Do mesta prichádza nový hrdina: Scania Urban

Mesto. Slovo, ktoré sa v spojení s dopravou skloňuje dnes už na dennom poriadku. Presúva sa sem stále viac ľudí, rastie populácia, buduje sa nová infraštruktúra, no pribudujú aj s tým súvisiace regulácie a obmedzenia.

Vytvoriť kvalitné, efektívne nákladné vozidlo schopné operovať v takomto prostredí si vyžaduje holistický prístup. Požiadavky vlastníka vozidla, preferencie vodiča, ziskovosť, ochrana životného prostredia, bezpečnosť, legislatíva... To sú len hlavné oblasti, na ktoré musia výrobcovia nákladných vozidiel myslieť a zohľadniť ich.

Spoločnosti Scania je tento prístup vlastný. Podčiarkuje to úspech jej nákladných vozidiel. Nová generácia vozidiel pre diaľkovú prepravu, predstavená ešte v roku 2016, žne jeden úspech za druhým, a výborne sa darí aj stavebným vozidlám XT uvedeným minulý rok. Teraz Scania zavŕšila svoju novú ponuku predstavením vozidiel pre mestskú prevádzku – Scania Urban.

Ovplyvnené megatrendami
Scania sa pri vývoji vozidiel pre mesto pozerala na súčasné aj budúce výzvy, s ktorými mestá a veľké metropoly zápasia. Ako tri najdôležitejšie megatrendy vyhodnotili odborníci environmentálne výzvy, rapídny nárast predaja cez internet (e-commerce) a urbanizáciu. Jedno s druhým významne súvisí. Objem predaja cez internet dosiahol len v Európe v roku 2017 objem 600 miliárd eur. Počet ľudí žijúcich v mestách rastie a odhaduje sa, že v roku 2050 bude v metropolách žiť až 70% svetovej populácie. Environmentálne aspekty takéhoto vývoja asi netreba zvlášť zdôrazňovať.

Čo všetko je nové
Vo Švédsku Scania predstavila celú plejádu noviniek, ktoré budú pre firmy podnikajúce v mestskom prostredí nesmierne zaujímavé. Prvou je úplne nová nízka kabína L, ktorá bola vyvíjaná so silným dôrazom na ergonómiu, no zároveň zohľadňuje fakt, že v meste spolu navzájom interagujú všetci účastníci cestnej premávky – vodiči, cyklisti aj chodci. Okrem výborného rozhľadu z miesta vodiča či ľahkému prechodu kabínou k dverám spolujazdca je k dispozícii aj Scania City Safe Window, okno v spodnej časti dverí spolujazdca, vďaka ktorému vodič lepšie vidí na všetko a všetkých, ktorí sa pohybujú v okolí vozidla. Scania City Safe Window je dostupné pre všetky kabíny L a P.


Kabína L je dlhá 2 000 mm a bude v ponuke s tromi výškami – nízka, normálna a vysoká. Ide o kabínu populárnu pre mestskú distribúciu, odvoz odpadu či stavebné práce. Ak si zákazník ku kabíne L objedná funkciu „kneeling“, teda jej znížene, podlaha vozidla sa vďaka nej po aktivovaní ručnej brzdy ocitne vo výške 80 cm. Bez kneelingu potrebujete na nastúpenie dva schody a podlaha vozidla je vo výške 93 cm. Nastupovanie a vystupovanie je až neuveriteľne pohodlné a rýchle, spodný nástupný schod má šírku až 79 cm, prístup do kabíny je vďaka nemu úplne bez námahy a s ľahkosťou prejdete cez kabínu k dverám spolujazdca, medzi palubnou doskou a tunelom motora vznikol dostatočný priestor. V meste takéto riešenie šetrí čas no najmä zvyšuje bezpečnosť, pretože vodič nemusí vystupovať priamo na cestu.

Overený 9-litrový agregát
Známy 9-litrový motor prešiel niekoľkými inovatívnymi zmenami. V ponuke budú tri výkonové dieselové varianty, ktoré doplnia v priebehu roka 2018 dve výkonové varianty poháňané CNG a LNG. Motory môžu byť kombinované s automatickými prevodovkami Scania Opticruise alebo Allison. Druhú menovanú sme si vyskúšali v uliciach Södertälje (so „smetiarom“, teda vozidlom na zber odpadu). Radí vynikajúco presne a hladko. Časy medzi preradením jednotlivých stupňov sú minimálne, vďaka čomu je výkon dokonale plynulý.

Ďalším vozidlom, v ktorom sme si „deväťliter“ vyskúšali bola Scania P 320 naložená na celkovú hmotnosť 24 ton, čo je už poriadna váha, no motor si s ňou dobre poradil, žiadne „lenivé“ úseky, kde musíte auto tlačiť očami a ono sa nie a nie rozbehnúť. A-stĺpiky sú užšie, palubná doska je posunutá dopredu a smerom nadol, sedadlo vodiča do strany a dopredu, čo posúva viditeľnosť z pozície vodiča na novú úroveň. Schodík nastupovania je veľmi nízko, celé vozidlo je posadené nižšie, vďaka čomu sa ľahko nastupuje a vystupuje. Komfort jazdy doplnilo komfortné odpruženie.


Úplne nový 7-litrový motor
Prvý krát prichádza Scania aj so 7-litrovým motorom, ktorý ešte efektívnejšie spĺňa požiadavky mestskej dopravy. Radový šesťvalec má tri výkonové varianty: 220, 250 a 280 k. Bol vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Cummins, dlhodobým partnerom Scanie. Má fixnú geometriu lopatiek turba, na dosahovanie emisnej normy Euro 6 používa iba SCR a maximálny krútiaci moment nastupuje už pri otáčkach 1 050 min-1. V porovnaní s 9-litrovým motorom je o 360 kg ľahší, čo zvyšuje maximálne užitočné zaťaženie vozidla. Veľmi podstatná je jeho spotreba – Scania udáva v porovnaní s 9-litrovým motorom úsporu paliva až 10%.

Keďže je motor menší, kabínu P si zákazník môže objednať s nízkym tunelom (je o 95 mm nižšie) a má k dispozícii väčší vnútorný priestor. Vpredu disponuje rovnakými možnosťami odkladacích priestorov ako väčšia kabína G. Aj tu platí už spomínaný fakt, že motory môžu byť vybavené prevodovkami Opticruise alebo Allison.

CrewCab: šitá na mieru záchranárom
Ďalšou z radu noviniek, ktoré prináša nová generácia vozidiel Scania Urban, je CrewCab – kabína radu P určená pre záchranné zložky a iné posádky. Ponúka vysokú flexibilitu – jednotlivé sekcie kabíny si zariadi zákazník, na základe svojich požiadaviek. Scania predpokladá pri výrobe klasického záchranného vozidla, ktoré odvezie posádku, profesionálne záchranárske vybavenie a hasiace prístroje, vďaka novej kabíne skrátenie času výroby o minimálne 30%.

Kabína je pripravená pre vedenie elektroinštalácie, má množstvo pevných kotviacich bodov a rám s veľkým počtom dier a ukotvení, ktorý výrazne uľahčuje prácu nadstavbárom. Priestor pre posádku môže byť vybavený samostatnou klimatizáciou alebo kúrením, kontrolovanými buď manuálne alebo automaticky. Sedenie môže byť tvorené samostatnými sedadlami alebo lavicou, opäť v závislosti od predstáv zákazníka.


Nastupovanie, sedenie aj vystupovanie z kabíny sme si vyskúšali v plnej hasičskej výzbroji. Pri vysokých letných teplotách a v niekoľkých vrstvách oblečenia a výstroje je klimatizácia v celej kabíne veľmi nápomocným riešením. Množstvo držiakov, nízky vyklápací schodík, ktorý sa vysunie po otvorení dverí (vzadu), široký priestor a množstvo držiakov pomáha k extrémne rýchlemu nastúpeniu aj vystúpeniu z vozidla, aj s kyslíkovou bombou na chrbte.

CrewCab je v ponuke v kratšej (P28) a dlhšej (P31) verzii. Dlhšia má dve výšky (nízku – ktorá ponúka lepšiu prístupnosť, a normálnu). Dlhšia kabína poskytuje dodatočný priestor vzadu, predná časť kabíny zostáva nezmenená.

Do tretice všetko najlepšie
Čítanie o novej generácii vozidiel Scania pre mesto je plné superlatívov. Značka s Griffinom v logu ale vytvorila produkt, ktorému sa ťažko dá niečo vytknúť. Vynikajúca ergonómia, ukážková efektivita, vozidlá predpripravené tak, že strávia minimum času u nadstavbára a široká škála motorov a pohonov. Scania opäť potvrdila, že nákladným vozidlám rozumie a vyvinula vozidlo, z ktorého budú jej zákazníci výrazne profitovať.

Galéria k článku (50 fotografií)

Článok bol publikovaný v magazíne Transport a Logistika č. 6/2018

Podobné články