Motorizmus

DAKAR 2020 – 7. etapa: Čierny deň pre všetkých

Kým začneme rozoberať dianie siedmej etapy, chceme si uctiť pamiatku zosnulého účastníka Dakaru, portugalského motorkára Paula Gonçalvesa. Paulo bol tento rok na Dakare po 13.-ty krát. Po 276 km siedmej etapy mal nehodu.

Organizátori na miesto vyslali leteckú záchrannú službu hneď ako sa o nehode dozvedeli. Tá k nemu dorazila za 8 minút, 40-ročný Portugalčan však už bol v bezvedomí. V nemocnici svojim zraneniam podľahol. Speedy, ako znela jeho prezývka, na Dakare debutoval v roku 2006, štyri krát sa umiestnil v TOP 10, jeho najlepším umiestnením bolo 2. miesto spred piatich rokov. Česť jeho pamiatke.


V kamiónoch zatiaľ všetko po starom
V kategórii kamiónov priniesla siedma etapa podobné výsledky, aké sme videli už v etapách pred ňou. Na trón zasadli Kamazy v poradí Karginov, Stonikov, Šibalov. Zaujímavosťou je, že Sotnikov prišiel do cieľa iba 3 sekundy (!) za víťazným Karginovom. V prepočte je to asi len 90 metrov! Odstup tretieho Šibalova bol 2 min. a 5 sekúnd. V polovici Dakaru to teda vyzerá na ďalšiu dominanciu Kamazov, avšak, každý kto sleduje DAKAR vie, že zvrat môže prísť ako blesk z jasného neba. Navyše, Kamazom na krk stále dýchajú Bielorus Vjazovič (MAZ) a česká dvojica Loprais (InstaForex Loprais Praga) a Macík (Big Shock Racing).

Loprais ukazuje, že je skvelý jazdec
Na pretekárov čakal najdlhší meraný úsek (546 km), čo je zhruba vzdialenosť z Prahy do Budapešti. Opäť sa vynikajúco predviedol Aleš Loprais a jeho posádka, vzhľadom na dnešnú tragickú udalosť však tlmil radosť. „Ťažko niečo povedať v deň, kedy zomrel tak skvelý motorkár ako Paulo Gonçalves. Je nám to veľmi ľúto. Hlavne jeho rodiny, pretože to je proste peklo,“ povedal smutný Aleš.

V etape z Rijádu do Wadi Al-Dawasiru jeho posádke uniklo pódium len tesne, keď obsadila 4. miesto. Štvrtý sú Lopraisovci aj v celkovom hodnotení. „Bola to celkom pekná etapa s množstvom dún. Naša Praga fungovala skvele, v posádke bola dobrá atmosféra. Miestami sme sa krásne preťahovali s Martinom Macíkom. Bol to veľmi pekný vyrovnaný závod a máme aj veľmi pekný výsledok z ktorého máme radosť. Je to malé zadosťučinenie za našu celoročnú drinu,“ povedal po etape Loprais.

Van den Brink šiesty
Šéf konštruktérskeho tímu z českých Židlovic, Mario Kress, sa po siedmej etape tešil najmä z úspechu holandského pilota Martina van den Brinka (Mammoet Rallysport), ktorý skončil s 10-minútovou stratou na víťaza šiesty. „Rád by som povedal, že počas sobotného dňa voľna sme si všetci poriadne odpočinuli, ale opak je pravdou. Voľný deň je skôr peklom pre mechanikov. U Pascala sme menili poškodený diferenciál, predné odpruženie, veľa sa varilo, urobil sa kompletný veľký servis oleja a urobili sme nespočetne veľa ďalších vecí, aby kamióny boli pre druhú polovicu v čo najlepšej kondícii,“ opísal deň voľna Mario Kress.

Kompletný servis sa podaril, ale o to viac všetkých mrzelo, že Pascalov kamión nemohol po spomínaných piatkových problémoch pokračovať v hlavnej súťaži. Práve problémy so zadným diferenciálom ho prinútili zísť zo závodnej trate, pretože bol poháňaný iba prednou nápravou s ktorou by zradné duny neprekonal.

Penalizácia za neprejdenie prejazdových bodov znamenala koniec v hlavnej súťaži. De Baar ale v nedeľu naskočil do súťaže s oranžovým číslom do tzv. minidakaru, teda do druhej polovice, ktorá je určená pre závodníkov, ktorí museli skončiť predčasne, ale pritom by inak mohli ísť ďalej. A holandský jazdec ukázal, že na to on aj jeho kamión majú. Etapu zvládol v desiatom najlepšom čase. Gert Huzink prišiel na mieste č. 14., Richard De Groot bol 17.-ty.

Macíka spomalila prasknutá pneumatika
Výborne odštartovala posádka žltého kamiónu stajne Big Shock Racing na čele s pilotom Martinom Macíkom, dlhé, rýchle úseky priniesli pekné súboje v TOP 5, potom však prišiel defekt a počas asi 15-minútovej výmeny pneumatiky stratili Macíkovci niekoľko priečok. Do cieľa už potom pokračoval bez zaváhania k čomu dopomohla aj bezchybná navigácia.


„Chýba mi náročnosť Dakaru. Dnes sme leteli až na 450. kilometer, kde sa nám na čistej rovine odseparovala vzorka z pneumatiky. Bola to rana ako z dela. Už sme sa zľakli, že je to niečo vážnejšie. Ale museli sme iba vymeniť koleso, čím sme stratili asi 15 minút. Potom už sme v prachu dorazili bez zásadnejších komplikácií. Celá etapa bola rovná, rýchla, stále letíš 140 km/h, duny minimálne. Technicky nie veľmi náročná,“ popísal pilot Martin Macík.

„Máme jediný problém a to, že je tohtoročný DAKAR veľmi jednoduchý. Technicky aj navigačne by to chcelo trochu spestriť, aby to nebolo iba o rýchlosti a o tom, či vám vydrží auto. Priali by sme si nejaký poriadny ťaháčik v ďalších etapách,“ doplnil navigátor František Tomášek. Macík a spol. prišli do cieľa etapy na 13. mieste, v celkovom poradí si držia piatu pozíciu.

Šoltysovi chýbali náročnejšie pasáže
Podobný názor ako Tomášek vyslovil aj Martin Šoltys. Usporiadatelia pripravili tento rok veľmi rýchlu súťaž. Kamióny prekročili magickú rýchlosť 100 km/h hneď v troch etapách, pričom siedma bola najrýchlejšia. Víťazný Karginov mal preimernú rýchlosť 108,8 km/h. „Dnes sa mi to veľmi nepáčilo, neboli tam žiadne technické pasáže. Išli sme vkuse na obmedzovači a máme asi štyri prekročenia rýchlosti. Nič sa s tým nedá robiť, stačí malé poskočenie a auto sa o kilometer zrýchli a to sa už trestá. Nikto nevie, či sa terén zmení alebo nie. My si pôjdeme to svoje a uvidíme na čo to bude stačiť,“ povedal v cieli jazdec Tatra Buggyra Racing. V priebežnom poradí je zatiaľ deviaty.


Etapa č. 8 bez motorkárov a štvorkoliek
Vzhľadom na tragickú udalosť sa v pondelok na štart postavia iba automobily, špeciály SSV a kamióny. Absolvujú 713 km dlhú trasu z čoho 474 km bude meraných. Usporiadatelia sľubujú horské krajiny, kaňony a prekvapujúce farebné kontrasty, napríklad čierne kamene na bielom piesku.

Výsledky
7. etapa – Riyadh – Wadi Al Dawasir (546 km):
1. Karginov (RUS) Kamaz 5:01:02
2. Sotnikov (RUS) Kamaz +0:03
3. Shibalov (RUS) Kamaz +2:05
4. Loprais (CZE) Praga +6:17
5. Viazovich (BLR) MAZ +9:36

Celkovo
1. Karginov (RUS) Kamaz 30:06:45
2. Shibalov (RUS) Kamaz +21:12
3. Viazovich (BLR) MAZ +46:39
4. Loprais (CZE) Praga +1: 55:21
5. Macík (CZE) Iveco +2:19:12

Prečítajte si aj

Back to top button