Motorizmus

DAKAR 2020 – 5. etapa

Tak ako v etape č. 4, aj tú piatu ovládli ruské Kamazy. Trio Sotnikov, Šibalov, Karginov obsadilo prvé tri miesta. Za nimi do cieľa prišli Bielorus Vjazovič a Čech Aleš Loprais. Loprais ide krok za krokom vpred Postupne svoju jazdeckú formu graduje český pretekár Aleš Loprais.

Po 7. priečke v predchádzajúcej etape prišiel včera do cieľa piatej etapy na 5. pozícii. Tá viedla z Al-Uly do Ha’ilu (563 km) priniesla dlhšie sekcie na dunách, na ktoré sa Loprais od začiatku súťaže tešil najviac. „Hneď v úvode etapy boli občas slušné chytáky. Videli sme množstvo strojov s defektami. Tam sa vyplatila Alešova skúsenosť a opatrnosť,“ ocenil svojho pilota palubný mechanik Petr Pokora. „Bola to opäť pekná ale ťažká etapa. Sme radi, že sme v cieli. Museli sme prežiť a dotaihnuť to do cieĹa. V jednom piesočnom záveji sme chvíľu zostali, pretože sa nedarilo vyjsť. Nemohli sme nafúknuť turbo a vôbec sa odtiaľ dostať. S automatickou prevodovkou a roztavenými výfukovými zvodmi to bol celkom heroický výkon,“ povedal po etape Loprais.

Dôležitá je odolnosť a vytrvalosť Loprais si uvedomuje, že výkonnostne jeho Praga V4S DKR ťažko konkuruje Kamazom, koniec koncov, o tomto fakte vedel jeho tím už pri stavbe závodného špeciálu. Kvôli nižšej záťaži jednotlivých komponentov totiž zámerne zvolili na nižší výkon motora. Rozhodujúce sú však podľa neho aj iné parametre ako samotný výkon auta. „Výkonnostný rozdiel medzi nami a Kamazom s Mazom je veľký. Na druhú stranu, dnes som na vlastné oči videl, ako sa Nikolajevovi rozletelo turbo. Je evidentné, že to majú vyhnané do maxima. Je otázka, komu to ako vydrží. Prípadne či budú výkon znižovať, alebo pôjdu tak ako idú,“ povedal Loprais.

Macík musel na trati meniť spojovačku
Na piesok sa podobne ako Loprais tešila aj posádka žltého kamiónu Iveco z tímu Big Shock Racing, vedená pilotom Martinom Macíkom. Pri prejazde hustým prachom sa im pri jednom z manévrov ohla spojovačka a nemohli pokračovať ďalej, našťastie však so sebou viezli náhradný diel a výmena zabrala iba 30 minút. Potom už nasledovala raketová jazda do cieľa.

„Na začiatku sme pekne predbiehali, ale hrozne sa prášilo. Leteli sme na obrovských kameňoch a v hmle sa objavila skala, skala a diera medzi. Urobili sme hrc, frc a ohli spojovačku, tyč spájajúcu kolesá a riadenie. Takže kolesá do véčka a nemohli sme pokračovať. Asi 30 min. sme tyč menili. A akonáhle bolo hotovo, vyrazili sme na stíhaciu jazdu,“ opísal piatu etapu Martin Macík.

Ťažkú etapu dokončili aj všetky štyri Renaulty
Každá zo štyroch posádok pre ktorú stavali závodné špeciály konštruktéri MKR Technology z českej obce Židlovice, dokončila ťažkú piatu etapu, aj keď každá z nich bojovala s problémami. „Máme za sebou nielen ťažkú noc, kedy nikto z nás nespal, aby sme mohli kamióny pripraviť na ranný štart, ale tiež náročný deň. Mám ale radosť, že sa chlapci vždy v kompletnej zostave vrátia do bivaku. Všetci idú výborne a ak je nejaký problém, snažia sa zvoľniť a nikto zbytočne neblázni. Všetko sa totiž dá riešiť a práve tá ich opatrnosť nám nahráva. Vďaka tomu ideme z môjho pohľadu veľmi pekne, napriek tomu to zatiaľ pódiovú priečku neprinieslo, ale stále máme veľa času,“ povedal šéf MKR Technology Mario Kress.

Hybrid opäť smolne
Smola naďalej sprevádza hybridný kamión pilota Gerta Huzinka (Riwald Dakar Team). „Gertova posádka má fakt pech. Najprv prerazili gumu, tú vymenili a po chvíľke pri jednom zjazde z duny to kamiónom úplne nečakane prudko trhlo a mechanikovi Martinovi Roesinkovi bolestivo puklo v chrbte. Nie je to nič vážne, ale kvôli veľkým bolestiam museli spomaliť a ísť výrazne opatrnejšie. Keď aj napriek tomu znovu prerazili pneumatiku, už ju menili iba dvaja a to je samozrejme pomalšie,“ vysvetlil Mario Kress.

Šoltysovi takmer došla nafta
Aj keď bola piata etapa z pohľadu ostrých kilometrov najkratšia, jazdcom dala zabrať. Viac piesku znamenalo aj vyššiu spotrebu paliva, čo pocítil aj jazdec tímu Tatra Buggyra Racing Martin Šoltys. „Etapa bola určite lepšia ako včera. Bolo to veľmi piesočnaté, do kopca a potom zase z kopca, takźe taká centryfuga. Keď sme prišli do cieľa špeciálu, tak nám v nádrži zostávalo iba 50 litrov nafty a s tým by sme do bivaku neprišli. Našťastie bola po ceste pumpa s naftou a aj keď to bolo na hrane, dopadlo to dobre. Väčšinu času sa išlo na plný plyn, auto dostalo poriadne zabrať ale fungovalo skvele,“ povedal po etape v cieli štrnásty Šoltys.


Šiesta etapa bude plná piesku
V piatok si na svoje prídu milovníci dún a piesku. Navyše jazdcov čaká druhá najväčšia porcia kilometrov – 830 a takmer 480 z toho meraných. Po nej príde na rad zaslúžený deň odpočinku v bivaku Riyadh.

Výsledky

5. etapa – Al Ula – Ha’il (353 km):
1. Sotnikov (RUS) Kamaz 4:12:04
2. Shibalov (RUS) Kamaz +3:06
3. Karginov (RUS) Kamaz +2:41
4. Viazovich (BLR) MAZ +16:30
5. Loprais (CZE) Praga +23:38

Celkovo 
1. Karginov (RUS) Kamaz 20:10:02
2. Shibalov (RUS) Kamaz +14:53
3. Viazovich (BLR) MAZ +23:58
4. Loprais (CZE) Praga +1:29:18
5. Macík (CZE) Iveco +1:38:30

Prečítajte si aj

Back to top button