Portál magazínu Transport a Logistika zameraný na motorizmus, dopravu a logistiku

21. 04. 2017

ZSSK vidí potenciál železnice v spojení Nitry a Bratislavy či Prešova a Košíc

Spojenie Nitry a Bratislavy železnicou, lepšie prepojenie Košíc a Prešova, alebo zvýšenie kapacity na trase medzi Bratislavou a Trnavou, Trenčínom až po Žilinu.

V takýchto opatreniach vidí Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) veľký potenciál a zvýšenie počtu cestujúcich.
 
Na dnešnej konferencii v Bratislave na tému Aktuálne výzvy v regionálnej osobnej železničnej doprave to uviedol riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček. Podujatie organizuje ZSSK pod záštitou rezortu dopravy.
 
Podľa Martinčeka je napríklad trochu nešťastím, že Nitra nemá železničné spojenie s hlavným mestom. Dnes tak 90 % ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy, cestuje buď autobusmi alebo autami. "Keby sa Nitra prepojila s Bratislavou, vychádza nám tok cestujúcich medzi týmito mestami niekde na úrovni 1,2 až 1,8 milióna ročne," odhadol prípadné počty cestujúcich Martinček.
 
Veľký potenciál však ZSSK vidí aj pri spojení Košíc a Prešova, Martinček hovorí o zdvojkoľajnení a zelektrifikovaní trate. Takéto opatrenie by podľa neho riešilo napojenie Prešova na hlavnú koridorovú trať a aj pohyb cestujúcich za prácou či do škôl, ktorí sa presúvajú medzi Prešovom a Košicami. Teda medzi druhým a tretím najväčším mestom na Slovensku.
 
Jedným z ďalších opatrení je podľa neho napríklad zvýšenie priepustnosti hlavnej koridorovej trate od Bratislavy cez Trnavu, Trenčín a prípadne až po Žilinu. "Vedeli by sme si predstaviť, že by Žilina bola spojená s Bratislavou v hodinovom takte," opísal. Na to by sa ale musela v úseku postaviť ďalšia koľaj. "Nemusí byť stavaná na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, ale mala by odľahčiť priepustnosť úseku hlavne z pohľadu osobnej, prípadne nákladnej železničnej dopravy," dodal.
 
Martinček spomínal aj ďalšie opatrenia v jednotlivých krajoch na Slovensku. Napríklad lepšie napojenie na Oravu, či modernizáciu trate medzi Zvolenom a Košicami, alebo lepšie prepojenie Slovenska s Českou republikou, ale aj spojenie Zvolena cez Šahy po Budapešť.
 
Tieto myšlienky vychádzajú podľa Martinčeka z komunikácie s jednotlivými vyššími územnými celkami či s dopravnými oddeleniami v krajoch. Treba podľa neho zadefinovať konkrétne riešenia a dať im priority.
 
Čo sa týka financovania týchto opatrení, minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) pripomenul možnosť čerpania eurofondov vo výške 1,4 miliardy eur z aktuálneho programového obdobia. Martinček však dodal, že nemusia byť všetky investície financované z jedného zdroja. Napríklad aj v zahraničí podľa neho funguje viaczdrojové financovanie projektov, napríklad zo štátu, kraja a aj zo strany správcu infraštruktúry.

transport.sk, TASR

Diskusia k článku

  • Milan 26. 04. 2017, 01:27

    Dosť je na prekážku že boli tak výrazne zregulované spoje medzi
    Topoĺčanmi a Trenčín......Kedysi som chodieval často do TN.Dalo sa.Ráno o 10.00 a poobede o 17.00---alebo 19.00hod. späť,Dneska nemám šancu.Škoda.TN.takto stráca na turizme...
    Čo sa týka spojenia NR-BA,,súhlasím..vynikajúci nápad...a keby bol ešte prípoj v NR.os.na PD..tak pohoda cestovat....

  • saivo 24. 04. 2017, 20:33

    Tato takeko odborníci ridia naše drahy (drahé). TO TAK AJ VYZERá CELÁ ŽEL. SPOLOČNOSŤ.

  • Matej 24. 04. 2017, 06:47

    Ze "zelektrifikovat trat KE-PO". Bol tento "odbornik" niekedy vobec na vychode? Ved ta trat je pod kablami niekolko desatroci. Co drista?

  • Matúš 23. 04. 2017, 22:23

    Tretiu koľaj by stavať nebolo treba, len by stačilo zvoliť iný zabezpečovací systém, ktorý by zvýšil priepustnosť na trati. ;)

  • Miloš 22. 04. 2017, 22:00

    Michal to ja dobre viem. Jancura nemal dost vlakov aby prevadzkoval vsetky linky. A tak ich radsej presunul na trasu Praha Bratislava ktora lepsie sype. To ze odchadza koli navratu statnych ICeciek bol len vymysel a vyhovorka to je jasne.

  • Michal 22. 04. 2017, 11:34

    Miloš Regiojet má už inú sféru záujmu ako obnovenie linky Bratislava-Košice..Radšej bude chodiť na trase Praha-Brno-Bratislava/Staré město u Uherského hr. lebo dostane viac zaplatené

  • Miloš 21. 04. 2017, 23:59

    Preboha to je co za odbornika. Jake nezmysli. Ze postavit medzi Bratislavou a Zilinou tretiu kolaj. Za dvadsat rokov neboli schopny postavit tam koridor na smiesnych 160 km/h. A on by tam siel stavat tretiu kolaj. Vraj nemusi byt ani na 160. Ako keby to bolo take jednoduche. Stavat mosty a tunely dalsie. A pritom ani tie dve kolaje nevedia vyuzit. Dokedy budu takyto "odbornici" v ZSSK tak to sa tam nic nezlepsi. Vratte nam Regiojet