Portál magazínu Transport a Logistika zameraný na motorizmus, dopravu a logistiku

22. 10. 2017

TEST: Ingeniózny IONIQ electric

Nadaný, dôvtipný, šikovný, vynaliezavý. To všetko sú definície cudzieho slova ingeniózny. A presne taký je Hyundai IONIQ electric. Ingeniózny elektromobil, ktorý vás uchváti.

Dizajnová chuťovka
Hyundai priniesol model IONIQ na trh s tromi druhmi pohonov – hybrid a elektromobil onedlho doplní plug-in hybrid. Dnes sa budeme venovať plne elektrickej verzii. Ak sa vám niektoré elektromobily zdali dizajnovo nezaujímavé, IONIQ medzi nich patriť nebude. Práve naopak. IONIQ electric prináša atraktívny výzor. Najvýraznejším prvkom prednej masky je panel, ktorý nahrádza masku chladiča. Dopĺňajú ho LED reflektory (ako inak s menšou spotrebou energie ako konvenčné reflektory), a úplnou čerešničkou na torte sú denné LED svetlá na okrajoch nárazníka.
 
Rovnaké nadšenie vzbudzuje pohľad na IONIQ aj z profilu. Športovo-elegantný vzhľad neuberá tomuto vozidlu ani zlomok z jeho ekologických vlastností. Koeficient aerodynamického odporu 0,24 je toho jasným dôkazom.
 
Vitajte v budúcnosti
Áno, máte pravdu, zatiaľ IONIQ electric iba chválime. A budeme v tom ešte chvíľu pokračovať. Toto vozidlo si to jednoducho žiada. Keď si sadnete za volant, neviete odolať pozitívnym dojmom. Moderne ladený interiér vo vás vytvára pocit, že sedíte vo vozidle budúcnosti, na druhej strane ale zachováva všetky podstatné prvky, na ktoré sme dnes zvyknutí. Riadiacu páku by ste hľadali zbytočne. Jednostupňová redukčná prevodovka je ovládaná pomocou „Shift by wire“ – tlačidiel na stredovej konzole.
 
Klasické „budíky“ nahrádza farebný 7-palcový displej. V jeho strede dominuje tachometer, vpravo si ľahko sami zvolíte informácie, ktoré chcete sledovať. Nechýba ukazovateľ stavu nabitia batérie. Maximálne prehľadne vidíte všetko, čo je pre vašu jazdu dôležité. Farebný dotykový monitor je o niečo väčší (8 palcov). Svoj smartfón nabíjate bezdrôtovo (do nabíjacej priehradky sa vám zmestí aj veľký telefón s 5,7-palcovým displejom), jeho pripojenie cez Android  Auto resp. Apple CarPlay je samozrejmosťou.
 
 
Jazda, ktorú si zamilujete
Srdcom auta je synchrónny elektromotor s permanentným magnetom (PMSM), s výkonom 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 295 Nm. Lítiovo-iónová polymérová batéria má kapacitu 28 kWh, a dostanete na ňu záruku 8 rokov resp. 200 tisíc km. A prichádza otázka, ktorá vás zaujíma najviac. Aký je dojazd? Výrobca udáva dojazd do 280 km. Nám ukazovalo vozidlo po nabití dojazd 205 km. Samozrejme, koľko km reálne prejdete na jedno nabitie, závisí od štýlu a spôsobu jazdy, ale dojazd okolo 180 km je úplne reálny, a do nabíjacej stanice prídete s istou rezervou.
 
Jazda s IONIQ-om je vynikajúca. Pri parkovaní a cúvaní vás ohromí ticho, ktoré miestami šokovalo aj okoloidúcich chodcov. Pri jazde vo vyššej rýchlosti samozrejme počuť odozvu kolies, no jazdný komfort je prvotriedny. Jazdný režim Eco v prvom rade šetrí energiu, no odozva pedálu je výborná, určite nebudete mať pocit, že auto je „lenivé“. Ak prepnete do režimu Sport, získate ďalších 30 Nm krútiaceho momentu (na maximálnych 295 Nm) a IONIQ electric sa razom mení na pretekársky špeciál. Zrýchlenie vás doslova pritlačí do sedadla. A pritom stále sedíte vo vozidle s emisiami 0 CO2 (g/km).
 
Nabíjanie je jednoduché, aj keď sa chystáte nabíjať po prvý krát. Najrýchlejšou voľbou je rýchlonabíjacia stanica, takto nabijete prázdnu batériu za približne 30 minút. Vďaka káblu, ktorý je súčasťou výbavy vozidla, môžete svoj IONIQ nabíjať aj doma z bežnej zásuvky, trvá to však podstatne dlhšie (cca 10-12 hodín).
 
Úžasný
IONIQ electric si nás úplne získal. Od svojho vzhľadu, cez vnútornú ergonómiu až po jazdné vlastnosti, všetko v tomto vozidle je výborné. Jediným mínusom bol pre nás malý dojazd. Presúvať sa na dlhšie vzdialenosti, znamená časté dobíjanie, čo niekedy komplikuje život. Hyundai plánuje predstaviť batérie s dlhšou výdržou v roku 2018.
 
Vozidlo
Hyundai IONIQ electric
Motor
Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom
Max. výkon motora
120 k (88 kW)
Max. krútiaci moment
295 Nm
Kapacita batérie
28 kWh
Priemerná spotreba v teste
13 kWh/100 km
Objem batožinového priestoru
455/1 410 l
Rozmery (d/š/v)
1 800/4 470/1 450 mm
Rázvor
2 700 mm
Cena
Od 34 990 eur
 
 

 

transport.sk

Diskusia k článku

  • Zatiaľ neboli vložené žiadne komentáre Zatiaľ neboli vložené žiadne komentáre