Motorizmus

DAKAR 2020 – 6. etapa: Konečne prichádza deň voľna

Mohlo by sa zdať, že posledné tri etapy si boli navzájom veľmi podobné. Aj v šiestej totiž dominovali Kamazy, vyzdvihnúť ale opäť treba Aleša Lopraisa s Martinom Macíkom, ktorý sa ruského továrenského tímu stále držia.

Konkurovať tímu s tak silným finančným a technickým zázemím ako má ruský Kamaz sa môže zdať nemožné. Českí jazdci Aleš Loprais (InstaForex Loprais Team) a Martin Macík (Big Shock Racing Team) však ukazujú, že poctivá, vytrvalá práca a tímový duch dokážu veľké veci. Obaja idú zatiaľ tohtoročnú edíciu Dakaru na výbornú a v celkovom poradí sa držia na štvrtej a piatej priečke.


V šiestej etape triumfoval Andrej Karginov (Kamaz), nasledovaný svojim krajanom a kolegom Antonom Šibalovom. Na stupni víťazov ich doplnil Bielorus Sergej Vjazovič. Dobrú etapu má za sebou Janus van Kasteren z tímu Iveco De Rooy. Na Dakare definitívne končí víťaz posledných troch ročníkov Eduard Nikolajev, ktorého zradili technické problémy. Spolu so svojou posádkou s nimi urputne bojovali a vyrazili aj do šiestej etapy, po 33 km však technika definitívne zlyhala.

Šiesty v šiestej
Loprais v šiestej etape prišiel do cieľa na rovnakej pozícii (6.), v celkovom hodnotení si drží výbornú štvrtú priečku. „Prvá polovica Dakaru bola pre nás veľmi hektická a dnešná etapa tiež aj keď nebol fatálny problém, bolo pár menších. Dva krát nám zdochlo auto, pretože nám to elektronicky zastavuje automat, musíme to vyriešiť, pretože je to nebezpečná nepríjemná vec. Na chvíľku sme sa kúsok stratili a v neutralizačnej zóne nás zastavila navigácia, kde bolo povinné zastavenie a roadbook ukazoval, že máme ísť, takže sme dali prednosť roadbooku, tak to urobila väčšina. Nejaké minutky sme tam ale stratili. Ľahko sme včera znížili výkon, aby sme nemali ten problém čo predtým, to vyšlo, na tú špičku nám to však nestačí a zase sme dnes prežívali. Som rád, že sme tu a nejako symbolicky tu oslávime moje narodeniny,“ povedal po etape „Lopík“.

Macík si brúsil zuby na dunu, prišiel celkovo piaty
S poradovým číslom 7. prišiel do cieľa šiestej etapy Martin Macík z tímu Big Shock Racing. Ich závodný špeciál Iveco, ktorý nesie meno Karel, letel od štartu až do cieľa ako blesk a posádka neurobila žiadnu zásadnejšiu chybu. Macík aj jeho posádka si piesočné duny užili.

„Od štartu do cieľa sme leteli bez väčšieho zaváhania. Každý kamión, ktorý sme predbehli, sa s nami chvíľku snažil závodiť a potom nás nechal ísť. Prechádzali sme krásne piesočnaté roviny a duny. Stretli sme aj jednu vysokú, ale bohužiaľ sme ju len štrajchli. Ja som si už na ňu brúsil zuby, David už mi aktívne podfúkol, aby sme boli pripravení a nakoniec nič. Neposlali nás do nej. Škoda,“ hovorí so sebe vlastnou charizmou Martin Macík.

„Mne to zatiaľ nepripadá, že by navigácia bola zásadne zložitejšia, ako organizátori varovali. Buď majú tak dobre urobené roadbooky, že všetko dobre sedí alebo sme už vytrénovaní. Polovicu Dakaru máme za sebou a mne sa zatiaľ nezdá, že by sme mali nejaký väčší navigačný stres alebo problém,“ doplnil svojho pilota navigátor František Tomášek.

Náročná prvá polovica pre jazdcov Tatra Buggyra Racing
Na Dakare nič nie je zadarmo a platí to pre všetkých. Vytrvalosť a odhodlanie však ukazuje aj posádka Martina Šoltysa. V šiestej etape jeho posádka požičiavala hasiaci prístroj horiacemu autu, bojovať ale museli aj s vlastnými starosťami „Na prejazde mi prestal fungovať intercom a tak sme ho ešte pred štartom menili za ten, čo má Tomáš. Tak sa s nami chudák dnes nemohol rozprávať,“ poľutoval svojho spolujazdca Šoltys. „Už druhý deň nás trápi prevodovka, vypadáva nám kvalt, tak sa s tým trochu bijeme. Inak ale auto funguje veľmi pekne. Aj keď bolo veľa piesku, išlo sa nám lepšie ako predchádzajúce dni,“ povedal po etape Šoltys. Do jej cieľa prišiel ako 14.-ty.


Nezlomný duch posádky hybridného trucku
Ak čítate naše etapové zhrnutia pravidelne, viete, že štyri vozidlá postavené tímom konštruktérov MKR Technology musia taktiež bojovať s rôznymi nástrahami Dakaru. V piatej etape sa pri prudkom trhnutí kamióna zranil palubný mechanik historicky prvého hybridného kamiónu na Dakare, Martin Roesing. Aj keď to pôvodne nevyzeralo na nič vážne, vyšetrenie ukázalo, že má zlomený stavec a dva ďalšie má prasknuté.

„Gert chcel ihneď zo súťaže odstúpiť ale nakoniec sa posádka po dlhšej rozvahe rozhodla pokračovať a skúsiť ísť Dakar bez Martina, aby sa hybrid v závode podrobil ďalším testom, ktoré sú pre jeho vývoj veľmi cenné. Len ťažko sa dajú nasimulovať reálne podmienky Dakaru a to nakoniec viedlo k rozhodnutiu pokračovať,“ povedal šéf MKR Technology Mario Kress.

Pilot Gert Huzink tak na štart šiestej etapy vyrazil iba s navigátorom Robom Buursom. „Pravidla bohužiaľ neumožňujú vymeniť člena posádky. Vo dvojici to je výrazne ťažšie. Bez palubného mechanika navyše musíte ísť veľmi opatrne, aby sa čokoľvek nestalo. Nielen výmena pneumatiky je zložitejšia. Celý kamión je jednoducho prispôsobený na troch ľudí. Mechanik navyše v dunách pracuje s tlakom v pneumatikách. Nebude to sranda,“ poznamenal Mario Kress.

Napriek strate člena posádky to zvládli Gert Huzink sa s náročnou situáciou popasoval veľmi statočne a do cieľa prišiel 16.-ty, na víťazného Kargionva stratil hodinu. Sedemnásty prišiel do cieľa hasič Richard de Groot. Obrovskú smolu mal od začiatku etapy Pascal de Baar (Riwald Dakar Team), ktorému padol zadný diferenciál a celú etapu išiel iba s pohonom prednej nápravy. Do cieľa síce prišiel, ale za neprejdenie prejazdových stanovíšť si vyslúžil 62-hodinovú penalizáciu, ktorá ho razom odsunula z priebežného ôsmeho miesta.

Van den Brinka pribrzdila nehoda
Nešťastný záver etapy má za sebou Martin van den Brink (Mammoet Rallysport). Rozbehnutý van den Brink sa vyhýbal automobilu Tomáša Ouředníčka, ktorý mu stál v ceste. Uhýbal zo stopy, ale v momente, keď sa do nej chcel holandský pilot vrátiť, mu tam Ouředníčkův automobil vošiel a kamión ho trafil do prednej časti.

„Toto bol veľmi smolný deň. Osobne ma veľmi mrzí, že prišlo k stretu s Tomášom. Bola to proste súhra nešťastných náhod. Obaja sa k tomu ale chlapsky postavili, v bivaku si všetko vysvetlili a spoločne všetko behom voľného dňa dáme dohromady,“ povedal s tradičným odhodlaním Mario Kress.

Zaslúžený deň odpočinku
Dakarská karavána sa na jeden deň zastaví, jazdcov čaká vytúžený deň voľna. Môžu tak v pokoji zavolať svojim blízkym, no mnohí sa tešia najmä na to, že sa po tvrdej a náročnej prvej polovici budú môcť poriadne vyspať. DAKAR 2020 vstúpi do druhej polovice v nedeľu, keď odštartuje 7. etapa smerujúca do Wadi Al Dawasir. Opäť bude celá v piesku a v dunách, merať bude celkom 740 km, meraný úsek bude mať takmer 550 km.

Výsledky

6. etapa – Ha’il – Riyadh (477 km)
1. Karginov (RUS) Kamaz 4:56:18
2. Shibalov (RUS) Kamaz +4:21
3. Viazovich (BLR) MAZ +12:32
4. van Kasteren (NED) Iveco +13:55
5. Sotnikov (RUS) Kamaz +14:46

Celkovo
1. Karginov (RUS) Kamaz 25:06:20
2. Shibalov (RUS) Kamaz +19:14
3. Viazovich (BLR) MAZ +36:30
4. Loprais (CZE) Praga +1:49:25
5. Macík (CZE) Iveco +1:59:27

Prečítajte si aj

Back to top button