Podľa ZAD spor dopravcov a BBSK ohrozuje fungovanie dopravy, kraj trvá na svojom

Stabilita vo verejnej doprave je nevyhnutná pre celú cestujúcu verejnosť. V reakcii na problematickú situáciu v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) sa na tom v týchto dňoch zhodli autobusoví dopravcovia združení vo Zväze autobusovej dopravy (ZAD), ktorý má 17 členov - najväčších autobusových dopravcov na Slovensku. TASR o tom informovala hovorkyňa ZAD Eva Vozárová.

BBSK sa totiž ocitol v krízovej situácii a nevie, ako bude mať zabezpečenú verejnú autobusovú dopravu po 31. decembri 2018. Dopravcom SAD Zvolen a SAD Lučenec sa podľa vedenia Úradu BBSK na konci roka končia zmluvy a dodatky, na základe ktorých by mali dopravu zabezpečovať ešte ďalších päť rokov. Údajne sú nezákonné, uzatvorilo ich ešte bývalé vedenie kraja. Dopravcovia však tvrdia opak. Nové dočasné dvojročné zmluvy odmietajú. Rokovania zastali na mŕtvom bode.
      
ZAD považuje za nevyhnutné, aby BBSK a dopravcovia konštruktívne rokovali. "Je v záujme cestujúcej verejnosti, aby si obe strany zasadli za rokovací stôl a čím skôr uzatvorili dohodu, ktorá jasne zastabilizuje situáciu v prímestskej doprave v BBSK," uviedol prezident ZAD Peter Sádovský.

Podľa neho je možné ohrozenie základnej služby vo verejnom záujme, teda dopravy ľudí do práce či do škôl, znepokojivým signálom. ZAD vníma celú situáciu aj ako dôsledok "nevhodnej komunikácie problematiky s následným vyvolaním prílišných emócií, čo určite neprospieva verejnej doprave".

Podľa predsedu BBSK Jána Luntera však predĺženie platnosti zmlúv zo strany bývalého vedenia kraja na ďalších päť rokov je v príkrom rozpore s európskou i slovenskou legislatívou, a teda je neplatné. "Predĺženie desaťročnej zmluvy o ďalších päť rokov by bolo možné iba v prípade záväzku dopravcov na poskytnutie významného majetku, investícií. Keďže dodatok žiadne takéto záväzky neobsahuje, je v rozpore s európskym nariadením. Nemôže byť základom pre ďalšie pokračovanie zmluvného vzťahu bez toho, aby sa BBSK nevystavil ďalekosiahlym právnym rizikám," vysvetlil Radovan Pala, advokát a partner advokátskej kancelárie Taylor Wessing.
      
"O týchto zisteniach sme informovali dopravcov a pozvali ich na rokovanie s cieľom podpísať nové zmluvy s platnosťou na dva roky, čo nám legislatíva týkajúca sa núdzových opatrení dovoľuje. Tieto zmluvy zachovávajú podmienky v rozsahu objednaných služieb, ako aj ceny za jeden kilometer. Ich úlohou je zabezpečiť legálnu dopravnú obslužnosť do chvíle, kým bude môcť byť vykonané riadne verejné obstarávanie a budú podpísané štandardné nové zmluvy s platnosťou na desať rokov," doplnil Lunter s tým, že dvere k rokovaciemu stolu sú pre SAD Zvolen a SAD Lučenec naďalej otvorené. Spochybňovanie platnosti zmlúv predĺžených formou dodatku hodnotí však ZAD ako vecne nesprávne.
      
"Zmluvy o službách vo verejnom záujme boli s dopravcami v BBSK predĺžené formou dodatku, a to v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007. Tento právny predpis prešiel do slovenskej legislatívy priamo. Stanovil tiež desaťročnú lehotu, aby bola situácia v členských štátoch EÚ po roku 2019 v súlade s nariadením. Implementácia tohto nariadenia do praxe vytvára na Slovensku stabilizovaný priestor, v ktorom sa bude zvyšovať kvalita služieb verejnej dopravy, zabezpečí jej spoľahlivosť a dlhodobá udržateľnosť," podčiarkuje ZAD. Zdôraznil tiež, že jednorazové predlžovanie zmlúv najviac o 50 % ich pôvodnej dĺžky je možným spôsobom, ako riešiť deficity dopravného trhu a samotné nariadenie s tým vraj počíta.

transport.sk, TASR

Podobné články