Motorizmus

1,0-litrový motor EcoBoost od automobilky Ford získal ďalšie ocenenie

Trojvalcový agregát sa stal Medzinárodným motorom roka vo svojej triede.

Malý zážihový motor, ktorý si pre svoju úspornosť a pôsobivý výkon získal srdcia vodičov v celej Európe, sa stal držiteľom ďalšieho titulu odovzdávaného v hlasovaní International Engine of the Year. V priebehu štyroch rokov si tak odniesol už ôsme ocenenie v rámci tejto súťaže.
 
Štvrtý rok po sebe sa 1,0-litrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford stal „Najlepším motorom roka s objemom do 1,0 litra“. Porota zložená z 87 motoristických novinárov z 35 krajín ho vyhlásila za víťaza triedy pre rok 2015 na základe jazdných vlastností, výkonu, hospodárnosti, kultivovanosti a technológií. Minulý rok sa 1,0‑litrový EcoBoost stal prvým motorom v dejinách, ktorý bol tri razy po sebe vyhlásený za celkového víťaza súťaže Medzinárodný motor roka, pričom v roku 2012 bol vyhlásený za „Najlepší nový motor“.
 
Víťazným 1,0-litrovým motorom EcoBoost môže byť vybavených desať modelov v Európe. Každé piate nové vozidlo značky Ford, ktoré sa predalo v Európe v roku 2014, bolo vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost, pričom takmer v dvoch z piatich týchto vozidiel išlo o model Fiesta.* Spoločnosť Ford skúma aj novátorské možnosti deaktivácie valcov, ktoré by mohli prispieť k ďalším vylepšeniam motora.
 
„Jednolitrový motor EcoBoost zmenil pravidlá hry v oblasti malých zážihových motorov a my sme hrdí na to, že je stále najlepším vo svojej triede napriek narastajúcej konkurencii,“ uviedol Joe Bakaj, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre vývoj produktov. „Duch inovácií, ktorý nám pomohol vytvoriť tento motor, je stále živý a zdravý a my pokračujeme vo vývoji nových motorov.“
 
Spoločnosť Ford spolupracuje s partnermi v strojárenskej skupine Schaeffler Group na testovaní nového dvojhmotného zotrvačníka, ktorý umožňuje deaktiváciu valcov v širšom rozsahu zaťaženia a rýchlostí motora, a prispieva k zníženiu hladiny hluku, vibrácií a tvrdosti. Cestné skúšky s funkčným prototypom v Európskom stredisku pre výskum a inovácie v nemeckom Aachene ukázali zníženie spotreby paliva o ďalších šesť percent.
 
„Aj v prípade dramaticky zmenšeného motora, akým je 1,0-litrový EcoBoost, možno dosiahnuť významné vylepšenia v oblasti spotreby paliva, keď sa využije deaktivácia valcov,“ uviedol Carsten Weber, riaditeľ divízie vyspelých hnacích sústav spoločnosti Ford of Europe. „Najvyššou prioritou vo vývoji nových spaľovacích motorov pre využitie v automobiloch je pokračujúce znižovanie spotreby paliva.“
 
Úspešný 1,0-litrový motor EcoBoost je v ponuke vo verziách s výkonom 100 k, 125 k a 140 k. Vyrába sa v európskych výrobných závodoch spoločnosti Ford v nemeckom Kolíne nad Rýnom a v rumunskom meste Craiova a v súčasnosti sa predáva v 72 krajinách sveta. Okrem titulov Medzinárodný motor roka je EcoBoost držiteľom aj ďalších významných ocenení.
 
Patrí k nim Medzinárodná cena Paula Pietscha z roku 2013 za technologické inovácie v Nemecku, Cena Colina Campbella Mitchella od britskej Kráľovskej akadémie inžinierstva, cena Dewar Trophy od britského Kráľovského automobilového klubu a ocenenie Breakthrough Award od amerického magazínu Popular Mechanics. Ford je zároveň prvá automobilka, ktorá získala ocenenie za jeden z 10 najlepších motorov od amerického odborného magazínu Ward’s za trojvalcový motor.
 
Súčasťou celosvetovej ponuky výkonných, no pritom úsporných motorov EcoBoost z dielne automobilky Ford sú aj štvorvalcové motory s objemom 1,5 litra, 1,6 litra, 2,0 litra a 2,3 litra a tiež motory V6 s objemom 2,7 litra a 3,5 litra. Posledný menovaný sa vyvíja pre úplne nové supervozidlo Ford GT, s ktorým sa chce americká automobilka v roku 2016 vrátiť na francúzsky pretekársky okruh Le Mans.
 
„Jednolitrový motor EcoBoost od spoločnosti Ford je stále jedným z najlepších príkladov zmenšovania motorov,“ uviedol Dean Slavnich, spolupredseda poroty 17. ročníka súťaže o cenu Medzinárodný motor roka, ktorá sa udeľovala v nemeckom Stuttgarte, a vydavateľ časopisu Engine Technology International. „Tento fantastický trojvalec je dôkazom toho, že s medzinárodnými spaľovacími motormi je ešte stále kam ísť.“
 

Prečítajte si aj

Back to top button