KAMAZ-master ovládol Rallye Dakar 2020 na štandardných pneumatikách Goodyear

Extrémne náročný ročník potvrdil odolnosť kostier s technológiou Goodyear.

Minulý piatok si tím KAMAZ-master došiel pre prvé a druhé miesto v slávnej Rallye DAKAR a po dvanástich nesmierne ťažkých etapách v ňom zvíťazil celkovo po sedemnásty raz. Ide o ďalšie fantastické víťazstvo v bohatej súťažnej histórii tímu aj jeho oficiálneho dodávateľa pneumatík - značky Goodyear.

Dlhé roky je Dakar známy ako najtvrdšie preteky sveta, pričom tento rok vyrazil k novým obzorom v Saudskej Arábii. Pred zúčastnenými tímami bolo 7500 kilometrov ciest, vrátane 5000 kilometrov rýchlostných tratí a tratí blízkych pretekárskym podmienkam, ale žiadny z nich vlastne nevedel, čo všetko je na tomto - pre preteky novom - kontinente čaká.

Od štartu v Džidde 5. januára nemal tento ročník s účastníkmi žiadne zľutovanie. Na každej etape pretekov sa ťahače museli vysporiadať s obrovskou škálou rôznych prekážok od nevyspytateľných púštnych etáp so skrytými kameňmi cez skalnaté kaňony až po korytá riek pokryté rôznymi ostrými predmetmi.

V takých podmienkach je hlavnou úlohou strážiť si zahrievanie pneumatík. Posádky sa rozhodli udržiavať tak rozumnú rýchlosť, aby im pneumatiky zostali pohromade a mohli preteky vôbec dokončiť. Po celú dobu však museli vodiči vynakladať maximum svojich vodičských schopností a opatrne regulovať tlak v pneumatikách, aby si zaistili rovnováhu medzi priľnavosťou/záberom, rýchlosťou a výdržou. Pritom sa ukázalo, že tohtoročné preteky boli ešte ťažšie než posledný ročník v Latinskej Amerike.

"Vonkajšie scenérie boli úžasné, ale vnútri ťahača sme sa nemohli rozptyľovať a museli sa neustále sústrediť na tvrdú prácu," povedal Andrej Karginov, vodič víťaznej posádky 511 tímu KAMAZ-master. "Súčasťou pretekov boli tento rok úseky v nebezpečných piesočných dunách a neprehľadné labyrinty pokryté ostrými kameňmi. Stretávalo nás veľa nebezpečných situácií, ale vďaka pneumatikám Goodyear, ich mimoriadnej trakcii pri prejazde dunami a extrémnej robustnosti, sme mohli bez prerušenia pokračovať," dodal.

Nezlomná výkonnosť
Tím KAMAZ-master je so 17 víťazstvami kráľom Dakare. Počas všetkých jeho ročníkov si vytvoril neuveriteľne rozsiahle technické know-how. Aj tento rok posádky zvládali aj v úplne novom prostredí svoje ťahače KAMAZ s prehľadom vo všetkých etapách. Či už pri jazde na plný plyn v rýchlosti 140 km/h na rovných úsekoch, prerušovaných len občas efektným odklonom do púšte, alebo na pomalých nebezpečných úsekoch, stroje nikdy nesklamali, takže víťazný tím prekonal celú 7500 kilometrov dlhú trasu pretekov za iba 46 hodín 33 minút a 36 sekúnd. A pneumatiky vydržali k veľkej spokojnosti tímu celú neuveriteľnú dvanásťdennú cestu.

"V Goodyear konštruujeme výrobky tak, aby svojimi úžitkovými vlastnosťami prispeli našim partnerom k víťazstvu. Sme veľmi hrdí na to, že sa víťazný tím KAMAZ-master mohol aj tentoraz spoľahnúť na výnimočné kvality našich štandardných výrobkov, ktoré sa tak opäť osvedčili v pravdepodobne najnáročnejších pretekoch sveta," povedal Maciej Szymanski, riaditeľ marketingu nákladných pneumatík Goodyear v Európe. "To znova potvrdzuje tradičné kvality OFFROAD ORD pneumatík značky Goodyear, pokiaľ ide o odolnosť, trakciu na skalnatom a v piesčitom teréne a prevádzku vo veľmi náročných podmienkach rýchlej jazdy."

Pre dosiahnutie stupňov víťazov je kľúčové optimálne vyladenie ťahača. Vozidlo a jeho pneumatiky musia úplne hladko spolupracovať. V posledných rokoch tímy na Dakare často po plných dvanástich dňoch pretekov skončili v cieli s menej ako hodinovým odstupom. Každá minúta sa teda počíta a najmenší problém môže rozhodnúť, či sa tím na pozíciu stupňov víťazov prepracuje alebo nie.

Ďalšia úroveň vývoja a testov výrobkov
ASO - usporiadateľ Dakar Rallye – ukladá povinnosť, že všetky tímy musia súťažiť na štandardných pneumatikách. Musia byť vyvinuté pre bežnú prevádzku a dostupné na bežnom trhu pre všetkých správcov vozových parkov. Vzhľadom k extrémnemu charakteru jazdy sú preteky ako Dakar pre Goodyear OFFROAD ORD najlepším možným kvalitatívnym testom. Pneumatiky, ktoré si vybral víťazný tím KAMAZ-master, sa v záujme čo najdlhšej prevádzkyschopnosti bežne používajú v ťažkých off-roadových podmienkach napríklad pri práci v baniach a lomoch. Dezén ich behúňa s masívnymi blokmi a zdokonalená zmes im prepožičiavajú vysokú odolnosť voči roztrhnutiu a prerazeniu.

Povzniesť proces vývoja na novú úroveň spoločnosti Goodyear umožňuje tiež účasť vo FIA Majstrovstvá Európy pretekov ťahačov. V extrémnych podmienkach pretekov sa musia kostry pneumatík vyrovnávať s rovnakými deformačnými silami a extrémnym zaťažením ako na Dakare, ale navyše k tomu pri pretekoch ťahačov pristupuje aj zaťaženie pri veľmi vysokej rýchlosti v zákrutách.

Na základe tak náročných podmienok testu vzniká pokročilá technológia kostier Goodyear, ktorá ponúka vyššiu odolnosť a robustnosť a v konečnom dôsledku má pozitívny efekt aj na spotrebu paliva, a to v celom portfóliu vrátane pneumatík pre diaľkovú a regionálnu dopravu, zmiešanú prevádzku, off-road a tiež autobusy a autokary.

Goodyear má za sebou veľmi dlhú históriu úspechov v oblasti motoristického športu a zakladá si na tom, že si ho popredné tímy vyberajú za svojho oficiálneho partnera a dodávateľa pneumatík. Všetky tieto tímy sa zúčastňujú najnáročnejších pretekov na celej planéte a spoliehajú sa pri nich na maximálnu výkonnosť štandardných výrobkov značky. Ich pneumatiky musia byť vždy pripravené na niečo neočakávané, či už je to vysoký skok v plnej rýchlosti počas pretekov alebo na klzkej bahnitej ceste v bežnej prevádzke. Ďalšie prekážky bude tím KAMAZ-master zdolávať na čínskej Rallye Hodvábnej cesty od 3. do 16. júla.

transport.sk, TS PBR

Podobné články