Pilotný projekt: divízia Daimler Trucks učí nákladné motorové vozidlá samostatne platiť

Divízia Daimler Trucks rozvíja digitalizáciu svojich nákladných motorových vozidiel, čím pomáha vodičom a zvyšuje efektivitu ich práce.

Vďaka tomu vozidlá dokážu samostatne komunikovať s okolím a vykonávať platobné transakcie. K tomu pomáha nová digitálna identita Truck-ID s technologickou platformou Truck Wallet. Nákladné vozidlá sa môžu pomocou Truck-ID preukazovať pri kontakte s inými prístrojmi, akoby mali vstavaný občiansky preukaz a suverénne tak podpisovať jednotlivé úkony. Truck Wallet funguje ako technologická platforma a centrálny používateľský program na každé použite, ktoré pristupuje k Truck-ID a využíva ho na rôzne účely. Truck-ID a Truck Wallet – momentálne len ako prototypy – sú softvérové programy uložené v kryptografickom procesore. Procesor je súčasťou dátového centra nákladného automobilu, teda centrálnej riadiacej jednotky telematiky nového nákladného vozidla Mercedes-Benz Actros.

Praktické využitie tejto technológie zabráni podvodom s tankovacími kartami, umožní realizovať platby za palivo aj mýto či všetky platby spojené s vozidlom ako lízing či platby užívateľov vozidla.

Všetky dáta sú kryptované a zatiaľ jedinou bankou, ktorá spolupracovala pri vývoji aplikácie a zároveň poskytuje dostatočne bezpečné prostredie, je nemecká Commerzbank, ktorá na tento účel vyvinula spôsob platby e-peniazmi. Ako základ poslúžila platforma Corda, etablovaná technológia blockchain na transakcie. Pri platobnej operácii sa do Truck Wallet systému nákladného motorového vozidla ukladajú skutočné peniaze v podobe digitálnych a zakódovaných e-eur. Po realizácii platby cez Truck Wallet sa jednoznačne označené peniaze prevedú prostredníctvom Truck-ID na príjemcu platby, ktorý môže požiadať v banke Commerzbank o prevod týchto e-peňazí na svoj účet.

Možnosti využitia Truck-ID a Truck Wallet su rozsiahle a zahŕňajú napríklad úhradu mýta pre nákladné motorové vozidlá, podpisovanie prepravných dokumentov, riadenie a vyúčtovanie subdodávateľov alebo realizáciu lízingov vozidiel a krátkodobých zmlúv o používaní (napr. „Pay-per-Use“).

Sieťový modul dátového centra nákladného automobilu veľkosti približne DIN A5 bude na základe medzinárodne štandardizovanej architektúry elektrickej sústavy/elektroniky zabudovaný do všetkých značiek divízie Daimler Truck. V modeli Mercedes-Benz Actros je modul už štandardom. Prijíma údaje zo všetkých palubných snímačov, kamier, atď. a vyhodnocuje ich pre rozličné aplikácie. Okrem toho predstavuje rozhranie pre všetky služby konektivity a zabezpečuje tak komunikáciu nákladného vozidla s vonkajším svetom: dátové centrum nákladného automobilu komunikuje rovnako ako moderný chytrý telefón cez rozhranie Bluetooth alebo signál 4G s infraštruktúrou, inými vozidlami a ďalšími inštanciami podieľajúcimi sa na procese logistiky. Okrem toho disponuje určovaním polohy cez GPS.

transport.sk, TS Mercedes-Benz

Podobné články