Motorizmus

DAKAR 2020 – 4. etapa

Štvrtú etapu ovládli Kamazy, do prvej desiatky sa vrátili kamióny MKR Technology, Macík prišiel do cieľa desiaty, celkovo sa však stále drží vpredu.

Štvrtú etapu ovládli ruskí jazdci na Kamazoch. Prvý dorazil do cieľa s časom 04H 15′ 43“ Anton Šibalov, necelé tri minúty na neho stratil druhý Andrej Karginov a s odstupom 9 minút finišoval tretí Dimitrij Sotnikov. Janus van Kasteren, ktorý skončil v prvej etape tretí, dosiahol ďalší cenný úspech keď do cieľa 4. etapy prišiel ako štvrtý.

Hybrid ukázal svoje schopnosti
Jedným z najsledovanejších vozidiel je tento rok hybridný Renault Trucks tímu Riwald Dakar Team s pilotom Gertom Huzinkom. Kým v predchádzajúcich etapách mu cestu za lepším umiestnením komplikovali problémy, vo štvrtej etape sa mu darilo a do cieľa dorazil na 5. pozícii so stratou rovných 14 minút na víťaza.

„Konečne sa zadarilo a chlapcom po tých niekoľkých smolných dňoch tiež trošku prialo šťastie, tak hneď ukázali, čo v nich je,“ tešil sa šéf konštruktérskeho tímu Mario Kress. Jeho radosť umocnilo 8. miesto Pascala de Baara, rovnako z Riwald Dakar Teamu. Martin van den Brink (Mammoet Rallysport) skončil jedenásty, hasič Richard de Groot bol klasifikovaný až ako 21., jeho posádku totiž zabrzdily technické problémy.

„Chlapci skúsili zastaviť a problém opraviť počas etapy, ale bohužiaľ sa im to nepodarilo, tak museli pokračovať výrazne pomalšie, pretože im nešli niektoré rýchlosti vôbec zaradiť,“ povedal mechanik MKR Technology Daniel Kozlovský.

Loprais siedmy
Opäť so solídnym umiestnením dorazil do cieľa český pretekár Aleš Loprais (Instaforex Loprais Praga). „Dnešná etapa bola krásna a strašná zároveň. Dlho sme išli v prachu, potom boli obrovské kamene, spolujazdec má narazenú kostrč, teraz išiel do medical centra a ja som z toho už tiež chcel pár krát vystúpiť. Mali sme tam tiež pár ošemetných situácií v rámci rýchlosti a bolo to dosť nepríjemné, dnešok bol proste takým ako to k Dakaru patrí, že z toho chcete proste vystúpiť a hovoríte si toto už nechcem jazdiť, potom prídete do bivaku a začnete na to rýchlo zabúdať. O tom presne Dakar je a v tom je aj kúzelný ale tvrdý zároveň,“ povedal v cieli Loprais.

Macíkovi došli pneumatiky, stále sa drží vysoko
Martin Macík prišiel so svojim Ivecom do cieľa na 10. mieste a udržal si výborné 4. miesto v celkovom hodnotení. Kamión Karel sa do 3. etapy potýkal s problémami a chýbal mu plný výkon, stratené kone však v etape č. 4 získal späť. Auto už ide na plný výkon a predviedol to hneď v úvode náročnej etapy. Neskôr však posádku pribrzdili dva defekty.

„Na začiatku to išlo krásne, všetko ´cajk´. Leteli sme, Lopík nás pekne pustil, naháňali sme sa s Kamazmi. Potom zrazu… predstavte si, že leziete s kamiónom po skalách. No, odniesli to postupne dve pneumatiky. A vezeime si so sebou v etape iba dva náhradné. Do cieľa zostávalo 70 km a šutre kam sa pozriete. Všetci sme mali stiahnuté zadnice. Ale David nafúkal pneumatiky, aby držali, František našiel nejkratšiu cestu a našťastie sme to v poriadku došli. A dobrá správa je, že Karel už má späť svoj výkon. Takže zajtra na to znovu ´vlítnem´,“ zhrnul pilot Martin Macík.

Šoltysova najťažšia etapa v živote Ďalšiu nemilosrdnú etapu majú za sebou jazdci tímu Buggyra Racing, ktorým sa opäť nevyhli problémy s pneumatikami. „Dnes to bolo dlhé a ťažké. Bola to snáď najťažšia etapa čo som kedy išiel. Opäť mnoho kameňov a urobili sme jedno koleso. Nechápem, ako vpredu môžu tak letieť, pretože to sú strašné rany. Pár krát sme si už pekne dali, bola to strašná ´roztloukačka´. Tatra drží skvele. Uchádza nám jeden mech, ale to sa teraz opraví a frčíme ďalej. Teraz sa už ale teším do postele,“ uviedol jazdec tímu Tatra Buggyra Racing.

Vo štvrtok čaká jazdcov ďalšie peklo Dakar na území Saudskej Arábie nepoľaví ani vo štvrtok. V 5. etape z Al Ula do Ha’il na posádky čaká celkom 563 km z čoho 353 km je meraných. Na rad prídu naozajstné duny, ktoré tvoria viac ako 40 % tejto špeciály. Dakar na novém území Saudské Arábie ale nepoleví ani ve čtvrtek. V páté etapě na posádky čeká celkem 563 kilometrů, z čehož je 353 měřených. Na řadu přijdou první opravdové duny, které tvoří více jak čtyřicet procent této speciály.

Výsledky

4. etapa – Neom – Al Ula (453 km)
1. Shibalov (RUS) Kamaz 4:15:43
2. Karginov (RUS) Kamaz +2:41
3. Sotnikov (RUS) Kamaz +9:05
4. van Kasteren (NED) Iveco +13:12
5. Huzink (NED) Renault +14:00

Celkovo 
1. Karginov (RUS) Kamaz 15:54:43
2. Viazovich (BLR) MAZ +10:43
3. Shibalov (RUS) Kamaz +15:02
4. Macík (CZE) Iveco +59:16
5. Loprais (CZE) Praga +1:08:55  

Prečítajte si aj

Back to top button