Železničná doprava

Čína predĺžila kontroverznú tibetskú železnicu, stálo ju to 1,6 miliardy eur

Čína v týchto dňoch oficiálne otvorila predĺženú časť svojej kontroverznej železnice do Tibetu, ktorá spojila tibetské hlavné mesto Lhasa s kľúčovým strediskom budhizmu.

Tibet je pre Čínu obzvlášť citlivým regiónom, nielen pre odpor Tibeťanov voči čínskej nadvláde, ale aj pre jeho strategickú pozíciu vo vzťahu k susedným krajinám ako India, Nepál a Mjanmarsko. V roku 2006 otvorila Čína železničné spojenie s Lhasou, pričom trať prechádza aj oblasťami v nadmorskej výške až 5000 m.
 
Kritici železnice, medzi nimi aj viacerí Tibeťania žijúci v exile, tvrdia, že projekt zvýši počet imigrantov v Tibete a ohrozí tibetskú kultúrnu integritu založenú na budhizme a tradičnom pastierskom spôsobe života. Predĺženie železničnej trasy, na ktoré sa náklady vyšplhali na 13,28 miliardy jüanov (1,61 miliardy eur), posunulo železnicu do Šigace, tradičného sídla druhého najvyššieho predstaviteľa tibetského budhizmu pančenlámu.
 
Úsek začali stavať v roku 2010, je dlhý 251 kilometrov a skracuje čas prepravy z Lhasy na dve hodiny z pôvodných štyroch hodín absolvovaných po ceste. Je to zároveň najdrahší železničný úsek v Číne, keďže jeden meter trate vyšiel Peking približne na 50.000 jüanov. Čína navyše plánuje ďalšie predĺženie železnice, a to na hranice s Indiou, Nepálom a Bhutánom. K tomu by malo dôjsť do roku 2020.
 

Prečítajte si aj

Back to top button