Železničná doprava

V Košiciach začali premávať ďalšie nové električky

Košický dopravný podnik (DPMK) má za sebou tretí krst v tomto roku. V pondelok (1.12.2014) v areáli na Bardejovskej krstil a uviedol do prevádzky nové električky Vario LF2+.

Doteraz bolo dodaných 7 ks vozidiel, pričom 4 z nich boli po krste zaradené do výpravy. Celkovo ich dopravný podnik kúpil 28. Posledné vozidlo by malo doraziť na jeseň 2015. Dopravnému podniku sa tak podarilo urobiť ďalší pozitívny krok k celkovej obnove vozového parku. 
 
Na uvedení nových električiek do prevádzky bol aj primátor mesta Richard Raši.„Mestská hromadná doprava v Košiciach bude nielen najmodernejšie ale aj najbezpečnejšia a najkomfortnejšia na Slovensku,“ uviedol primátor.  „Vedenie dopravného podniku má aj naďalej záujem pokračovať v obnove vozového parku pre Košičanov. Ďalšou obnovou vozového parku chceme zvýšiť kultúru cestovania,“ povedal generálny riaditeľ DPMK Juraj Hrehorčák.
 
Električka Vario LF2+ predstavuje zaujímavý pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Podľa DPMK je toto vozidlo obľúbené nielen u cestujúcich, vodičov ale aj u samotných prevádzkovateľov. Použité prvky a komponenty garantujú nízke prevádzkové náklady a tiež náklady na údržbu, spoľahlivosť a vysokú disponibilitu v prevádzke. Nevyžadujú si žiadne zásadné zmeny v dielenskej infraštruktúre údržby vozidiel. Minimálne dopady na opotrebenie kolies a koľajníc zaručujú použité otočné podvozky a maximálne nápravové zaťaženie do 8 ton.
 
Všetky podvozky sú hnacie, čo umožňuje 100 % využitie trakcie v režime jazdy aj brzdy, teda zaručuje výbornú dynamiku vozidla. Celoelektrické riadenie bŕzd garantuje prevádzkovú spoľahlivosť a nenáročnú obsluhu. Interiér vozidla ako aj dizajnové prvky, rozmiestnenie sedačiek a miest na státie ponúka cestujúcim dostatok pohodlia a priestoru. Nové električky je možné v prípade potreby spriahnuť do súpravy a tak zdvojnásobiť prepravnú kapacitu.
 
Vario LF2+ je moderné vozidlo s vysokou úrovňou samodiagnostikovania prípadných porúch, čo urýchľuje identifikáciu poruchového prvku. V prípade poruchy dokáže električka dôjsť do vozovne bez pomoci iného vozidla s použitím iba jedného podvozku. Už včera zaznamenali dve z elektrićiek poruchu. V jednej zlyhala technika, druhú poruchu údajne spôsobil ľudský faktor.
 
Električka má rekuperáciu brzdnej energie (Rekuperácia – premena kinetickej energie na využiteľnú elektrickú energiu, ktorú vozidlo vracia späť do siete až do veľmi nízkej rýchlosti. Čo sa týka homologizácie, vozidlo už splnilo všetky zákonné podmienky a skúšky. Električka je typovo schválená pre prevádzku na električkových tratiach na Slovensku.  
 
Vario LF2+ je kĺbové nízkopodlažné šesťnápravové dvojčlánkové vozidlo určené pre jednosmernú prevádzku. Električka je dlhá 22,6 m a má 4 dvere. V časti, kde sú druhé a tretie dvere, je električka nízkopodlažná. O jej pohyb sa stará 6 motorov, pričom výkon jedného je 70 kW a celkový 420 kW. Maximálna rýchlosť vozidla je 65 km/hod. V električke je 44 miest na sedenie a 131 na státie.
 
Nákup nových električiek bol spolufinancovaný 85 % z fondov Európskej únie, 10 % zo štátneho rozpočtu a zvyšných 5 % spolufinancuje DPMK. Dopravný podnik získal na obnovu vozového parku z Operačného programu Doprava maximálne 38,5 milióna eur. Cena jednej električky Vario LF2+ predstavuje 1,449 milióna eur. V zmluve bol naplánovaný nákup 23 električiek s opciou na ďalších 23. K pôvodnému počtu tak pribudlo ďalších 5 ks. Spoločnosť Pragoimex z Prahy zabezpečí a poskytne aj záručný a pozáručný servis vrátane opráv pre každú električku počas 15 rokov, resp. do najazdenia 750 000 km od schválenia technickej spôsobilosti na prevádzku.
 
Novým električkám sa vyčíta najmä fakt, že nie sú úplne nízkopodlažné a nie sú ani klimatizované. Klimatizovaný je len priesotr pre vodiča. Nízkopodlažná časť tvorí len 43% celkovej plochy podlahy električky.

 

Prečítajte si aj

Back to top button