Mercedes-Benz Sprinter oslavuje narodeniny

Pred 25 rokmi bol na trh uvedený transportér, podľa ktorého mal byť pomenovaný celý segment vozidiel: Sprinter. O jedno štvrťstoročie neskôr sa aktuálna generácia tohto vozidla naďalej udržuje medzi lídrami segmentu.

Aktuálne vozidlo Sprinter okrem nadčasových hodnôt ako kvalita, spoľahlivosť, hospodárnosť a komfort ponúka aj zosieťovanie a konektivitu – vo variante eSprinter navyše predstavuje prepravné riešenie, ktoré je lokálne bez emisií. Divízia Mercedes-Benz Vans pri príležitosti okrúhlych narodenín vozidla Sprinter na komunikačnej platforme Mercedes me media každý mesiac nadviaže na tematický okruh, ktorým preukáže vrcholové postavenie vozidla Sprinter v priebehu desaťročí a znázorní, ako vozidlo počas svojej histórie vždy dokonale spájalo tradíciu a modernu.

1995: transportér predvída nastávajúce desaťročie
Vozidlo Mercedes-Benz Sprinter v roku 1995 zadefinovalo veľkostný segment a podieľalo sa na príprave prechodu na elektronické obchodovanie: v čase, keď aktuálny rozmer internetového obchodovania bol len sotva predstaviteľný, predstavila značka zo Stuttgartu vysokomoderný transportér, ktorý bol ako stvorený pre nastávajúce logistické výzvy.

Vozidlo Sprinter vybavené kotúčovými brzdami na predných a zadných kolesách, protiblokovacím systémom ABS vrátane automatického brzdného diferenciálu ABD, aerodynamicky optimalizovanou karosériou a množstvom ďalších inovácií dosahovalo nízku spotrebu a určovalo štandardy v oblasti bezpečnosti, efektívnosti a komfortu. Stalo sa dôstojným nasledovníkom legendárneho modelu T1. Podľa rôznych médií bola po ňom pomenovaná celá „Trieda Sprinter“.

Od samého začiatku sa nový transportér dodával sa ako šasi, valník alebo sklápač. V každom variante bol dostupný s dvojitou alebo jednoduchou kabínou, ako skriňová dodávka či kombi s piatimi alebo deviatimi sedadlami, nízkou alebo vysokou strechou. Rázvor dosahoval dĺžku od 3 000 do 4 025 milimetrov. Najväčšia prípustná celková hmotnosť najprv dosahovala 2 590, 2 800 alebo 3 500 kilogramov. Boli to najlepšie predpoklady pre mnohé oblasti použitia – napríklad na stavenisku, v remesle, preprave osôb alebo v požiarnom zbore a záchranárskej službe. Tento transportér urobil v uplynulých 25 rokoch dobrý dojem ako obytný automobil a základ pre množstvo špeciálnych nadstavieb.

Pozrite si náš videotest vozidla Sprinter pre komunálne služby.



2006: rozsiahle vylepšenie a výrazne väčší objem
Po tom, ako sa predalo viac ako 1,3 milióna vozidiel Sprinter, a po niekoľkých modernizáciách modelu predstavila značka Mercedes-Benz v roku 2006 rozsiahle vylepšenie: hoci rozmanitosť variantov bola vysoká už predtým, zákazníci získali prístup k individuálne prispôsobenému riešeniu takmer všetkých požiadaviek. Dôležitú úlohu zohrával aj portál výrobcov nadstavieb, ktorý v úzkej spolupráci s týmito výrobcami poskytoval všetky informácie, ktoré boli potrebné na splnenie želaní zákazníkov.

Pre nové vozidlo bolo charakteristických množstvo inovácií: napríklad extra široké posuvné dvere ložného priestoru, supervysoká strecha a štvrtá dĺžka nadstavby. Nová paleta motorov a nová 6-stupňová prevodovka pre dieselové motory ešte viac optimalizovali hnacie ústrojenstvo.

Tieto riešenia doplnila zlepšená brzdová sústava, ADAPTÍVNE ESP s rozšírenými funkciami pre všetky hmotnostné varianty a prepracovaná koncepcia odkladacích priestorov v interiéri. Nové boli aj extra široké pneumatiky na zadnej náprave pre variant do 4,6 tony, bixenónové svetlomety so statickým odbočovacím svetlom a osvetlením zákrut, airbag na ochranu hrudníka pre vodiča a spolujazdca, systém PARKTRONIC a množstvo iných prvkov výbavy.

2013: vyšší výkon, vyššia bezpečnosť
Ešte viac vylepšený model Sprinter s efektívnym hnacím ústrojenstvom a množstvom inovácií, ktorý bol predstavený v roku 2013, si znovu zaistil vedúce konkurenčné postavenie. Prispeli k tomu napríklad balík opatrení na zvýšenie efektívnosti s čerpadlom posilňovača riadenia ECO, funkcia ECO štart – stop a dlhý prevodový pomer zadnej nápravy.

Vďaka najnovšej technike motorov s technológiou SCR splnilo vozidlo Sprinter emisnú normu Euro VI ako vôbec prvý transportér. Okrem rozšírenej záruky mobility a 7 stupňovej automatickej prevodovky 7G-TRONIC PLUS si zákazník mohol vybrať ešte viac možností výbavy. Osobitná pozornosť bola opäť venovaná bezpečnosti: vozidlo Sprinter bolo ako prvý transportér vybavené sériovým asistentom jazdy pri bočnom vetre pre uzavreté konštrukčné vzory. Asistent diaľkového svetla, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla a ASISTENT PREVENCIE KOLÍZIÍ sú príklady ďalších dostupných funkcií.


2018: ďalší druh náhonu a inteligentná konektivita
Tretia generácia vozidla Sprinter ako prvý konštrukčný rad stelesňovala filozofiu adVANce predstavenú v roku 2016 divíziou Mercedes-Benz Vans, ktorá poskytuje komplexné riešenia mobility. Spája v sebe progresívny dizajn s komfortom a bezpečnostnými funkciami, ktoré sa inak používajú len v osobných automobiloch.

Rozsiahle internetové prepojenie je revolučné: služby Mercedes PRO connect a multimediálny systém MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) predstavujú zmenu orientácie na budúcnosť a vytvárajú nové možnosti pre manažment veľkého vozového parku, ako aj malé podniky. Pomocou služby možno online riadiť napríklad zákazky a takmer v reálnom čase vyvolávať informácie o vozidlách, napríklad polohu, zásobu paliva alebo intervaly údržby. Už od výroby je pre Mercedes PRO connect pripravených osem balíkov s centrálnymi službami.

Rozmanitosť variantov vozidla Sprinter je naďalej očarujúca: len z dostupných nadstavieb, šasi, koncepcií pohonu, hmotnostných variantov a prvkov výbavy možno zostaviť viac ako 1 000 rôznych vyhotovení aktuálneho vozidla Sprinter. Väčší výber od roku 2018 existuje aj v prípade hnacieho ústrojenstva vďaka náhonu na predné kolesá, ktorý je teraz prvýkrát k dispozícii, a dvom novovyvinutým prevodovkám ako 9-stupňová automatická prevodovka s meničom. S týmito druhmi náhonu a takzvanou hnacou hlavou ponúka aktuálne vozidlo Sprinter ideálny základ pre zástavbu na obytný automobil. 

2019: vstup do sveta elektrickej mobility s vozidlom eSprinter
Hospodárnosť, spoľahlivosť a flexibilita ako doteraz, okrem toho aj možnosť distribúcie tovaru lokálne bez emisií, prejazd na staveniská alebo reakcia na podnety k servisným prácam – na takéto účely sa ponúka vozidlo eSprinter, ktoré bolo predstavené na konci roka 2019.

Jeho elektrický náhon na predné kolesá dosahuje výkon až 85 kW a krútiaci moment až 295 newtonmetrov. Prispôsobená koncepcia prípustného zaťaženia a akumulátorov je reakciou na individuálne potreby: vďaka užitočnej kapacite akumulátora 47 kWh má vozidlo dojazd 168 kilometrov , pri maximálnom zaťažení 891 kilogramov. Tí, ktorí kladú dôraz na väčšie prípustné zaťaženie, si jednoducho zvolia nižšiu kapacitu akumulátora. Zaujímavá ponuka pre prevádzkovateľov vozových parkov: poradenský nástroj eCharging Planner pomáha pri prechode na e-mobilitu s transportérmi značky Mercedes-Benz, ktorá je lokálne bez emisií.

Doma na celom svete a na cestách vo viac ako 130 krajinách
Vozidlo Sprinter sa vyrába nielen vo výrobných závodoch Mercedes-Benz v Düsseldorfe a Ludwigsfelde, ale od svojej prvej generácie aj v Buenos Aires. Okrem toho bol závod Charleston v USA prebudovaný na plnohodnotnú prevádzku pre aktuálny model. O prítomnosť vozidla Sprinter na cestách vo viac ako 130 krajinách sa však nestarajú len celosvetové prevádzky: toto vozidlo už 25 rokov dokonale spĺňa požiadavky zákazníkov na riešenie ich rozličných prepravných úloh.

Oslavy budú prebiehať celý rok: každý mesiac bude uverejnený špeciál na portáli Mercedes me media
Každý mesiac bude do decembra 2020 uverejnený špeciál venovaný mnohým zaujímavým témam týkajúcim sa vozidla Sprinter, v ktorom budú prostredníctvom textov, obrázkov a grafických prvkov vysvetlené aspekty vozidla Sprinter a jeho histórie. Príspevky budú zverejňované na komunikačnej platforme Mercedes me media na stránke media.mercedes-benz.com/Sprinter25

transport.sk, TS Mercedes-Benz

Podobné články