Motorizmus

DAKAR 2020 – 8. etapa: Fair play nevymrela

Na mená Andrej Karginov a Anton šibalov na prvých priečkach sme si už zvykli. Rovnako ako na Vjazoviča a Lopraisa v závese za nimi. A presne takto vyzerala aj etapa Dakaru s poradovým číslom 8.

Ak sme na začiatku Dakaru dúfali, že niekto naruší dominanciu ruských Kamazov, doterajší priebeh ukazuje, že toto možno nebude ten rok, kedy na trón zasadne niekto iný. Aj keď je jasné, že titul neobháji minuloročný víťaz Eduard Nikolajev. V hodnotení ôsmej etapy sa síce objavil na výbornom piatom mieste, ale už iba ako účastník tzv. minidakaru. Zlatý hattrick zavŕšil triumfom v ôsmej etape Andrej Karginov.

Odhodlaný bojovník
Náš súhrn, ktorý sa venuje predovšetkým jazdcom z našich končín, čo sú najmä českí závodníci a konštruktérsky tím MKR Technology, rovnako z Českej republiky, už pravidelne začína hodnotením jazdy Aleša Lopraisa. Treba však povedať, že zaslúžene. Loprais sa od začiatku Dakaru zlepšoval a teraz jazdí konzistentne na výborných pozíciách. Loprais a jeho posádka prišli do cieľa etapy na vynikajúcom 3. mieste a z pódiového umiestnenia mal pilot Pragy V4S DKR radosť.


Šoltys ôsmy Aj ôsma etapa priniesla piesok a duny, piesok však bol jemnejší, čo vyhovovalo Martinovi Šoltysovi z tímu Tatra Buggyra Racing. Umiestnením v TOP 10 si poistil dobré postavenie v celkovom hodnotení. Ani v pondelok DAKAR nespomalil a Šoltys by sa možno umiestnil ešte vyššie, zachoval sa však fér a pomáhal vyťahovať zapadnutých kolegov, medzi nimi aj krajana Martina Macíka z tímu Big Shock Racing.


„Dnes to bola konečne etapa, ktorá sa mi páčila, s technickými úsekmi a dunami. Piseok bol dnes mäkký a veľa áut bolo zapadnutých, tak sme ich museli obchádzať. Myslím si, že tento terén je naša jediná možnosť, kedy môžeme s tými chlapcami bojovať. Potrebovali by sme viac takýchto etáp,“ povedal v cieli Šoltys.

Šoltys ukázal veľmi peknú stránku Dakaru aj svojej férovej a ochotnej povahy. Aj keď sa mohol naháňať za lepším výsledkom, krajana Macíka nenechal v problémoch a nezištne jeho posádke pomohli. „Stratili sme minimum času. To je predsa samozrejmosť. Ja by som bol na jeho mieste tiež rád, keby mi pomohol,“ dodal Šoltys.

Martin, ďakujeme, odkázal Šoltysovi Macík
Pomerne smolnú etapu má za sebou posádka žltého kamiónu Martina Macíka. Potrápilo ich uviaznutie v dunách aj odseparovaná vzorka na dvoch pneumatikách. Jeho posádku však potešila spomínaná súdržnosť medzi kamiónmi a kolegovi z Tatra Buggyra Racing sa úctivo poďakovali za pomoc.

Karel zostal „na bruchu“ visieť v jednej z dún. Napriek starostiam si však posádka ôsmu etapu užila až do posledných kilometrov. „V jednej z väčších dún sme sa vyhýbali bugyne, zle som si nadišiel a zostali sme visieť na bruchu. Moja chyba. Išli sme kopať, pripravili sme si lano. A týmto ďakujeme Martinovi Šoltysovi, ktorý nás vytiahol. Pokúšal sa nám pomáhať aj Martin van den Brink, ktorému takisto patrí rešpekt. Je vidieť, že fair play medzi kamiónmi stále funguje. My sme pomáhali včera a dnes sa nám to vrátilo. To potešilo,“ povedal po etape Macík.

„Potom sme už ostatných zase doháňali a ku koncu etapy sa nám opäť odseparovala vzorka a museli sme meniť pneumatiku. Smola, ale aj tak dnešná jazda stála za to a duny boli perfektné,“ doplnil navigátor František Tomášek. Nanešťastie pre posádku Big Shock Racing sa im tesne pred cieľom odseparovala vzorka pneumatiky opäť, koleso ale našťastie zostalo nafúknuté a posádke sa podarilo prísť do cieľa bez toho, aby musela opäť meniť pneumatiku.

„Za posledné etapy už máme prehadzovanie pneumatík perfektne nacvičené, takže sme ju dnes zvládli za asi 8 minút a išlo sa ďalej. Máme pred sebou ešte štyri etapy, jedna z nich bude maratónska. Nie je všetkým dňom koniec. Bojujeme až do cieľovej pásky,“ povedal odhodlane tretí člen posádky David Švanda.

Van den Brinka v dunách zradil diferenciál
Ešte väčšiu smolu ako Macík mal pilot Martin van den Brink jazdiaci na kamióne Renault Trucks, postavenom konštruktérskym tímom MKR Technology. V dunách ho zradil diferenciál a zostal v nich uväznený na dlhé hodiny. Štart aj cieľ etapy bol vo Wadi Al Dawsir, celkovo posádky museli zdolať takmer 720 km, z ktorých bolo takmer 480 meraných. Okrem van den Brinka má MKR Technology v hre ešte tri ďalšie kamióny. Pascal de Baar prišiel do cieľa dvanásty s polhodinovou stratou na víťaza, Richard de Groot s trambusovým Renaultom K520 tri pozície za ním a Gert Huzink s hybridom bol klasifikovaný na mieste číslo 21.


V znamení spomienky na Paula
Okrem zápolenia sa ôsma etapa niesla aj v znamení spomienky na tragicky zosnulého motorkára Paula Goncalvesa. „Toto sú momenty, ktoré nikto nechce zažiť. Dakar je tento rok iný, veľmi rýchly. Nebezpečný bol vždy, ale pri každom incidente si uvedomíte, na akej tenkej hranici sa všetci pohybujeme a preto sme radi, že sa nám darí prichádzať do cieľa, aj keď na poriadny úspech tento rok čakáme. Nesnažíme sa akokoľvek riskovať, ale tomu sa do určitej miery v závode nevyhnete,“ povedal šéf MKR Technology Mario Kress.

Čaká ich najdlhšia etapa
Deviata etapa prinesie najviac kilometrov, až 891 z čoho 415 bude meraných. Na jazdcov čaká mix všetkých doterajších povrchov, teda piesku, kameňov a dún.

Výsledky
8. etapa – Wadi Al Dawasir – Wadi Al Dawasir (477 km)
1. Karginov (RUS) Kamaz 4:28:58
2. Shibalov (RUS) Kamaz +5:54
3. Loprais (CZE) Praga +9:06
4. Sotnikov (RUS) Kamaz +10:41
5. Nikolaev (RUS) Kamaz +14:44

Celkovo
1. Karginov (RUS) Kamaz 34:31:43
2. Shibalov (RUS) Kamaz +27:06
3. Viazovich (BLR) MAZ +1:05:17
4. Loprais (CZE) Praga +2:04:27
5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:39:22

Prečítajte si aj

Back to top button