Motorizmus

DAKAR 2020 – 9. etapa: Karginov rázne kráča za titulom

Karginov si veľmi rozhodne kráča za titulom, v deviatej etape si pripísal štvrté etapové prvenstvo v rade. V poradí deviata etapa tiež potvrdila, že DAKAR 2020 na území Saudsekj Arábie je nesmierne rýchly. Karginovova priemerná rýchlosť dosiahla 116,9 km/h (!).

Po skvelom treťom mieste v etape č. 8 to dlho vyzeralo, že sa Aleš Loprais postaví na pódium aj v etape č. 9. Išiel výborne, 30 km pred cieľom mu však padol výfuk. Situácia zo začiatku vyzerala desivo, posádka sa bála, aby rozžeravený padnutý výfuk nepoškodil ďalšie hadice a káble, chvíľu hrozilo, že Praga stratí vzduch a tým by vypovedali aj brzdy, našťastie však česká trojica situáciu zvládla a Praga V4S DKR prišla do cieľa v poriadku. V cieli neskrývali radosť z toho, že všetko dobre dopadlo a ostávajú v hre.


Van den Brink pokračuje, ďalší úspech hybridu
Holandského pilota Martina van den Brinka v predošlej etape pribrzdili problémy s diferenciálom, našťastie pre neho aj pre konštruktérsky tím MKR Technology ale stihol prísť do cieľa v časovom limite a aj odštartovať do deviatej etapy. Veľmi pekné piate miesto si v deviatej etape pripísal hybridný kamión Gerta Huzinka.

„Ideme na krv. Všetci v tíme makajú viac ako na 100 %. Únava je veľká, ale nikto sa nevzdáva a práve to prináša svoje ovocie. Cez noc sme stihli všetky autá pripraviť do ďalšej etapy. Mali sme veľa práce na nápravách aj podvozku Pascala de Baara. Keď sme všetko dokončili, nadránom prišiel poloopravený Martin van den Brink a mohli sme sa pustiť do jeho kamiónu. Pre nás je dôležité, že všetky autá sú v hre a stále môžu bojovať o dobré etapové umiestnenie,“ povedal šéf MKR Technology Mario Kress.


Huzink predvádza neuveriteľné odhodlanie Posádka prvého hybridného kamióna v histórii Dakaru zostala po zdravotných problémoch a odstúpení palubného mechanika Martina Roesnicka iba vo dvojici. S ťažkou úlohou sa ale pasujú bravúrne. V deviatej etape skončili na 5. mieste.

„Dnes Gert dokázal, že našou spoločnou prácou sa môže zadariť, takže jeho piate miesto v dobe, keď sú v kabíne iba dvaja členovia posádky je úplne super. U nás vládne skvelá atmosféra a v tej je veľmi príjemné pracovať,“ povedal Kress. Ďalší „parťáci“ tímu MKR Technology skončili na 12. (Pascal de Baar), 18. (Richard de Groot) a 21. (Martin van den Brink) mieste.

Šoltys opäť v TOP 10
Spokojnosť panovala po deviatej etape aj v tíme Tatra Buggyra Racing. Pilot Martin Šoltys prišiel do cieľa na deviatom mieste a za štvrtým Lopriasom zaostal iba minimálne. „Prvé kilometre boli dosť rozbité, naozaj masaker. Mali sme jeden defekt, ale ten Šiky stačil dofúkať a menili sme ho až v neutralizácii. No a druhá časť bola zase rýchlostná. Pred nami jeden Kamaz, za nami Macík a leteli sme všetci 140. Doťahovačka o jeden kilometer a to ma príliš nebaví,“ povedal deviaty muž priebežnej klasifikácie kamiónov. Kamazom na krk okrem Lopraisa stále dýcha aj bieloruský jazdec Sergej Vjazovič na kamióne MAZ.


Macík do cieľa dorazil iba so zadným pohonom Žltý kamión Karel sa väčšinu etapy pohyboval v TOP 5. Pilot Martin Macík a jeho posádka museli po ceste riešiť nielen tradičné predbiehanie v prachu, ale najmä ďalšiu odseparovnú vzorku na pneumatike, ktorý zapríčinil niekoľko ďalších komplikácií. Prestali fungovať niektoré kontrolky a tiež pohon všetkých kolies. Napriek tomu sa chlapcom na žltom Ivecu podarilo prísť do cieľa na 11. priečke a v priebežnom poradí si držia výborné 6. miesto.


Pneumatiky ho už poriadne rozčuľujú Z Martina Macíka bolo po etape cítiť, že neustále sa opakujúce problémy s pneumatikami ho už naozaj frustrujú. „Jak to povedať slušne? Dnes sme sa pár krát trochu rozčúlili. Proste, krásna etapa, údolie, kameňolom, predbiehali sme ako o závod. Potom prišlo riečisko, kde sme za Martinom Šoltysom prešli dobŕych 12O km v prachu, pretože sa nedalo predbiehať. A od neutralizácie ďalej zase vypalovačka, v rýchlosti 140 km/h, kde musíš iba držať nohu na pedáli. Tak sme držali. A ako teraz každý deň, na kilometri 350 bum, odseparovaná vzorka z pneumatiky. Tento krát zadnej ľavej. Išli sme ďalej, ale zrazu nám neukazoval vzduch a bolo jasné, že nám to tam ušmyklo káblik. Nešli kontrolky a nefungovala štvorkolka. Takže sme zastavili, v menších dunách pneumatiku vymenili a rozhodli sa, že je to do cieľa už iba kúsok a že to dokončíme na zadokolku. No a dorazili sme,“ povedal po etape Macík.

„Pneumatík je škoda, pretože inak Karel funguje úplne bez problémov. Uvidíme, čo vymyslíme do ďalších etáp. Makáme ďalej, máme pred sebou maratónsku, takže ešte bude čo zažiť,“ doplňuje svojho pilota mechanik David Švanda.

Štyri etapy do konca
Karginov si na čele priebežného poradia vypracoval 40-minútový náskok pred tímovým kolegom Šibalovom (obaja Kamaz). Štvrtý je Vjazovič (MAZ), piate miesto si drží Aleš Loprais. Desiata etapa je maratónska, čo znamená, že si môžu pomôcť iba posádky medzi sebou. Trasa z Haradahu do Shubaytahu má cez 600 km.

Výsledky
9. etapa – Wadi Al Dawasir – Haradh (410 km)
1. Karginov (RUS) Kamaz 3:33:42
2. Viazovich (BLR) MAZ +3:19
3. Nikolaev (RUS) Kamaz +9:24
4. Loprais (CZE) Praga +9:42
5. Huzink (NED) Renault +9:58

Celkovo 
1. Karginov (RUS) Kamaz 38:05:25
2. Shibalov (RUS) Kamaz +38:35
3. Viazovich (BLR) MAZ +1:08:36
4. Loprais (CZE) Praga +2:14:09
5. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:49:29

Prečítajte si aj

Back to top button