Železničná doprava

Ďalšie tri vlaky dostali reklamné názvy, premenoval sa Tatran, Kriváň a Liptov

Tatran, Kriváň a Liptov – to sú tri tradičné názvy vlakov, ktoré najnovšie nahradili v jednom smere reklamné pomenovania.

Všetky premávajú na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami a od nedele 15. júna sa zaradili k deviatim ďalším vlakom, ktoré jazdia po Slovensku s komerčným názvom firiem či ich produktov. InterCity (IC) vlak Tatran, ktorý vyráža o 5.20 h z Košíc do Bratislavy, sa tak po novom volá DPD a IC vlak Kriváň, ktorý jazdí z Košíc o 9.20 h je už Wüstenrot.
 
Zmenou názvu prešiel aj rýchlik Liptov, ktorý odchádza z hlavného mesta o 11.55 h do Košíc, po novom sa volá Ferratum Bank. Okrem toho už po slovenských koľajniciach jazdia vlaky s názvami ako napríklad Martinus.sk, Lyoness, Horalky Sedita alebo Union poisťovňa. Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tvrdí, že cieľom takéhoto predaja názvov vlakov je využiť všetky možnosti, ako dosiahnuť vyššie vlastné tržby, a tým vylepšiť hospodársky výsledok spoločnosti. Tak sa súčasne znížia aj nároky firmy na dotáciu od štátu, keďže tržby z predaja lístkov nepokrývajú náklady na vypravovanie vlakov.
 
Napríklad na tento rok odhaduje firma príjmy z komerčných názvov vlakov v rozmedzí od 70.000 do 120.000 eur. Pomenovania vlakov, ktoré slúžia ako reklama pre firmy či ich produkty, fungovali na Slovensku už aj v minulosti. Ľudia cestovali napríklad vlakmi s názvami Aspirín či Obchodné centrum Mirage. V roku 2011 ich však vtedajšie vedenie ZSSK zrušilo a vrátilo sa k pôvodným slovenským pomenovaniam vlakov ako napríklad Rysy či Dargov.
      
Dôvodom bolo najmä to, že názvy mali zlý dosah na orientáciu cestujúcich. „Jedným smerom sa totiž ten istý rýchlik volal inak ako opačným, názvy sa miešali a zamieňali. Nehovoriac často o trápnosti hlásení jednotlivých názvov,“ argumentoval vtedy dopravca ZSSK. A nenaplnili sa ani finančné predstavy, ktoré mala takáto reklama spoločnosti priniesť. Do praxe sa reklamné názvy vrátili v polovici roka 2013.
 

Prečítajte si aj

Back to top button