Ománske dobrodružstvo s VW Amarok

Aktuálny medzinárodný pick-up roka – Volkswagen Amarok – zažíva vynikajúce obdobie. Zisk titulu International Pickup of the Year 2018 podčiarkuje vynikajúcimi výsledkami vo svojom segmente, a to aj napriek veľmi silnej konkurencii. Najnovšie ponúkol VW Úžitkové vozidlá novinárom možnosť vyskúšať si schopnosti aktuálneho medzinárodného šampióna v Ománe, a my sme ako jediná slovenská redakcia boli pri tom.

Nebavíme sa ale o príjemnom ománskom letovisku. Amarok nás vzal do nádherného, ale veľmi náročného prostredia – najskôr do ománskych náhorných plošín a hneď po nich do nehostinnej púšte a piesočných dún. Naša dobrodružná cesta sa začala v hlavnom meste Ománu – Maskate – kde sme na korbu naložili stany, spacáky a ďalšie vybavenie na našu trojdňovú expedíciu. Po príjemných asfaltových cestách sme sa ale viezli iba pár hodín.

S najsilnejším
Čoskoro totiž prišlo stúpanie z nadmorskej výšky okolo 0 m.n.m. najskôr do 1 200 a v ďalšej fáze do 1 800 m.n.m. Na túto „horskú“ etapu sme si zobrali Amarok s novým, najsilnejším motorom s výkonom 190 kW a krútiacim momentom 580 Nm. Ten je postavený na platforme motorov V6, ktoré koncern montuje do svojich luxusných vozidiel. Keďže je ale Amarok úžitkovým vozidlom, motor bol prispôsobený jeho potrebám. K 190 kW poskytuje 10 kW overboost takže celkovo dokážete výkon dostať až na úctyhodných 200 kW.

Nový 190 kW nahrádza doteraz najsilnejšiu 165 kW verziu (tá mala overboost 25 kW). Konštrukčne sa zmeny najvýraznejšie dotkli piestov – ich spodná hrana bola zosilnená, aby vydržali väčšiu silu, ktorá na nich pôsobí. Pribudli aj ďalšie „kozmetické“ zmeny exteriéru, ako hliníkové oplechovanie podvozku či nové farby. Ďalšie zmeny boli softvérové, a dotkli sa už spomínaného výkonu motora V6.

Najsilnejší Amarok sme dostali v plnej výbave (Aventura) s automatickou 8-stupňovou prevodovkou, a tu jednoznačne platilo, že na dobré sa rýchlo zvyká. Cesta do pohoria Salma Plateau bola plná ostrých zákrut s extrémne prudkým stúpaním. Amarok si zaslúži veľkú pochvalu jednak za to, ako efektívne v týchto podmienkach pracovala automatická prevodovka, rovnako ako za silu 190 kW, ktorá bola pri stúpaniach, kedy ako povedal môj spolujazdec Martin Šulek „viac ležíte ako sedíte“, na nezaplatenie. Zle si ale nepočínali ani slabšie výkonové verzie (120, 150, 165 kW). Kolegovia, ktorí s nimi zdolávali rovnakú trasu ako my, ich výkon v extrémne náročnom prostredí ocenili.


Noc pod hviezdami
Prvý deň sa skončil po 226 km na rozľahlej plošine s nádherným výhľadom. Fúkal tu poriadny vietor a po západe Slnka teplota výrazne poklesla. Ako nám poradili skúsení „off-roadisti“, auto sme si zaparkovali tak, aby sme si mohli stany postaviť v závetrí. Po výdatnej večeri sme si vychutnali idylický západ slnka a pomerne skoro sme skončili v spacákoch. V Ománe žije 18 druhov rôznych škorpiónov, takže svoj stan som si pred spaním dôkladne skontroloval.

Druhý deň znamenal pre našu dvojposádku malú zmenu. Najsilnejšiu 190 kW verziu s automatom sme vymenili za najslabšiu 120 kW verziu so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pripojiteľným pohonom 4x4. Aj výbava bola nižšia (Trendline), ale nijako nám to neprekážalo. S radosťou sme zahájili zostup z náhorných plošín do vyschnutého koryta rieky, ktoré sa v domácom jazyku označuje ako wadi.

Tieto vyschnuté korytá sú miestami široké aj niekoľko desiatok metrov, no prudký lejak a bleskové povodne môžu wadi v priebehu pár minút premeniť na koryto s ohromnou silou vody. Pre dno wadi je charakteristický kamenitý, nerovný terén, ktorý pomohol Amaroku demonštrovať komfort jeho podvozku. My sme jeho vynikajúce schopnosti ocenili už v minulosti počas redakčných testov, ale v tomto prostredí dostal zabrať podstatne viac, a svoje schopnosti jednoznačne potvrdil.


Hurá do púšte
O niekoľko hodín sme už mali namierené k ďalšiemu nezabudnuteľnému dobrodružstvu - do púšte. Uviaznuť v púšti je životu nebezpečné, preto sme sa pred vstupom poriadne pripravili. Základom je správny tlak v pneumatikách. Aby ste v piesku nezapadli, pneumatiky by mali mať tlak len približne 1,2 bar.

Pre nás to bola úplne prvá skúsenosť v púšti. Obrázky, ktoré sme doteraz poznali iba z pozadia na našom počítači, sme zrazu videli na vlastné oči, všade okolo nás. Prvé momenty v piesku sprevádzal veľký rešpekt. Po "oťukaní sa" ale nervozita postupne ustúpila a vlastnosti Amaroka sme si začali užívať.

Na piesčitom teréne pôsobil Amarok veľmi stabilne a z miery ho nevyviedli ani naše občasné snahy "roztancovať" v zákrutách zadok nášho auta. Po niečo vyše hodinovej jazde sme dorazili do púštneho kempu, kde mal pre nás náš off-road expert Falko pripravenú špecialitu - štveranie sa a schádzanie z piesočných dún. Pri pohľade na poriadne strmú piesočnú dunu viacerých z nás oblial aj v horúcom počasí studený pot.

Tréning robí majstra
Po jeho školení sme si opäť posadali do áut a nastala chvíľa, kedy bolo potrebné nové teoretické poznatky využiť v praxi. Posledná kontrola, či je ASR vypnuté a pohon 4x4 zapnutý, a ide sa na to. Jednotka plný plyn, dvojka a pedál na podlahu. Rozbeh do kopca máme slušný, no v jeho polovici prídu krušné chvíle. Vyjazdené koľaje a sypký piesok nám dajú zabrať, udržať volant v smere, ktorým chceme ísť je náročné. Ale v hlave sa ozýva Falkova rada - nezastavujte, choďte čo to dá. A tak držíme pedál na podlahe. Náš Amarok musí aj za horizontom kopca bojovať s ťažkým terénom, ale zvláda to bravúrne.

Napokon sa po malom oblúčiku dostávame na samý vrchol duny, kde na nás čaká druhý adrenalínový zážitok - zísť dunu opäť dole. Pohľad spoza volantu vzbudzuje rešpekt. Pozriete sa dole, a nevidíte takmer nič, iba horizont kdesi v diaľke.

Povzbudzuje nás ale Falkove mávanie, ktorým signalizuje, že môžeme ísť na to, a tak sa so zaradenou dvojkou púšťame dolu strmou piesočnou dunou. Napokon to nie je až také náročné, ako sme očakávali, no netreba poľaviť v ostražitosti a dbaní na bezpečnosť. Ďalšie výstupy a zostupy na piesočných dunách nám pomaly pridávajú skúsenosti. Po niekoľkých jazdách zaparkujeme autá na vrchole a chystáme sa pozrieť si západ slnka, tento krát so scenériou púšte. Neuveriteľný zážitok.

Finále
Deň s poradovým číslom 3 opäť začíname niekoľkými výstupmi na duny, a užívame si fantastickú možnosť jazdiť v takomto prostredí, na autách, ktoré sú naň dokonale pripravené. Čas ale tlačí a náš program pokračuje. Čaká nás vyše dvojhodinový presun do ďalšieho púštneho kempu, kde budeme obedovať. Hodiny strávené v púšti sú zážitkom.

Ako nováčikom v tomto prostredí sa nám ťažko hodnotia vlastnosti Amaroka, na piesku ho nemáme s čím porovnať. Ale subjektívne hodnotenie je veľmi pozitívne. Pohon 4x4 nás ani jediný krát nenechal na pochybách, a veľmi sme ocenili aj výraznú stabilitu. No a napokon, aj už spomínaný výborný podvozok prispel k vynikajúcemu zážitku. Ťažko hľadať niečo, čo sa dá Amaroku vytknúť.

Počas troch dní nás Amarok zobral do hôr a ja na púšť, prechádzali sme viacerými typmi povrchov a terénov, no vozidlo to vždy vynikajúco zvládlo. Ománske dobrodružstvo potvrdilo, že titul International Pickup of the Year 2018 je v správnych rukách.

Galéria k článku (34 fotografií)

mxr