DAKAR 2020: Na vrchole zostáva Kamaz, skvelý Macík s Lopraisom

Kategória kamiónov posledné roky pôsobí pre mnohých nudne. Továrenský tím ruskej značky Kamaz zbiera jeden titul za druhým a tak sa aj tento rok čakalo, či sa stane malý zázrak alebo si tím so silniým zázemím svoju dominanciu postráži.

Najviac pozornosti sa upieralo na víťaza posledných troch ročníkov, Eduarda Nikolajeva (Kamaz), ten však už od samého začiatku nejazdil na úrovni svojich štandardov a napokon pre vážne technické problémy z pretekov odstúpil. Ruská značka sa však mohla spoľahnúť na jeho tímového kolegu. Andrej Karginov síce nezajazdil úvodnú etapu podľa svojich predstáv, no potom prišlo sedem etapových víťazstiev a silný finiš.

Druhý v celkovom poradí, ďalší zástupca značky Kamaz – Anton Šibalov, stratil v celkovom hodnotení na Karginova 42 minút. Na treťom mieste sa umiestnil bieloruský pretekár Sergej Viazovič (MAZ), ktorý na víťaza stratil dve hodiny. Jasnú dominanciu Kamazov podčiarkol štvrtým miestom Dimitrij Sotnikov.

Macík so skvelým piatym miestom
Z pretekárov a tímov z našich končím, o ktorých sme vás informovali najviac, sa na výbornom piatom mieste umiestnil český pilot Martin Macík z tímu Big Shock Racing, jazdiaci na žltom Ivecu s menom Karel. Navyše, v poslednej etape sa Macík a jeho posádka postavili aj na stupne víťazov, keď do cieľa prišli ako tretí. Tím Big Shock Racing sa stal najlepším privátnym tímom kategórie kamiónov.

Za úspechom Macíkovej posádky stála tímová práca. Do náročných etáp vložili energiu, vodičské aj navigačné schopnosti, na trati si vždy vedeli poradiť s nečakanými udalosťami. Dokázali vyriešiť zlomenú spojovačku, prasknuté pneumatiky a jednu z etáp dokončili iba so zadným náhonom. Macík viedol svoj stroj vyrovnanou jazdou a zopakoval tak svoj najlepší dakarský výsledok, ktorým je 5. miesto z roku 2018. Závodný špeciál Iveco, ktorý staval šéf tímu Martin Macík st., dokázal pri svojej dakarskej premiére držať krok s továrenskými vozidlami.

Pre tím Big Shock Racing bude dakarské dobrodružstvo pokračovať aj po návrate domov. V priebehu januára a februára navštívia s besedou Posednutí Dakarom Prahu, Brno, Ostravu, Bratislavu, Jablonec, České Budějovice, Zlín a ďalšie mestá. Návštevníkom prinesú historky, videá, zaujímavé rozprávanie a ďalšie zaujímavé detaily z tohtoročného Dakaru. Súčasťou bude aj projektt Respect Road – Na ceste nezávodím, ktorý Martin Macík pripravuje v spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic Českej republiky.


Podpora fanúšikov bola skvelá Celý tím ocenil aj obrovskú podporu fanúšikov, ktorú cítili počas celého Dakaru. Martin Macík preto po poslednej etape neskrýval radosť a spokojnosť. "Sme v cieli a ja aj tím sme spokojní. Išli sme na celkový výsledok v kľude a vyrovnane. Podarilo sa, sme tretí v cieli poslednej etapy, 5. celkovo, zdraví a spokojní. Musím pochváliť chlapcov v kabíne. František navigoval geniálne, neblúdili sme, bol si istý. David si dokázal poradiť kedykoľvek to bolo potrebné. V búde bolo veselo. Chlapci mechanici dreli dňom aj nocou, aj im patrí veľké ďakujem. Celý tím šliapal ako hodinky, pritom bola stále dobrá nálada. Karel fungoval krásne, záverečné ťažké duny preplával úplne hladko. Veľká vďaka patrí všetkým fanúšikom, ktorí nám držali palce a svojimi odkazmi nám dodávali veľkú silu. Ďakujeme všetkým našim partnerom aj rodinám doma,“ hodnotil spokojne Martin Macík, ktorý sa už teší domov za ženou a čerstvo narodenou dcérkou.

Loprais napokon na mieste č. 7
Pre Aleša Lopraisa a Instaforex Loprais Team išlo tento rok o prvý DAKAR s novopostaveným závodným špeciálom. Z dĺžky 7 800 km sa 5 000 išlo ako rýchlostné skúšky a technika tak dostala poriadnu previerku. „Na DAKAR som odchádzal s obavou, že sa na aute prejavia detské choroby,“ priznáva palubný mechanik Petr Pokora.

„To sa nepotvrdilo. Odpadla nám iba časť výfuku, čo nás vo výsledku stálo iba nejakých 5 minút. S tým som spokojný. Naopak ma prekvapili problémy s turbodúchaldom, ktoré však pripisujem hlavne tomu, že sme nemali dosť času na poriadne otestovanie techniky v podmienkach v akých sa DAKAR ide. Úlohu hrá množstvo faktorov. Nadmorská výška, teplota a vlhkosť, zástavba v aute a hlavne automatická prevodovka. Teraz skrátka vieme na čom ďalej zapracovať a ako našu inak skvelú Pragu doladiť.“ Aleš Loprais sa k Dakaru vyjadril na videu:


V cieli Dakaru sú prvý krát všetky kamióny MKR Technology
Už 42. ročník najprestížnejšej rally sveta bol úspešný aj pre konštruktérsky tím MKR Technology z českej obce Židovice. Česko-holandská spolupráca funguje výborne, kvarteto závodných špeciálov, medzi ktorými bol aj prvý hybrid, úspešne preťalo cieľovú pásku.


„Mám veľkú radosť. Chceli sme DAKAR zdolať celý v kompletnej formácii a to sa podarilo. Áno, pódium v etape alebo v celkovom hodnotení by samozrejme bol úspech, ale všetko chce svoj čas. Konkurencia je sakramensky veľká a ísť proti armáde ruských Kamazov je veľmi ťažké, ale tento rok sme mali iné plány. Rozhodujúce je vždy šťastie. Veď tu bol aj celý rad tých, ktorí boli dlho na vysokých pozíciách, ale potom stačila jediná porucha a razom bol solídny výsledok preč. My sme sa s technickými problémami museli popasovať prakticky pri každej posádke. Sú proste veci, ktorým sa dá predísť iba veľmi ťažko. Kvôli tomu sme prišli o šancu bojovať o solídne celkové umiestnenie, ale na druhú stranu je strašne super, že sme si so všetkým dokázali poradiť a celý závod dokončiť. Všetkým za to patrí poďakovanie a veľká poklona,“ zhrnul tohtoročný DAKAR šéf MKR Technology Mario Kress.

Pred poslednou etapou sa ale mechanici poriadne natrápili, autá boli po 11 etapách viditeľne poznačené náročnými podmienkami, ktoré Saudská Arábia priniesla. O veľkom štastí môže hovoriž Gert Huzink, ktorému sa hneď po príjazde do cieľa rozsypala prevodovka a na cieľovú rampu ho už ťahali na lane. Príjemným prekvapením je 13. miesto „hasiča“ Richarda da Groota z tímu Firemen Dakar. V cieli aj obe posádky Buggyry Martin Šoltys na Tatre Phoenix obsadil konečné 11. miesto a do cieľa 42. ročníka prišiel aj úplne nový Can-Am Buggyra MK50 XRS pilotovaný Josefom Macháčkom, ktorý s ním išiel kategóriu špeciálov.

Tatra Buggyra  Racing tesne za prvou desiatkou
Úspech českého klanu, ako organizátori začali českých pretekárov v tejto kategórii nazývať, podčiarkol 11. miestom Martin Šoltys jazdiaci na Tatre Phoenix. „Chceli sme byť tento rok vo výsledkoch vyššie, ale určite ma to nemrzí. Išli sme sem s tým, že si to užijeme. V posádke sme mali tento rok veľkú pohodu bez nezhôd. Všetko prebehlo v poriadku a 11. miesto určite berieme,“ povedal po konci Dakaru Martin Šoltys. Počas celého Dakaru sa Šoltys a jeho posádka pohybovali okolo 8. miesta, ku koncu však prišli technické problémy, ktoré ich odsunuli o tri priečky nižšie. Posádka si však zaslúži pochvalu za vyrovnané výkony, išli na istotu a zbytočne neriskovali.



Celkové poradie
1. Karginov (RUS) Kamaz 46:33:36
2. Shibalov (RUS) Kamaz +42:26
3. Viazovich (BLR) MAZ +2:04:42
4. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:55:28
5. Macík (CZE) Iveco +3:28:08

Podobné články