Železničná doprava

RegioJet chce blokovať nasadenie štátnych IC vlakov

Nasadenie náhradných vlakov po odchádzajúcom súkromnom dopravcovi RegioJet je ohrozené.

Dopravca totiž napriek sľubu, ktorý osobne dal ministrovi dopravy, odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Uviedla to v dnešnom stanovisku hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Karolína Ducká.
 
„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd).
 
Reagoval tak podľa nej na informácie od správcu koľajníc Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré dnes dostali od RegioJetu písomné stanovisko, že RegioJet odmieta zrušiť objednávku trás, na ktorých jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje. Preto nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch.
 
Ku kritike postupu RegioJetu sa pridal aj štátny osobný dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Firma ešte minulý týždeň ubezpečovala cestujúcu verejnosť, že spraví všetko preto, aby zabezpečila dopravu pre ľudí, ktorí by po odchode spoločnosti RegioJet z trasy Bratislava – Žilina – Košice ostali bez spojení.
 
Ako však konštatuje v dnešnom stanovisku, v súčasnej situácii nemôže garantovať, že bude schopná zabezpečiť náhradu vlakov spoločnosti RegioJet. Súkromný dopravca totiž neodblokoval trasy svojich zrušených vlakov, a tak ZSSK nemôže prevádzkovať vlaky v rovnakom čase s rovnakými zastávkami.
 
ZSSK požiadala správcu infraštruktúry ŽSR o pridelenie trás a rada by ich využila, no v súčasnej neistote nemá podľa stanoviska možnosť konkrétne plánovať. „V hre je aj prípadný odchod o niekoľko minút skôr alebo neskôr, no je veľmi náročné ho nastaviť, keďže dochádza ku kolíziám v staniciach aj s inými spojmi,“ upozorňuje štátny dopravca.
 
V prípade zmien je spoločnosť pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu. „O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ doplnil člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček.
 
Podľa RegioJetu však stanovisko ministerstva dopravy nie je pravdivé. „RegioJet nechce nijako blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasy z Bratislavy do Košíc,“ konštatoval v reakcii hovorca súkromného dopravcu Aleš Ondrůj.
 
Ešte 10. januára zaslal podľa neho RegioJet ŽSR oficiálne stanovisko týkajúce sa zmeny vo vypravovaní ich vlakov od najbližšej oficiálnej zmeny cestovného poriadku, ku ktorej dôjde 26. februára. Súčasťou tejto informácie bola podľa Ondrůja žiadosť o ďalšie trasy diaľkových spojov medzi ČR a Košicami, ako aj jasná informácia o tom, že 31. januára prestanú vlaky RegioJet jazdiť na trase Bratislava – Košice.
 
„To znamená, že už od 1. 2. 2017 budú tieto trasy k dispozícii, aby ich mohli v prípade potreby využiť vlaky ZSSK. Pokiaľ má o toto ZSSK záujem, musí v období od 31. 1. do zmeny cestovného poriadku rokovať s RegioJetom o takzvanom prevzatí trasy. Sme pripravení do týchto rokovaní vstúpiť, zatiaľ nás však nikto zo ZSSK nekontaktoval,“ tvrdí v stanovisku Ondrůj.
 
Zároveň tiež doteraz nedostali odpoveď zo strany ŽSR na list týkajúci sa požadovaných zmien v cestovných poriadkoch vlakov RegioJet. „Aj tu sme ihneď pripravení o celej veci rokovať, vrátane uvoľnenia trás od 1. 2. 2017, to znamená ešte pred oficiálnou zmenou cestovného poriadku. RegioJet nechce nijako brániť rozšíreniu počtu spojov ZSSK. Opakovane vyjadrujeme smerom k ZSSK a ŽSR našu pripravenosť o tejto veci začať ihneď rokovania,“ dodal Ondrůj.

Prečítajte si aj

Back to top button