Motorizmus

DAKAR 2020 – 3. etapa

Do cieľa tretej etapy prišiel ako prvý rus Andrej Karginov, na chrbát mu však s odstupom necelých piatich minút dýchal Bielorus Vjazovič.

Úspech Kamazov v tretej etape podčiarkol tretí Anton Šibalov. Prekvapujúco vynikajúci výsledok dosiahol holandský pretekár Richard de Groot z tímu Firemen Dakar Team. De Groot bol 14 rokov dobrovoľným hasičom a zároveň pracoval ako obchodník predávajúci naftové a petrolejové produkty. Vlastní tiež tri čerpacie stanice.

Skvelý úspech „hasičov“
Jeho tím Firemen Dakar Team je síce malý, ale podporu má (nielen) od hasičov z celého sveta. „Podpora od hasičov z celého sveta je úžasná. Hasiči sú jedna veľká rodina a navzájom sa podporujú a pomáhajú si, kdekoľvek. Svojim prístupom nám naozaj dávajú pocit hrdinov a my im to chceme vrátiť, tým že úspešne prídeme do cieľa,“ povedal pred Dakarom de Groot.

Štvrtá priečka je pre neho a jeho tím fantastickým úspechom a dobré meno robí aj severočeskej značke MKR Technology, ktorá pre nich vozidlo Renault Trucks na Dakar stavala. „Richard s posádkou mali takú radosť, že ani neverili tomu, ako skvele zajazdili. Spočiatku si mysleli, že je to snáď nejaká chyba. Naši mechanici si z nich začali robiť srandu, že to mali ako nácvik príjazdu k požiaru a preto im budú musieť niekde niečo zapáliť, aby dojazdový čas bol vždy čo najkratší,“ usmieval sa spokojne šéf MKR Technology Mario Kreiss.

Loprais piaty
Na piatej priečke dorazil do cieľa synovec českej legendy, Aleš Loprais. „Mali sme to náročné, hlavne začiatok, pretože sa nám nepodarilo odstrániť technický problém so senzorom a tak sme museli zastaviť už po troch kilometroch. Niečo nás chytilo za zadok a motor prestal ťahať, tak sme museli zastaviť a zresetovať tú chybu. Toto sme museli urobiť ešte dva krát behom ďalších 10 km, bolo to vo veľkomk prachu, predbehlo nás niekoľko áut a kamiónov v ten moment keď sme stáli. Od polovice etapy sme sa snažili predbehnúť tých, čo nás predbehli, bolo to frustrujúce, miestami to vyzeralo, že to v tejto etape bude tragický výsledok. Nakoniec sa objavila púšť a drobné duny, stredné a aj pár veľkých a tam sa nám podarilo veľa čas získať naspäť. Dnes sa toho viac urobiť nedalo a vo finále je to slušný výsledok na to, že sme malý celú etapu znížený výkon a museli sme de facto štyri krát zastaviť,“ zhrnul svoje pocity z tretej etapy A. Loprais.

Macík sa drží v popredí
Solídne siedme miesto v tretej etape obsadil ďalší český zástupca Martin Macík jazdiaci na Ivecu. Hneď v úvode bojoval s nižším výkonom svojho kamiónu, ktorý na rovných úsekoch začal strácať rýchlosť. Nasledoval defekt a stratu tak posádka dohnala stíhacou jazdou cez riečište a kamenité cesty. Príčiny nižšieho výkonu mechanici stále hľadajú.

„Hola hola hej, sme v cieli. Bolo to dnes na začiatku trochu pernejšie. Na dlhých tiahlych rovinách sme nemali dostatočnú rýchlosť, hneval nás výkon. Preto nám v úvode ostatní trochu ušli. Potom sme spravili pneumatiku, chvíľu sme ju dofukovali, ale ušla nám asi 10 km pred neutralizáciou. Aj keď výmena prebehla v perfektnej rýchlosti, pár minút sme stratili. V poslednej časti, kde bol terén technicky náročnejší a výkon už nehral takú rolu, sme to začali zase rýchlo doťahovať,“ povedal po 3. etape Martin Macík.


Fakt, že ich kamión Karol nepodáva 100 % výkon posádku mierne rozladil, ale jazdcov súčasne potešilo, že aj s takýmto hendikepom prišli do cieľa so slušným umiestnením. Mechanici na aute pracovali do neskorých hodín už predošlú noc, ale zatiaľ sa nepodarilo zistiť, kde je chyba. Zrejme sa všetko spustilo, keď sa Karlovi vybila batéria. „Čidlo na turbe hlási chybu. Jeden z miliónov káblikov môže byť zlý. Urputne ho hľadáme, zatiaľ sa nám nepodarilo ho vypátrať, ale ďalej na tom pracujeme, aby Karel zase ´fofroval´ naplno. Bude to nejaká úplná blbosť, ale pekne nám zatápa,“ popísal situáciu mechanik David Švanda.

Šoltys za prvou desiatkou
Jazdec tímu Tatra Buggyra Racing Martin Šoltys musel spolu so svojou posádkou riešiť v prvej polovici meraného úseku pneumatiku a nakoniec prišiel do cieľa na 13. mieste. „Bohužiaľ, kvôli včerajšiemu umiestneniu sme dnes štartovali viac vzadu a snáď po prvých sto kilometroch išli iba v prachu. Museli sme trochu riskovať z čoho plynul aj defekt pneumatiky. Stredná časť etapy bola v pohode, až ku koncu sme zase začali dobiehať motocyklistov a to je v kamióne veľmi nepríjemné. Naviac sa išlo proti slnku, tak dúfam, že sme nikoho neprešli,“ rekapituloval jazdec Tatry Phoenix.  

Martin Šoltys musel se svojí posádkou vyměňovat u svého kamionu gumu v první polovině měřeného úseku, a nakonec dojel do cíle na třináctém místě. „Bohužel kvůli včerejšímu umístění jsme dnes startovali více vzadu a snad prvních sto kilometrů jeli jenom v prachu. Museli jsme trochu riskovat z čehož plynul i defekt pneumatiky. Střední část etapy byla v pohodě, až ke konci jsme zase začali dojíždět motorkáře, a to je v kamionu hodně nepříjemné. Navíc se jelo proti sluníčku, tak doufám, že jsme nikoho nepřejeli,“ rekapituloval etapu jezdec Tatry Phoenix.


Ďalšie problémy najsledovanejšieho vozidla

Problémy smolne pribrzdili najsledovanejší kamión družiny Maria Kreissa – hybridný Renault Trucks pilotovaný Holanďanom Huzinkom. Napokon z toho bolo v cieli tretej etapy 11. miesto. „Chlapci sa na trati museli zastaviť kvôli problémom s diferenciálom. Našťastie nič vážne, ale hodinu proste stratili,“ opísal situáciu mechanik MKR Technology Daniel Kozlovský.

Zvyšné dve posádky jazdiace na vozidlách Renault Trucks a pripravených na dakar tímom MKR Technology skončili na 10. (Pascal de Baar) a 11. (Martin van den Brink). Všetky štyri posádky si ale v celkovom poradí polepšili. De Baar je deviaty, de Groot jedenásty, van den Brink sedemnásty a Huzink je na 36. mieste. Štvrtá etapa povedie z mesta Neom do Al Ula. Na posádky čaká takmer 680 km z ktorých je 450 km meraných.

Na čele Vjazovič, Karginov mu šliape na päty
Celkové priebežné poradie vedie stále Bielorus Vjazovič (MAZ), druhý Karginov (Kamaz) za ním zaostáva iba o niečo vyše dve minúty. Tretí Anton Šibalov má odstup 20 minút, na výbornom štvrtom mieste sa drží český pilot Martin Macík z Big Shock Racing tímu. 

Prečítajte si aj

Back to top button