Nekompromisne úsporné: Volvo FH Reloaded

Volvo Trucks prichádza s edíciou vozidiel, ktorá ponúka majiteľom vozových parkov možnosť šetriť palivo zásadným spôsobom. Prvky vozidla aj softvér sú optimalizované s jediným cieľom: znížiť spotrebu paliva. FH Reloaded je doslova nabité prvkami a riešeniami, ktoré zabezpečujú nízku spotrebu paliva. Tá v priemere dosahuje až 10%.

Vyladené do posledného detailu
FH Reloaded je navonok úplne štandardný ťahač Volvo FH, ktorý v sebe ale ukrýva neobyčajné vlastnosti. Je vybavené klasickou prevodovkou I-Shift, ktorá sa ovláda pomocou tlačidiel, má však upravený softvér. Vo veľkej rade nie je možné radiť manuálne, a nefunguje ani funkcia kickdown.

Softvér má fixne nastavené 3 hviezdičky v ECO móde, čo v praxi znamená, že tempomat nastavíte maximálne na 85 km/h a rýchlosť v kopci môže klesnúť maximálne o 10 km/h. Naopak smerom nahor systém dovolí vozidlu zrýchliť max. o 5 km/h. O ďalšie 3 km/h rýchlejšie pustí vozidlo v prípade, že nasleduje rovinka alebo sa blíži kopec a potrebuje nabrať čo najvyššiu rýchlosť. Dovolí to ale iba po dobu 40 sekúnd, potom začne vozidlo automaticky brzdiť.

Nové mapy
Všetko toto dokáže systém kalkulovať vďaka novým komerčným mapovým podkladom, ktoré sú súčasťou edície FH Reloaded. Vďaka nim vozidlo presne pozná topografiu terénu, vie dĺžku kopca aj uhol sklonu, a keďže pozná aj váhu vozidla, na meter presne vypočíta bod, v ktorom pôjde vozidlo najnižšou požadovanou rýchlosťou a maximálne využije svoju kinetickú energiu. Nové mapy sú presnejšie ako tie doteraz používané, I-See teda vidí ešte lepšie ako doteraz. My sme po prejazde jedným z kopcov v okolí Liberca dokázali rolovať neuveriteľných 3,5 km len na voľnobežku. 

Unikátny softvér
FH Reloaded je asi prvým vozidlom, v ktorom sme sa stretli s tým, že ekonomickejšie je rozbehnúť sa na tempomat ako na nohu. Po nastavení tempomatu (ideálne na 85 km/h) I-Shift vďaka upravenému softvéru radí pri veľmi nízkych otáčkach (cca 900 – 950 min-1), ktoré drží v zelenom poli, a zároveň šetrí turbo, ktoré využíva veľmi rozumne, najviac na 70 až 90%. Ak vďaka spomínaným mapám vidí rovinku, prípadne má dostatočnú rýchlosť, preradí I-Shift hneď o dva stupne prevodové stupne, aby pracoval efektívnejšie.

FH Reloaded sa bude predávať iba s dvomi výkonovými variantami motorov: 420 a 460 k. Pýtate sa, či to nie je málo? Nie. A overili sme si to aj v praxi, s plne zaťaženou súpravou (40 ton). Pri rozbehu pôsobí vozidlo lenivejšie, no netreba sa nechať oklamať, 420-ka to zvládla, a 460-ka rovnako.


Navyše, odmenou za menej razantný rozbeh je nezanedbateľná úspora paliva. Obe „naše“ vozidlá mali zadný prevod 2,31; jeho nastavenie si ale zákazník môže zvoliť sám. Výrobca odporúča nastavenie prevodu zadnej nápravy podľa typov prepráv, na ktoré majiteľ vozidlo využíva.

Čo sa v FH Reloaded meniť nedá sú pneumatiky. S týmto typom vozidla sa dodávajú iba pneumatiky kategórie A alebo B s extrémne nízkym valivým odporom. Kúpou FH Reloaded získava zákazník okrem nekompromisne úsporného vozidla zároveň aj servisný kontrakt (Blue), telematický systém Dynafleet a Driver coaching.

Šetrenie v praxi
Na demonštráciu schopností FH Reloaded zvolili vo Volvo Trucks trasu z Prahy do Liberca, ktorá sa dá rozdeliť na dve časti. Prvá pozostáva z menších kopcov, druhá už obsahuje tiahle kopce s viacpercentnými stúpaniami. Perfektnú prácu I-Shiftu s upraveným softvérom sme načrtli už v úvode. Všetko čo musíte urobiť, je nastaviť si tempomat, prípadne stlačiť tlačidlo Resume. I-Shift sa snaží stále držať zaradený 12. prevodový stupeň, bez toho, aby ste ho museli zamykať alebo akokoľvek do radenia zasahovať. Aj pri nízkych otáčkach ale motor pradie a nepočuť žiadne nepríjemné „chrchlanie“. Perfektná práca.

Trasu 177 km sme absolvovali najskôr so silnejšou 460-kou. Výslednú spotrebu 28,26 l/100km ovplyvnili naše brzdenia kvôli pomalším vozidlám pred nami, no s plným zaťažením a profilom trate, ktorá mala prevýšenie cez 100 výškových metrov, ide o výborný výsledok. Rovnakú trasu sme následne absolvovali so 420-kou. Spotreba bola podľa očakávaní nižšia a dosiahla konečnú hodnotu 27,39 l/100 km pri priemernej rýchlosti 80,15 km/h.

Zoznam vylepšení nekončí
Okrem inovatívneho softvéru sa FH Reloaded môže pochváliť niekoľkými ďalšími vylepšeniami. Odľahčená zadná náprava RSS1144A váži o 92 kg menej. Kabína má novú, jednotnú izoláciu, takže je jednak tichšia no zároveň znižuje aj tepelné straty a šetrí bufík.

Vozidlá FH Reloaded sú vybavené buď gélovými alebo duálnymi baterkami. Hlavnou výhodou gélových bateriek je, že oproti oloveným baterkám sa nabíjajú o 50% rýchlejšie, a ak ich úplne vybijete, môžete ich znovu nabiť a používať. Olovené baterky sú po viacerých úplných vybitiach nepoužiteľné. Duálne baterky sú uložené nad sebou.

Pozostávajú z gélových, ktoré obhospodarujú kabínu a olovených, ktoré zabezpečujú, že aj keď prúd klesne pod 16 V (pod 8 V na každej z dvoch bateriek), stále naštartujete vozidlo. Konvertor rozvádza prúd a napätie do správnych bateriek, takže nabíja najprv štartovacie. Ako hovorí Vladimír Myslík z Volvo Trucks, dôležité je vedieť baterky správne používať, vtedy fungujú najlepšie a vydržia najdlhšie.

Resumé
FH Reloaded prináša výhody. Pre majiteľov vozových parkov je to citeľné zníženie spotreby paliva. Samotný vodič ocení komfortnú jazdu, pretože o všetko potrebné sa postará samotné vozidlo, a on sa tak môže plne sústrediť na šoférovanie a situáciu na ceste. Skutočné „win-win“, ktoré prináša spokojnosť a ocenia ho obe strany.

 

transport.sk, Martin Miksa

Podobné články