku bol radený reštauračný, respektíve bistro vozeň,“ priblížila Morháčová. Následne v ňom však železnice zrušili málo využívané povinné „miestenkovanie“ a aj reštauračný vozeň, o ktorý bol veľmi nízky záujem. „Spoj bol preklasifikovaný na expres a premáva aj v súčasnosti ako rýchle spojenie Banskej Bystrice a Bratislavy,“ dodala Morháčová. Aktuálne začal podľa nej zaznamenávať vyššie využitie.
 

Prečítajte si aj

Back to top button