Motorizmus

Pokročilé technológie a konštrukčné inovácie zaistili pre zákazníkov úplne nového modelu Ford Focus bezpečnosť na úrovni 5 hviezdičiek

– S úplne novým modelom Ford Focus si zákazníci vychutnajú dôveru a pokoj pri každej jazde, a to vďaka komplexnej sérii sofistikovaných technológií asistencie vodičovi a konštrukčným inováciám.

Model Focus už skôr v tomto roku získal maximálne ocenenie 5 hviezdičiek pri hodnotení bezpečnosti od nezávislej organizácie Euro NCAP – ako jedno z prvých vozidiel so ziskom najvyššieho hodnotenia podľa nových, prísnejších testovacích protokolov.

Okrem toho, technológie navrhnuté tak, aby bola jazda komfortnejšia, menej náročná a pomohla vodičom vyhnúť sa zrážke alebo zmierniť jej následky, nedávno pochválila aj organizácia Euro NCAP.

Pri vývoji modelu Focus spoločnosť Ford využila nové testovacie zariadenie na vykonávanie nárazových testov v hodnote 15,5 milióna eur v nemeckom Kolíne nad Rýnom, aby sa ešte viac zvýšila bezpečnosť.

„Nič nie je pre nás dôležitejšie ako bezpečnosť našich zákazníkov. Spoločnosť Ford verí, že výroba inteligentných vozidiel s technológiami, ktoré pomáhajú vodičom vyhnúť sa nebezpečným situáciám, je rovnako dôležitá ako vývoj odolných áut, ktoré v prípade nehody bezpečne ochránia cestujúcich“, povedal Helmut Reder, globálny riaditeľ vozidiel segmentu B a C spoločnosti Ford of Europe.

Prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti
Úplne nový Focus má vo výbave širšie spektrum funkcií asistencie vodičovi než akékoľvek vozidlo značky Ford v minulosti. Vo vozidle sú tri radary, dve kamery a 12 ultrazvukových snímačov, aby bola jazda pohodlnejšia, menej náročná a bezpečnejšia. Okrem toho, zdokonalená štruktúra karosérie a bezpečnostná klietka z ultra vysokopevnej ocele sú navrhnuté tak, aby v prípade nehody ochránili cestujúcich.

Medzi funkcie, ktoré pomáhajú vodičom sústrediť pozornosť na cestu vpredu, patria:
• Adaptívny tempomat so systémom Stop & Go, systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu pre jednoduchšiu jazdu v hustej premávke.
• Systém adaptívneho predného osvetlenia Ford s novým systémom prediktívneho osvetlenia zákrut s kamerou a osvetlenia podľa značiek, ktorý vopred nastavuje svetelný lúč, aby zaistil lepšiu viditeľnosť v tme, pričom sleduje zákruty a po prvýkrát v odvetví aj dopravné značky.
• V ponuke pre Európu bude po prvýkrát aj projekčný displej, vďaka ktorému môže vodič neustále sledovať cestu vpredu, pretože užitočné informácie sa premietajú do zorného poľa.

Organizácia Euro NCAP tento rok na prvom hodnotení autonómnej jazdy v Nemecku vyhlásila, že technológie v novom modeli Ford Focus ponúkajú dobrú rovnováhu medzi podporou vodiča a zachovaním plnej kontroly nad vozidlom, pričom zároveň vzniká malé riziko, že sa vodič bude nadmerne spoliehať na technológie. Tieto technológie sú pritom jednoduché a intuitívne.

Medzi funkcie, ktoré pomáhajú vodičom zabrániť nehodám alebo zmierniť ich dôsledky, patria:
• Systém prevencie nárazov s funkciou rozpoznávania chodcov a cyklistov, ktorý dokáže zaznamenať ľudí a cyklistov na ceste alebo v jej blízkosti, prípadne chodcov, ktorí by mohli križovať dráhu vozidla. Ak systém zaznamená možné riziko kolízie a vodič nereaguje na varovania, vozidlo začne automaticky brzdiť.
• Asistent riadenia pri úhybnom manévri, ktorý pomocou radaru a kamery zaznamenáva pomalšie sa pohybujúce a stojace vozidlá vpredu a poskytuje podporu riadenia, aby vodič dokázal manévrovať okolo prekážky pri hroziacej zrážke.
• Systém výstrahy pred jazdou v protismere – najprv k dispozícii pre zákazníkov v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku – využíva kameru namontovanú na čelnom skle a informácie z navigačného systému vozidla. Pri jazde okolo dvoch značiek „Zákaz vjazdu“ pri vjazde na diaľnicu sa zobrazí optická výstraha a zaznie zvukový výstražný tón.
• Systém monitorovania mŕtveho uhla so systémom upozornenia na križujúce vozidlá, ktorý upozorňuje vodiča pri cúvaní z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré môžu o chvíľu križovať dráhu. Ak vodič nereaguje na upozornenia, dokáže aktivovať brzdy, aby zabránil nehode alebo zmiernil jej následky.

Medzi funkcie, ktoré zvyšujú bezpečnosť cestujúcich v prípade nehody, patria:
• Systém brzdenia po nehode, ktorý pomáha znižovať vplyv potenciálnej sekundárnej kolízie. Po zaznamenaní počiatočnej nehody začne automaticky mierne brzdiť. Spomalenie vozidla môže potenciálne zmierniť zranenia cestujúcich a ďalšie poškodenie vozidla.
• 40-percentné zvýšenie schopnosti pohlcovať energiu nárazu pri čelnom náraze v porovnaní s predchádzajúcim modelom Focus, na čom má zásluhu štruktúra karosérie zhotovená s 33-percentným podielom ultrapevnej ocele a bórovej ocele lisovanej za tepla.
• Airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy a predné a zadné stropné bočné airbagy.

Organizácia Euro NCAP udelila modelu Focus začiatkom tohto roka vysoké skóre za ochranu dospelých a detí a maximálne skóre v testoch simulujúcich bočné nárazy vozidiel. Toto skóre je súčasťou 5-hviezdičkového hodnotenia bezpečnosti.

Vo výbave modelu Focus sa predstavil aj vlastný stabilizačný systém Ford, ktorý zvyšuje bezpečnosť pri jazde. Brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h sa v porovnaní s predchádzajúcim modelom skrátila až o 1 meter. Brzdenie podporuje nový posilňovač bŕzd pre vybrané modely, ktorý rýchlejšie vytvára tlak.

Nový sánkový test zdokonaľuje bezpečnosť pri náraze
Úplne nový Focus je prvým vozidlom Ford, pri ktorom sa využila optimalizácia využitím nového skúšobného zariadenia na testovanie nárazov v technickom centre spoločnosti v meste Merkenich.

Zariadenie v hodnote 15,5 milióna eur bolo dokončené na začiatku roka 2018 a umožňuje konštruktérom spoločnosti Ford do detailov vyladiť zadržiavacie systémy vozidla s väčšou presnosťou a flexibilitou, čím sa zdokonalí bezpečnosť pre cestujúcich.

V zariadení možno vykonať až štyri nárazové testy denne, pri ktorých sa pomocou hydraulického pohonného systému akceleruje karoséria vozidla silou zodpovedajúcou 250 tonám, čo znamená zrýchlenie až 80 g, ktoré vzniká pri reálnych dopravných nehodách.

Kamery, ktoré dokážu zaznamenať až 1 000 snímok za sekundu, umožňujú konštruktérom preskúmať načasovanie aktivácie airbagov a zadržiavacích systémov sedadiel. Najnovšia generácia figurín pre nárazové testy poskytuje údaje zo 70 mimoriadne citlivých snímačov, ktoré sú z hľadiska anatómie umiestnené na kľúčových miestach. V samotnej hlave je až 15 akcelerometrov.

„Pri nárazových testoch s reálnym vozidlom získame veľa informácií, ale proces trvá dlhšie. Virtuálne nárazové testy sú rýchle, ale ešte nie sú také spoľahlivé ako reálne testy. Náš nový sánkový test spája skutočný a virtuálny svet, aby sme mohli vylepšenia implementovať rýchlejšie, a vyrábať tak bezpečnejšie vozidlá,“ povedal Stephan Knack, vedúci zariadenia na vykonávanie nárazových testov Ford v nemeckom Kolíne nad Rýnom. „Sánkový test bude odteraz zohrávať rozhodujúcu úlohu pri zdokonaľovaní bezpečnosti každého osobného a úžitkového vozidla Ford vyvinutého v Európe.“

Nový Focus sa v celej Európe predáva ako päťdverový hatchback, kombi a vo vybraných krajinách ako štvordverový sedan. V ponuke je komplexná modelová zostava, ktorá obsahuje štýlový Focus Trend a Titanium, športový Focus ST-Line a luxusný Focus Vignale. Prvý crossover Focus Active bude k dispozícii neskôr počas tohto roka.

 

Prečítajte si aj

Back to top button