Motorizmus

Začína sa najťažšia rally na svete – DAKAR 2020

Dnes štartuje najznámejšia no zároveň najťažšia rally na svete – DAKAR. Prvý krát v histórii sa uskutoční v Saudskej Arábii.

Deje sa tak po 30 rokoch, kedy sa DAKAR jazdil v Afrike a desaťročí pretekov v Južnej Amerike. Teraz otvára DAKAR svoju novú kapitolu na Blízkom Východe. Jazdcov čaká 7 500 km, z %čoho 5 000 km tvoria špeciálne etapy (special stages).

Päť z nich je dlhších ako 450 km. Až 75 % rally sa pôjde na piesku, lepšie povedané, na všetkých typoch pieskov. Jazdci a ich tímy budú sa budú orientovať podľa tzv. „road book“, itinerára, ktorý im poskytnú organizátori. Na konci jednej etapy dostanú roadbook na nasledujúcu, ktorá ich čaká ďalší deň.


Slovenské duo
Aj tento rok sa na pretekoch predstavia zástupcovia zo Slovenska a Českej republiky. Slovensko budú už tradične zastupovať motocyklisti Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Pre Štefana Svitka ide o 11. účasť, jeho najlepším umiestnením je skvelé 2. miesto z roku 2016. Ivan Jakeš sa postaví na štart 12. krát. Zatiaľ najväčší úspech dosiahol v roku 2013, keď skončil na 4. mieste, v roku 2014 bol 11. a v roku 2015 finišoval na 8. priečke.

Veľké množstvo českých jazdcov
Početné zastúpenie budú mať na 42. ročníku dakarskej rally naši západní susedia. V kategórii motocyklov sa predstaví 6 pretekárov z Českej republiky, 5 sa postaví na štart v kategórii automobilov, 3 v kategórii kamiónov, dvaja jazdci pôjdu DAKAR 2020 na štvorkolkách a jedného zástupcu budú mať Češi aj v kategórii SSV/buggy.


Napínavý súboj v kategórii kamiónov
Ruský pretekár Eduard Nikolaev z tímu Kamaz prichádza na DAKAR 2020 ako jeho štvornásobný šampión. Cestu za piatym titulom však bude mať náročnú, o čo sa určite postará ďalší favorit, Team de Rooy a veľkou konkurenciou budú aj českí jazdci Aleš Loprais, Martin Macík a Martin Šoltys.

Dominanciu Kamazu potvrdzujú jeho výsledky. Z 23 ročníkov ktorých sa zúčastnil získal 16 titulov, vyhral 143 špeciálnych etáp a vyhral posledné tri ročníky. Nikolaeva pre jeho dominanciu začali prezývať Malý cár. Nikolaev je žiakom 7-násobného víťaza Dakaru, Vladimira Čagina, ktorý tímu Kamaz šéfuje.

Nikolaev má šancu prepísať históri a získať svoj 5. titul vo veku iba 35 rokov. Kamaz a jeho šéf Čagin nenechali nič na náhodu a spolu s Nikolaevom budú za tento tím pretekať aj Dimitrij Sotnikov (druhé miesto v rokoch 2017 a 2019) a Andrej Karginov (víťaz z roku 2014).


Zmeny v tíme De Rooy
Na päty bude Kamazu tím De Rooy, za ktorý však nebude pretekať jeho najväčšiee meno – víťaz z rokov 2012 a 2016 Gerard De Rooy. Ten má zdravotné problémy s chrbticou a čaká ho operácia. Zostáva však šéfom tímu a svojimi skúsenosťami bude chcieť k víťazstvu doviesť talentovaného Janusa van Kasterena.

Český klan
Keď Kamaz vstúpil na rally DAKAR, o úspechy bojoval s legendárnym českým pretekárom Karelom Lopraisom. Na jeho úspechy nadväzuje jeho synovec Aleš Loprais, ktorý na Dakare zatiaľ finišoval tretí (2007), štvrtý (2015) a piaty (2019).

Početné zastúpenie českých tímov si vyslúžilo od organizátorov prezývku „český klan“. Lopraisa, ktorý pôjde na vozidle Praga V4S doplní na štarte Martin Šoltys z tímu Buggyra Racing (jazdiaci na Tatre) a Martin Macík, jazdiaci na vozidle IVECO.



Prvý hybridný truck

Holandský Riwald Dakar Team a česká spoločnosť MKR Technology predstavia na tohtoročnom Dakare prvý hybridný kamión. Na projekte sa podieľali aj spoločnosti ZF Friedrichshafen, Renault Trucks, Hendrickson, AxleTech a Eurol, ide teda o významnú tímovú prácu. Viac o tomto unikátnom vozidle sa dozviete v našom článku.

Skutočná svetová rally
Na štart 42. ročníka sa postaví celkom 342 vozidiel – 114 motocyklov, 23 štvorkoliek, 83 áut, 45 špeciálov a 46 kamiónov. Najpočestnejšou národnosťou sú Francúzi, jazdcov a navigátorov z krajiny Galského kohúta je 109. Za nimi nasledujú Španieli (75) a Holanďania (50). Medzi jazdcami je aj 13 žien.

Prečítajte si aj

Back to top button