Motorizmus

Nákladné vozidlo Mercedes-Benz Actros vo svetovej premiére

Mercedes-Benz Trucks prezentovala svetovej tlači novú vlajkovú loď značky – nákladné vozidlo, ktoré svojim novým, charakteristickým svetelným podpisom na hornom okraji svetlometov a futuristicky pôsobiacou kamerou MirrorCam na seba priťahuje všetky pohľady.

Nový Actros je plný pokrokových inovácií, ktoré povyšujú efektívnosť pre prepravcov a komfort pre vodičov na novú úroveň. Nižšia spotreba paliva, väčšia bezpečnosť a dostupnosť vozidla. Na dosiahnutie tohto cieľa boli využité príležitosti, ktoré ponúka digitalizácia. To je očividné najmä pri pohľade na nový multimediálny kokpit a novonavrhnuté rozhranie medzi vodičom a vozidlom. Vodič získa kompletne do siete zapojené pracovisko s digitálnymi službami a asistenčnými systémami, ktoré možno intuitívne obsluhovať a ktoré mu ešte lepšie pomôžu vykonávať jeho úlohy.

Digitalizácia je prínosom aj pre vedenie autoparku a dispečerov. Vďaka komplexnému zosieťovaniu nového Actrosa dokážu nákladné vozidlo sledovať v reálnom čase bez prerušenia. Takto možno dokonale organizovať všetky potrebné procesy údržby a logistiky, a ak vznikne akútna potreba zásahu, možno ihneď reagovať.

Nový Actros si bude možné objednať od výstavy IAA 2018. Prvé vozidlá sa začnú dodávať zákazníkom na jar budúceho roka. Možnosti konfigurácie nového Actrosa sú pritom tak početné, že každý zákazník si môže objednať presne ten Actros, ktorý najlepšie spĺňa jeho požiadavky.


Noviniek je mnoho. Systém Active Drive Assist ponúka vstup do automatizovaného jazdenia – pre viac bezpečnosti a odľahčenie vodiča v stresových situáciách a vo všetkých rozsahoch rýchlosti. Na rozdiel od systémov, ktoré pracujú iba od určitej rýchlosti, Active Drive Assist ponúka vodičovi prvý raz v sériovom nákladnom vozidle čiastočne automatizované jazdenie vo všetkých rozsahoch rýchlosti. Novinkami sú aktívne priečne vedenie a spojenie pozdĺžneho a priečneho vedenia vo všetkých rozsahoch rýchlosti prostredníctvom fúzie informácii radaru a kamery.

Active Drive Assist stavia na osvedčenom asistentovi udržiavania odstupu s funkciou Stop-and-go, ako aj na asistentovi udržiavania v jazdnom pruhu. Pribrzdí nákladné vozidlo, ak sa priveľmi priblíži k vozidlu jazdiacemu vpredu a opäť ho zrýchli až do stanovenej rýchlosti. Okrem toho vozidlo aktívne udržiava v jazdnom pruhu. Ak hrozí, že vozidlo neúmyselne opustí jazdný pruh, systém Active Drive Assist zasiahne a samočinne vás navedie späť do vášho jazdného pruhu. Odstup od vozidla idúceho vpredu a polohu vozidla v jazdnom pruhu si pritom možno nastaviť v rámci viacerých stupňov prostredníctvom výberu z ponuky systému.

Systém sa pri navádzaní v rámci jazdného pruhu prostredníctvom kamery orientuje podľa vodorovného dopravného značenia na oboch stranách vozovky. Ak rozpozná značenie a vozidlo ho neúmyselne prekročí, Active Drive Assist na to upozorní tak vizuálne ako aj zvukovo a aktívne navedie vozidlo späť do jazdného pruhu.

Úzka súhra rozličných asistenčných systémov a technológií
Počas samočinného riadenia v jazdnom pruhu využíva Active Drive Assist taktiež nové riadenie Servotwin s elektrohydraulickým posilňovačom. V situáciách, v ktorých vozidlo nejazdí čiastočne automatizovane, ku krútiacemu momentu otáčania volantom, ktorý vyvinie vodič, Servotwin pridá ďalší moment a zvyšuje tak komfort jazdy. To okrem iného výrazne uľahčuje manévrovanie v úzkych priestoroch.

Všetky asistenčné systémy v novom Actrose spolupracujú a navzájom sa podporujú: napríklad Active Drive Assist vždy koná v súlade s požiadavkami vylepšeného inteligentného tempomatu Predictive Powertrain Control, s cieľom zabezpečiť spôsob jazdenia zameraný na dosiahnutie nízkej spotreby paliva. Okrem toho využíva Active Drive Assist pri snímaní premávky pred vozidlom tú istú, zdokonalenú radarovú a kamerovú technológiu, ako nový Active Brake Assist 5.

O päť percent nižšia spotreba paliva vďaka vylepšenej aerodynamike a ďalším opatreniam
V porovnaní so svojím predchodcom má nový Actros na diaľniciach a rýchlostných cestách o tri percentá nižšiu spotrebu. Popri bežných jazdných výkonoch v diaľkovej doprave viac ako 120 000 kilometrov ročne je to významné zníženie nákladov. V doprave na medzimestských trasách predstavuje úspora dokonca až päť percent, pretože tu sa osobitne prejaví efekt vylepšeného systému Predictive Powertrain Control.

Zníženie spotreby je dosiahnuté kombináciou viacerých opatrení. Medzi ne patrí aj udržateľné vylepšenie aerodynamiky: nový systém MirrorCam pritom nahradí veľké vonkajšie zrkadlá a svojim prúdnicovým tvarom a malými rozmermi podstatne prispieva k zníženiu odporu vzduchu. Pocítiť to možno najmä na diaľniciach. Aerodynamiku zlepšujú aj nové, konkávne tvarované bočné deflektory na kabíne rovnako ako optimálne dimenzovaný strešný spojler.

Predictive Powertrain Control ukazuje novú dimenziu úsporného jazdenia
Veľké pokroky v znižovaní spotreby v medzimestskej doprave sú dosahované rozšírenou funkciou inteligentného riadenia tempomatu a prevodovky Predictive Powertrain Control. Nový Predictive Powertrain Control využíva okrem navigačného systému na báze satelitov presné digitálne cestné mapy, ktoré obsahujú údaje o topografii, priebehu zákrut, geometrických vlastnostiach križovatiek a kruhových objazdov ako aj dopravných značkách. Systém tak optimalizuje spôsob jazdenia nielen v úsekoch klesania alebo stúpania, ale aj na cestách nižšej triedy plných zákrut, na ktorých optimálne použitie tempomatu doposiaľ nebolo možné. To všetko s cieľom predísť zbytočnému brzdeniu, zrýchľovaniu alebo radeniu, viesť nákladné vozidlo tak úsporne, ako je len možné, a vodiča optimálne podporovať v jeho jazdnej úlohe.

Súhra medzi systémom Predictive Powertrain Control a asistentom udržiavania odstupu okrem toho zlepšuje hospodárnosť: asistent udržiavania odstupu poskytuje informácie o vozidlách jazdiacich vpredu, aby inteligentný tempomat dokázal ideálne naplánovať priebehy radenia a rýchlosti a čo najlepšie využil zotrvačnosť vozidla.

Prvý raz v novom Actrose dokáže Predictive Powertrain Control ťažiť aj z nového jazdného programu Economy+ v automatizovanom radení PowerShift3, ktorý je určený na podporu ešte úspornejšieho spôsobu jazdenia. V sériovej výbave sú naďalej k dispozícii jazdné programy Standard/Eco/Power. Vylepšený systém Predictive Powertrain Control je dostupný aj pre vozidlá na prepravu ťažkého nákladu do 120 ton, vozidlá s náhonom na všetky kolesá a vozidlá so systémom Hydraulic Auxiliary Drive alebo s turbo retardérovou spojkou.

Nový prevodový pomer zadnej nápravy pre Actros s motorom OM 471
K ďalšiemu zníženiu spotreby paliva prispieva nový sériový prevodový pomer na zadnej náprave s optimalizovanou hmotnosťou. Prevodový pomer sa z doterajšej hodnoty i=2,533 znížil na i=2,412. Nový prevodový pomer je vďaka prevodovke G211 s optimalizovanou hmotnosťou k dispozícii teraz aj pre všetky nové Actrosy, ktoré sú vybavené šesťvalcovým radovým motorom OM 471 druhej generácie a pneumatikami s rozmermi 315/70 R 22,5, a vyplatí sa tak na diaľnici ako aj v medzimestskej doprave.

Actros NGT: nový Actros je teraz aj s plynovým pohonom
Približne o štvrtinu nižšie emisie CO2 počas prevádzky na zemný plyn, takmer vyrovnaná bilancia CO2 pri použití biometánu, k tomu nízke emisie hluku a nulové emisie jemného prachu – motory na zemný plyn majú nesporné prednosti, ak chcú prevádzkovatelia vozidiel rýchlo znížiť emisie. Nový Actros NGT bude preto v ponuke aj s motorom na zemný plyn a so sériovou automatickou prevodovkou s meničom. Používa sa vysokomoderný preplňovaný radový šesťvalcový motor M 936 G s výkonom 222 kW (302 k).

Actros NGT sa dodáva ako samostatné vozidlo s dvoma a troma nápravami a je žiadanou alternatívou v ťažkej distribučnej preprave s každodennými trasami na vzdialenosť až 250 kilometrov. Do jeho vysokopevných nádrží z ocele a kompozitného materiálu sa zmestí 4 x 145 litrov plynu, na želanie ich možno rozšíriť o ďalších 4 x 100 litrov plynu.

Sériový systém kamier MirrorCam pre lepší výhľad a optimalizovanú aerodynamiku
Kamery, ktoré nahrádzajú vonkajšie zrkadlá, sú doposiaľ známe spravidla iba z koncepčných vozidiel. Mercedes-Benz Trucks odteraz dôsledne využíva výhody tejto technológie a v novom Actrose prináša na trh nákladné vozidlo, ktoré má ako prvé sériové vozidlo na svete na palube systém MirrorCam.

Namiesto zvyčajného hlavného a širokouhlého zrkadla tento systém pracuje kompletne s digitálnymi kamerami a displejmi. MirrorCam pritom ponúka podstatne zlepšený výhľad dokola, jeho výkony výrazne prekračujú zákonom predpísané minimálne požiadavky. Okrem s tým spojeným zvýšením bezpečnosti vypustenie zrkadiel znižuje spotrebu paliva, pretože kompaktné digitálne kamery majú z pohľadu aerodynamiky podstatné výhody.

Kamery sú pripevnené vpravo a vľavo na ráme strechy. Nasnímané obrazy sa zobrazujú s rozlíšením 720 x 1920 pixelov na dvoch 15-palcových displejoch, umiestnených na stĺpikoch A v kabíne. Príjemný vedľajší efekt: vodič má dobrý výhľad aj smerom šikmo dopredu popri stĺpikoch A, jeho zorné pole je väčšie. Ochrannou vrstvou pokrytá šošovka okrem toho poskytuje optimálnu ochranou pred znečistením v zornom poli. To sú ďalšie výhody pre bezpečnosť.

Vodiča podporujú viaceré pomocné funkcie MirrorCam: počas jazdy smerom dopredu možno na displejoch zobraziť klasické a zvyčajné rozdelenie zorných polí podobne ako na klasických zrkadlách. Avšak v prípade ťahača návesov sa počas jazdy v zákrutách vychyľuje aj obraz displeja na vnútornej strane zákruty a poskytuje tak optimálny výhľad na celý ťahač – významné vylepšenie v porovnaní so zvyčajnou sústavou zrkadiel. K lepšiemu odhadu premávky vzadu okrem toho prispievajú línie vzdialenosti. Okrem toho ďalšia línia, ktorú možno individuálne nastaviť, môže zobrazovať napríklad koniec návesu. Manévrovanie s presnosťou na centimetre je tak jednoduchšie. A za súmraku sa systém prepne do režimu nočného videnia.

To však nie je všetko: systém MirrorCam je vybavený špeciálnym pohľadom na zobrazenie počas cúvania. V hornej oblasti displeja sa pritom zobrazuje zóna v blízkosti vozidla a v spodnej oblasti, s istým prekrytím, zóna vzdialená od vozidla. V prípade zabudovaného asistenta odbočovania displej MirrorCam navyše v kritických jazdných situáciách zobrazuje výstražné upozornenia. Ramená kamier sú vyklápateľné v smere jazdy a proti smeru jazdy: v prípade kolízie dokáže takáto konštrukcia zabrániť poškodeniu kabíny vodiča – to minimalizuje prípadné náklady na opravu.

Niektoré funkcie MirrorCam možno individuálne nastaviť. Tak možno manuálne nastaviť jas displeja. Aj zónu výhľadu možno, rovnako ako pri zvyčajnom nastavovaní zrkadla, zmeniť cez ovládaciu jednotku na dverách. Stlačením tlačidla sa vodič rýchlo vráti k svojmu preferovanému základnému nastaveniu. Okrem toho je kamerový systém vyhrievateľný, stlačením tlačidla.

MirrorCam je veľmi výhodná nielen počas jazdy, ale aj počas oddychovania a nocovania: spínačom na dverách a pri posteli možno systém aktivovať vždy na dve minúty. To umožňuje vodičovi, prostredníctvom displejov kedykoľvek skontrolovať okolie vozidla. V prípade pokusu o krádež nákladu alebo paliva alebo vandalizmu na vozidle si tak rýchlo dokáže spraviť prehľad situácie a, ak je to potrebné, vyvolať poplach. Systém funguje aj pri zatiahnutom závese a úplne vypnutom vozidle. Môže byť výhodné pri neskoršom predaji vozidla: vozidlá so systémom MirrorCam možno dodatočne vystrojiť bežnými zrkadlami v definovaných montážnych bodoch v konštrukcii dverí.

Active Brake Assist 5: Ešte lepšie rozpoznávanie osôb
Nový Active Brake Assist 5 je zdokonalením Active Brake Assist 4. Výkony bezpečnostného asistenčného systému sú jedinečné a žiaden iný výrobca na trhu ich neponúka. Aj mnoho razy vylepšeným aktívnym asistentom brzdenia piatej generácie Mercedes-Benz opäť potvrdzuje svoje postavenie pioniera v oblasti bezpečnosti ťažkých nákladných motorových vozidiel – rola, ktorú znovu a znovu potvrdzoval aj dopyt na trhu. Od zavedenia Active Brake Assist 1 v roku 2006 sa tak podarilo predať približne 230 000 nákladných vozidiel divízie Mercedes-Benz Trucks s asistentom núdzového brzdenia na palube.

Novinkou v Active Brake Assist 5 je spolupráca radarového a kamerového systému. Okrem toho bolo vylepšené reagovanie na osoby do rýchlosti 50 km/h. Active Brake Assist 5 dokáže v rámci hraníc systému reagovať brzdením naplno na osoby križujúce, idúce proti nemu alebo v tom istom pruhu. Platí to aj pre chodcov, ktorí z nepozornosti vbehnú pred vozidlo a tam ostanú od ľaku stáť – situácia, ku ktorej v ére chytrých telefónov dochádza stále častejšie.

Ak Active Brake Assist 5 rozpozná nebezpečenstvo nárazu do vozidla idúceho vpredu, stojacej prekážky alebo osoby križujúcej, protiidúcej alebo v tom istom jazdnom pruhu idúcej, vodiča na toto nebezpečenstvo upozorní trojstupňový výstražný systém. Ak by vodič sám nebol aktívny, následne sa navyše aktivuje vizuálna a zvuková výstraha. Potom sa iniciuje zásah bŕzd so spomalením približne 3 m/s, čo zodpovedá približne 50 percentám maximálneho brzdného výkonu. Ak vodič nereaguje ani vtedy, systém vykoná brzdenie naplno (v prípade potreby až do zastavenia) a pri rýchlosti pod 50 km/h aktivuje výstražné smerové svietidlá, s cieľom upozorniť premávku za vozidlom. Súčasne sa počas státia automaticky zaradí nová elektrická parkovacia brzda.

Sideguard Assist s rozpoznávaním osôb upozorní vodiča v nebezpečných situáciách
Rovnako ako Active Brake Assist 5, aj Sideguard Assist (asistent odbočovania) – uvedený na trh v roku 2016 exkluzívne divíziou Mercedes-Benz Trucks – dokáže rozpoznať tak stojace ako aj pohybujúce sa osoby a objekty. Sideguard Assist znamená výrazne vylepšenú ochranu pre najslabších účastníkov cestnej premávky. Systém sleduje stranu spolujazdca a pomáha vodičovi počas odbočovania smerom vpravo, predísť prípadným kolíziám s cyklistami, chodcami alebo stacionárnymi prekážkami ako sú semafory, dopravné značky alebo stĺpy osvetlenia tak, že ho zavčasu upozorní a vodičovi tak ostane viac času na včasné zabrzdenie. Výstraha pri vybočení je aktívna do rýchlosti 36 km/h a svoje silné stránky tak dokazuje najmä v meste.

Ďalšie kľúčové prvky bezpečnosti: asistent sledovania dopravných značiek, elektronická parkovacia brzda a asistent regulácie stability prívesu
Okrem Active Drive Assist, MirrorCam a Active Brake Assist 5 bezpečnosť nového Actrosa zvyšujú ďalšie inovatívne systémy. Asistent sledovania dopravných značiek vodičovi pomáha dodržiavať dopravné predpisy a prispieva k zvýšeniu bezpečnosti jazdy. Je to výhoda najmä na dlhých a monotónnych trasách s premenlivými dopravnými značkami, v oblasti stavenísk a v cudzích mestách. Systém pracuje špecificky pre nákladné vozidlá, dokáže rozpoznávať obmedzenia rýchlosti, zákazy predchádzania a výstražné značenia a dve najdôležitejšie z nich zobrazí v združenom prístroji. V prípade zodpovedajúceho označenia značkami a zákonom upravených obmedzení rýchlosti systém upozorní na správanie v rozpore s dopravnou značkou a vydá výstrahu.

Nová elektronická parkovacia brzda s funkciou HOLD spája jednoduché zaobchádzanie s vyššou bezpečnosťou. Pri vypnutí motora sa aktivuje automaticky, prípadne je možné ju zapnúť aj potiahnutím páky v kokpite alebo stlačením tlačidla „P“, ktoré sa nachádza na parkovacej brzde. Vypnúť ju možno buď pridaním plynu alebo opätovným stlačením tlačidla „P“. Integrovaná funkcia HOLD sa aktivuje, keď vozidlo stojí, napríklad pred červeným semaforom, jednoducho silnejším zošliapnutím brzdového pedálu. Uvoľní sa, keď vodič opäť stlačí plynový pedál. Integrovaná pomoc pri rozbiehaní (Hill-Holder) poskytuje vodičovi cenné služby aj pri rozbiehaní do kopca.

Nový Actros jazdí bezpečnejšie aj vďaka novému asistentovi regulácie stability pre náves prípadne príves: či už návesová súprava alebo jazdná súprava s prívesom – v kritických situáciách systém preventívne pribrzdí ťažné vozidlo a náves a stabilizuje tak súpravu vozidiel.

Nový intuitívne obsluhovateľný multimediálny kokpit s inovatívnymi funkciami
Srdcom úplne nanovo vyvinutého rozhrania medzi vodičom a vozidlom sú oba farebné displeje, každý s uhlopriečkou 10 palcov v sériovej výbave nového Actrosa. Namiesto klasického združeného prístroja s tachometrom, otáčkomerom a ukazovateľom stavu paliva má multimediálny kokpit hneď za volantom zabudovaný primárny farebný displej s vysokým rozlíšením. Táto obrazovka obsahuje všetky základné jazdné informácie dôležité pre vodiča a mnoho ďalšieho, napríklad indikácie jazdného systému Active Drive Assist. Stredovú oblasť displeja možno individuálne nakonfigurovať.

Namiesto zvyčajného poľa s ovládačmi je tu zabudovaná druhá plochá obrazovka. Tento sekundárny displej je vyhotovený ako dotykový displej. Prostredníctvom neho môžete pohodlne a intuitívne ovládať všetky ďalšie funkcie v nákladnom vozidle. Do dôležitých funkcií ako svetlo, kúrenie, klimatizácia alebo telefónia možno vstúpiť cez tlačidlá rýchleho vstupu. Vodič si okrem toho môže kedykoľvek dať vizualizovať stav vozidla, ako napríklad tlak v pneumatikách alebo zaťaženie nápravy.

Nový multimediálny kokpit prináša nielen moderný vzhľad, ale vďaka svojim početným novým funkciám a intuitívnej navigácii v ponuke aj ešte lepší jazdný, pracovný a obslužný komfort. Veľká časť hardvérových ovládačov je obsluhovateľná cez dotykový displej. Ten ponúka najmä v súhre s rozličnými namontovanými prvkami a nadstavbami vysokú mieru flexibility a uľahčuje ich riadenie. Množstvo možností spojenia a pripojenia pre mobilné koncové zariadenia ešte viac zvyšuje pracovný a obslužný komfort v multimediálnom kokpite.

Okrem dvoch prípojok USB k nim patria aj zariadenie na hlasitý hovor cez Dual-Bluetooth, ktoré umožňuje paralelné pripojenie dvoch mobilných telefónov, a integrácia chytrého telefónu cez Apple CarPlayTM alebo Android Auto. Ďalšia výhoda nového multimediálneho kokpitu: prostredníctvom klasickej karty vodiča DTCO alebo karty vodiča Fleetboard možno v multimediálnom kokpite uložiť až šesť profilov vodiča.

Ešte väčší, ešte individuálnejší, ešte viac funkcií: multimediálny kokpit interactive
Ako rozširujúci stupeň multimediálneho kokpitu ponúka Mercedes-Benz v novom Actrose ešte viac zosieťovaný a ešte väčším počtom funcií vybavený multimediálny kokpit interactive. Jeho primárny displej s uhlopriečkou 12 palcov je výrazne väčší, ako displej bežného multimediálneho kokpitu.

Vodič si môže vybrať medzi dvoma dizajnmi obrazovky Classic a Advanced. Dizajn Classic sa podobá zobrazeniu z bežného multimediálneho kokpitu a vodič si ho môže manuálne zvoliť. Dizajn Advanced umožňuje individuálne a variabilné zobrazenie obsahov v troch zónach: v stredovej ako veľký okrúhly ukazovateľ tachometra s jazdnými informáciami, naľavo od neho informácie o vozidle ako tlak v brzdovej sústave, prevádzkové teploty, stavy paliva atď.

Napravo sa nachádzajú obsahy týkajúce sa vodiča ako sú časy riadenia a časy prestávok, telefónny zoznam a audio. Okrem toho sa dizajn po aktivovaní Active Drive Assist príp. asistenta udržiavania odstupu zmení na grafiku asistenčného systému prispôsobenú automatizovanému jazdeniu, ktorá vodiča optimálne podporuje pri sledovaní dopravnej situácie.

Súčasťou multimediálneho kokpitu interactive je navigačný systém s asistentom sledovania dopravných značiek a služba Online na diaľku (Remote Online) na riadenie a kontrolu funkcií vozidla cez chytrý telefón. Okrem komfortnej telefónie ponúka nový kokpit aj možnosť, bezdrôtovo nabíjať chytré telefóny.

Okrem toho, táto výbava ponúka najvyššiu mieru konektivity: vozidlá s multimediálnym kokpitom interactive majú možnosť, spojiť sa s portálom MB Truck App a takýmto spôsobom môžu byť vybavené aplikáciami na zvýšenie komfortu a efektívnosti. Zhrnutie: App your Truck je v novom Actrose realitou.

Pohodlnú prácu podporuje aj nový komfortný kľúč alebo kľúč s diaľkovým ovládaním. S ním môže vodič svoje nákladné vozidlo pohodlne odomknúť a zamknúť zo vzdialenosti až 50 metrov. Rádiový diaľkový ovládač pritom pracuje nezávisle od smeru a nemusí byť nasmerovaný priamo na vozidlo. Na naštartovanie motora pomocou tlačidla štart – stop sa len kľúč musí nachádzať vo vozidle. Takto môže počas jazdy ostať vo vrecku nohavíc alebo bundy vodiča.

Základom pre všetky riešenia konektivity nového Actrosa je Dátové centrum nákladného automobilu. Prijíma údaje zo snímačov, kamier, atď. v nákladnom vozidle a vyhodnocuje ich pre rozličné aplikácie. Okrem toho predstavuje rozhranie pre všetky služby konektivity a zabezpečuje tak komunikáciu nákladného vozidla s vonkajším svetom.

Prečítajte si aj

Back to top button