Najpredávanejší elektromobil: Renault Zoe

Malé elektrické autíčko z dielne francúzskej automobilky nie je produktom rozmachu elektromobility, ktorý zažívame posledných pár rokov. Na trh vstúpil model Zoe už v roku 2012, a postupne sa vyvíjal a zlepšoval.

Najvýznamnejším dôkazom jeho vývoja sú čísla. V rokoch 2015 až 2017 bol najpredávanejším elektromobilom v Európe, a to hovorí samo za seba. Malé mestské vozidlo prezentuje svoju jedinečnosť už samotným vonkajším dizajnom. Oválny tvar, plná predná maska s tiahlymi prednými svetlometmi a na prvý pohľad chýbajúce kľučky zadných dverí pôsobia futuristicky. A to platí aj pre interiér. Na palubnej doske totiž nenájdete žiadne budíky, namiesto nich je tu displej, ktorý zobrazuje všetky potrebné údaje ako zvolený jazdný režim, rýchlosť či dojazd a stav batérie. Displej infotainmentu už je niečo, čo je v dnešnej dobe úplne bežné.

Konečne poriadny dojazd
Zoe ponúka niečo, čo je pri elektromobiloch stále najpodstatnejšie – solídny dojazd v meste. Výrobca udáva reálny dojazd približne 300 km, a ak jazdíte rozumne, môžete ho dosiahnuť. Pomôcť vám k tomu môže Eco režim, ktorý citeľne obmedzí výkon, ale na jazdu v meste vám úplne postačí. Na časté zastavenia a maximálnu rýchlosť do 80 – 90 km/h viac nepotrebujete. Situácia sa mení, ak sa vydáte mimo mesta.

Tu už výkon chýbal, ale riešenie je veľmi jednoduché – po vypnutí Eco režimu auto získa plných 68 kW (92 k) výkonu a akceleruje výborne, zrýchlenie z 0 na 50 km/h trvá iba 4,1 sekundy, 80 km/h dosiahnete 8,6 sekundy. Odráža sa to samozrejme na vyššej spotrebe. Kým v meste sa dokážete pohybovať na úrovni 13 – 14 kWh/100 km, na diaľnici sa spotreba blíži k 20 kWh/100 km.

Infraštruktúra pre nabíjanie na Slovensku stále nie je ideálna, no cítiť tu jasný posun vpred. Napríklad sieť nabíjacích staníc ZSE je pomerne hustá, rovnako sú nabíjacími stanicami vybavené mnohé nákupné centrá. Problémom v Bratislave môže byť obsadenosť nabíjacích miest, pretože väčšinou disponujú iba dvoma - troma miestami, ktoré sú často plné.

Nabíjanie cez 11 kW trojfázovú nabíjaciu stanicu (16 A) trvá 4,5 hodiny, 22 kW trojfázová nabíjacia stanica (32 A) nabije baterku za 2 hodiny a 40 min a 43 kW (63 A) rýchlonabíjačka za 1 hodinu a 40 min. Navyše, nabíjací systém Caméléon™ sa automaticky prispôsobí výkonu nabíjacej stanice, ku ktorej je vozidlo pripojené, a umožňuje tak v čo najkratšom čase dosiahnuť plné nabitie.

Moderný softvér
ZOE je moderným vozidlom nielen pohonom, ale aj technológiami. Disponuje multimediálnym systémom Renault R-LINK Evolution s dotykovým displejom, ktorý ponúka možnosti ako prezeranie e-mailovej schránky, počúvanie obľúbenej hudby či sťahovanie aplikácií z R-LINK Store (samozrejme ak máte pripojenie na internet). Pomocou aplikácie Z.E. Services dokážete prostredníctvom smartfónu alebo počítača na diaľku kontrolovať dojazd a stav nabitia trakčného akumulátora. Aplikácia MY Z.E. lnter@ctive zase umožňuje na diaľku zapnúť alebo naprogramovať jeho nabíjanie a tiež zapnúť vykurovanie alebo chladenie interiéru vozidla.

Brzdný systém využíva funkciu rekuperácie brzdnej energie novej generácie, trakčný akumulátor sa automaticky dobíja pri každom spomalení alebo brzdení, bez ohľadu na štýl vašej jazdy. Energiu šetrí aj systém klimatizácie – tepelné čerpadlo ochladzuje vzduch v kabíne rovnako ako akýkoľvek iný moderný klimatizačný systém. Pri vykurovaní naopak zohrieva vzduch v kabíne vozidla.

Dobrá kúpa
Ak hľadáte elektromobil do mesta a záleží vám na rozumom pomere ceny a kvality, ZOE by mala byť na vašom zozname. V meste je ako doma, disponuje veľkou kapacitou batérie, dvomi jazdnými režimami a prijateľnou cenou. Základný model začína na úrovni 30 900 eur.

Vozidlo

Renault Zoe

Motor

synchrónny elektromotor s krúžkovým rotorom

Prevodovka

1-stupňová

Max. výkon

68 kW (92 k) pri 3 000 až 11 300 min-1

Max. krútiaci moment

220 Nm pri 250 až 2 500 min-1

Kapacita batérie

41 kWh

Max. rýchlosť

135 km/h

Rozmery (d x š x v)

4 804 x 1 730 x 1 562 mm

Objem batožinového priestoru

338 l

Rázvor

2 588 mm

Pohotovostná hmotnosť

1 555 kg

Celková hmotnosť

1 966 kg

Cena testovaného modelu

34 765 eur

Galéria k článku (21 fotografií)

MM

Podobné články