Cestná doprava

Alternatívne palivá, konektivita a perspektíva mobility

To boli hlavné témy 67. ročníka IAA – medzinárodného veľtrhu úžitkových vozidiel v Hannoveri, ktorý sa konal v druhej polovici septembra a zúčastnilo sa ho 2 174 vystavovateľov zo 48 krajín. Vystavovali na ploche 282 000 m2, čo je nárast o 4 % oproti predošlému ročníku IAA.

A bol to skutočne veľký sviatok motorizmu a dopravy – 435 svetových premiér – čo je nárast o 31 %. Vzrástol aj počet návštevníkov na 250 000. Najviac vystavovateľov tu mala Čína (252 vystavovateľov so zameraním na digitalizáciu a elektromobilitu). Druhé bolo Taliansko (137), za ním Holandsko (135), Turecko (126) a Francúzsko (101). Návštevníci zo zahraničia tvorili viac ako 40%. Väčšina zahraničných návštevníkov pochádzala z Číny, nasleduje Japonsko a Holandsko. Akreditovaných bolo viac ako 2 100 novinárov z 54 krajín. Mediálne najočakávanejšou udalosťou je vždy vyhlásenie prestížnych ocenení IVOY a ITOY.

Titul International Van of the Year 2019 získali trojčatá Titul International Van of the Year sa udeľuje od roku 1992. Medzinárodná porota, zložená v tomto roku z motoristických novinárov so špecializáciou na úžitkové vozidlá z 25 európskych krajín (Slovensko má zastúpenie Ing. Martinom Miksom – editorom nášho časopisu), udelila svojimi hlasmi toto prestížne ocenenie pre rok 2019 vozidlám Peugeot Partner, Citroën Berlingo Van a Opel combo. Pre PSA Group ide už o piate víťazstvo v hlasovaní o najlepšiu dodávku roka.

Porota udelila zástupcom koncernu PSA Group celkovo 127 bodov a vďaka tomu získala trojčatá značiek Peugeot, Citroën a Opel s jasnou prevahou nad konkurenciu. Druhý bol Mercedes-Benz Sprinter, ktorého nová generácia získala 92 bodov.

Ocenenie prevzal senior vice-prezident divízie ľahkých úžitkových vozidiel z koncernu PSA Group Philippe Narbeburu od predsedu poroty IVOY Jarlatha Sweeneya. Prestížne ocenenie Internatio¬nal Van of the Year získalo už päť modelov značiek Peugeot a Citroën a tri vany Opel. U značiek Peugeot a Citroën vždy išlo o sesterské modely a prvýkrát išlo o modely Boxer a Jumper spolu s radom Ducato značky Fiat roku 1994. O tri roky neskôr nasledovalo ocenenie prvej generácie modelov Partner a Berlingo.

Ďalšie dve ocenenia pochádzajú z rokov 2008 a 2009, vtedy bola druhá generácia modelov Partner a Berlingo zatienená najprv modelmi Expert / Jumpy, ktoré dopĺňal Fiat Scudo a následne malými dodávkami Bipper, Nemo a Fiat Fiorino. Opel získal prvý titul v roku 1999 za model Astra Van, ktorý vychádzal z kombi rovnomenného modelového radu. Druhý titul pre Opel získal model Vivaro v roku 2002 spolu s dvojčaťom Renault Trafic. Nový rad modelu Combo v piatej generácii teraz získal tretí titul.

Ford Trucks s ťahačom F-MAX medzi elitou
Expozícia Ford Trucks priniesla vari najväčšie prekvapenie na IAA. Svoju svetovú premiéru tu mal dlho očakávaný ťahač nového modelového radu F-MAX. A nový ťahač upútal nielen priaznivcov značky a návšetvníkov, ale aj medzinárodnú porotu z 23 krajín, ktorá ťahaču F-MAX udelila titul International Truck of the Year 2019.

Cenu od predsedu jury Gianenrica Griffiniho prevzal generálny manažér Ford Otosan Haydar Yenigün, ktorý mal z úspechu veľkú radosť. F-Max získal 126 bodov, za ním sa umiestnila Scania radu L a P a Volvo FH/FM s pohonom LNG. Ťahač F-Max disponuje modernými prvkami ako funkciou Eco-Roll či adaptívnym tempomatom využívajúcim GPS, možnosťami pripojiteľnosti cez Apple CarPlay či Weblink alebo vylepšeným pripojením Bluetooth.
Radový šesťvalcový motor Ford Ecotorq Euro 6 s výkonom 500 k a krútiacim momentom 2 500 Nm sa podľa jury vyznačuje jednak vynikajúcou spoluprácou s automatizovanou 12-stupňovou prevodovkou Traxon od spoločnosti ZF ako aj veľmi tichým chodom. Brzdnú silu 400 kW môže ešte zvýšiť voliteľný intardér o ďalších 600 kW.

Ocenenia sa dočkala aj kabína nového modelu, poskytujúca príjemné prostredie, plochú podlahu, šírku 2,5 m a vnútornú výšku 2,16 m. V interiéri na vodiča čaká mnoho odkladacích priestorov s celkovým objemom 105 litrov. Palubná doska má moderný dizajn a digitálne prvky, no najmä jednoduché ovládanie a navigovanie v menu vozidla. Pochvalné komentáre dostal aj systém ConnectTruck, pomocou ktorého sa ľahko pripojíte a získavate informácie o vozidle, jeho diagnostike či trase a spotrebe. „Predstavením modelu F-Max priniesla spoločnosť Ford Trucks na trh veľmi dobre navrhnutý ťahač, ktorý sa môže stať dôležitým hráčom vo vysoko konkurenčnom prostredí diaľkovej cestnej nákladnej dopravy,“ povedal na margo víťaza predseda jury Gianenrico Griffini. Ford Trucks sa tak výrazne posunul v konurencii s tradičnými značkami na európskom trhu.

Ford Trucks potvrdil pozíciu silného hráča na trhu aj predstavením štúdie F-Vision Future Truck Concept na elektrický pohon, ktorý kombinuje s čistou energiou a autonómnym riadením úrovne 4. Prototyp F-Vision navrhlo turecké dizajnové centrum spoločnosti Ford. F-Vision má aj praktické technické prvky, ktoré nájdu uplatnenie v krátkom čase – napríklad, okná môžu automaticky zatieniť a odtieniť podľa intenzity slnka. Aktívna aerodynamická konštrukcia konceptu F-Vision a jej patentovaný systém pripojenia prívesu umožňuje minimalizovať medzeru medzi kabínou a prívesom pri jazde po diaľnici a zase zväčší odstup pri jazde členitejšími cestami.

Ocenenie Truck Innovation 2019 získal MAN
Truck & Bus vyhral inauguračnú cenu „Truck Innovation 2019“, ktorú odteraz udeľuje porota International Truck of the Year (ITOY). Novú cenu za inovácie a technologický pokrok získal systém ASAF MAN. Prevzal ju Joachim Drees, výkonný riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus od predsedu ITOY Gianenrica Griffiniho.
Skratka AFAS znamená „automatizované bezmotorové vozidlo“, ide o vysoko inovatívne bezpečnostné riešenie vyvinuté spoločnosťou MAN Truck & Bus počas štyroch rokov s podporou nemeckého ministerstva hospodárstva a energetiky a v spolupráci s technickými inštitúciami a niekoľkými dodávateľmi.
Za AFAS MAN sa umiestnili Mercedes-Benz eActros a Volvo Trucks FL/FE Electric.

Bezpilotné vozidlo MAN Level 4 na platforme MAN TGM 18.340 automaticky nasleduje ďalší nákladný automobil určený na údržbu diaľnic. Porota ITOY ocenila aj to, že systém AFAS už bol bez nehody testovaný na verejných komunikáciách, kde s ním najazdili viac ako 4 000 km. Ide o prvé vozidlo bez vodiča na úrovni 4 na verejných cestách v Európe, ktoré sa využíva na údržbu diaľnic. Údržba diaľnic je pre pracovníkov veľmi riziková práca, pretože často dochádza k zrážkam zozadu. Autonómne vozidlo so systémem AFAS tak zvyšuje bezpečnosť na cestách.

V premiére predstavili aj elektrické nákladné vozidlo určené pre mestskú distribúciu a komunálne služby MAN CitE a tiež elektrický autobus. Najviac medializovanou novinkou bola zmena názvu skupiny úžitových vozidiel vo Volkswagen Group.

TRATON
Ako sme už v predošlom čísle informovali, celá skupina úžitkových vozidiel VW Group z Európy, Číny, Japonska, Južnej a Severnej Ameriky nesie teraz názov TRATON. Ide o globalizáciu tohto segmentu. Ak očakávate, že to prinesie nejaké nečakané zmeny pre značky MAN a Scania, tak okrem posilnenia v rámci globalizácie sa iné zmeny nateraz neočakávajú.

Prečítajte si aj

Back to top button