San José sa stáva pilotným mestom pre služby automatizovanej prepravy

S vyše miliónom obyvateľov je San José na južnom pobreží Sanfranciského zálivu v Silicon Valley tretím najväčším mestom amerického štátu Kalifornia. Plánuje sa, že metropola sa v priebehu druhej polovice roka 2019 stane pilotným mestom na odskúšanie plne automatizovanej prepravy (taxislužba na privolanie) založenej na aplikácii a bez vodiča (SAE Level 4/5), ktorú nedávno oznámili spoločnosti Daimler a Bosch.

Preto tieto tri strany podpísali vyhlásenie o úmysle. Spoločnosti Daimler a Bosch chcú službu poskytovať vybraným zákazníkom s automatizovanými vozidlami Mercedes-Benz Triedy S. Testovacia oblasť sa nachádza pozdĺž dopravných tepien San Carlos Street/Stevens Creek Boulevard medzi centrom mesta a západom San José. V priebehu ďalších dvoch desaťročí sa očakáva nárast obyvateľstva o 40 percent. Metropolitný región tak čelí rastúcim požiadavkám aj v cestnej premávke. San José sa chce navyše pripraviť na budúcnosť s autonómnymi vozidlami na cestách.

„Pilotný projekt ukáže, ako môžu autonómne vozidlá prispieť k tomu, aby ešte lepšie spĺňali budúce požiadavky na prepravu,“ tvrdí Sam Liccardo, starosta mesta San José. „Mnoho rokov dôsledne posúvame tému autonómneho jazdenia dopredu. Vďaka tomuto pilotnému projektu sme získali cenné poznatky, aby sme plno automatizované vozidlá optimálne prepojili s používateľmi budúcich služieb mobility,“ tvrdí Dr. Michael Hafner, vedúci oblasti automatizovanej jazdy v spoločnosti Daimler AG. „Musíme mestskú dopravu vnímať po novom. Autonómna jazda je dôležitou súčasťou obrazu mestskej dopravy budúcnosti,“ tvrdí Dr. Stephan Hönle, vedúci úseku výroby pre automatizovanú jazdu spoločnosti Robert Bosch GmbH.

Aplikácia pre prepravnú službu prevádzkovaná službami mobility spoločnosti Daimler ukazuje, ako môžu inteligentne spolupracovať služby mobility ako zdieľanie vozidiel (car2go), taxislužba na privolanie (mytaxi) a multimodálne platformy (moovel). Skúšobná prevádzka prinesie odpovede na otázku, ako možno plnoautomatizované vozidlá bez vodičov integrovať do multimodálnej prepravnej siete. V rámci digitálneho pilotného projektu dostanú používatelia možnosť nastúpiť do samostatne jazdiaceho automobilu monitorovaného bezpečnostným vodičom na definovanom mieste vyzdvihnutia a automaticky sa nechať odviezť do svojho cieľa.

Vďaka automatizovaným vozidlám sa mestská mobilita stáva atraktívnejšou
Vďaka vzájomnej spolupráci na vývoji plnoautomatizovaného jazdenia bez vodiča (SAE Level 4/5) v mestskom prostredí chcú spoločnosti Bosch a Daimler zlepšiť plynulosť premávky v mestách, zvýšiť bezpečnosť na cestách a položiť tak dôležitý základ pre dopravu budúcnosti. Technológia okrem iného zvýši príťažlivosť spoločného využívania vozidiel. Plnoautomatizované jazdenie bez vodiča navyše ľuďom umožňuje optimálne využiť čas strávený vo vozidle, zatiaľ čo bezpečne cestujú. Technológia okrem toho ponúka možnosť mobility napríklad aj ľuďom bez vodičského preukazu.

Pracovníci spoločností Bosch a Daimler v spoločných kancelárskych priestoroch
Spoločnosti Daimler a Bosch spolupracujú v dvoch regiónoch: v okolí Stuttgartu v Nemecku a v okolí Sunnyvale v Silicon Valley medzi San José a San Franciscom v USA. Pracovníci oboch spoločností pritom pracujú tak, že majú pracovné stoly vedľa seba. To umožňuje rýchlu výmenu informácií nad rámec jednotlivých oblastí pôsobnosti a prináša rýchle rozhodnutia. Súčasne majú zamestnanci prístup k celému know-how svojich kolegov v materských spoločnostiach.

Cieľom spolupráce spoločností Daimler a Bosch je spoločný vývoj koncepcií a algoritmov pre plne automatizovaný jazdný systém bez vodiča (SAE Level 4/5). Úlohou spoločnosti Daimler je zapracovať tento jazdný systém do vozidla. Spoločnosť poskytne potrebné vývojové vozidlá, skúšobné zariadenia a skúšobný autopark. Spoločnosť Bosch zodpovedá za komponenty špecifikované počas vývoja (snímače, aktuátory a riadiace prístroje). Na účely testovania používajú spoločnosti Daimler a Bosch svoje laboratóriá a skúšobné stolice, ako aj svoje skúšobné areály v Nemecku. Značka Mercedes-Benz testuje od roku 2014 automatizované vozidlá v regióne Sunnyvale/Kalifornia, potom ako Odbor pre motorové vozidlá v Kalifornii California Department of Motor Vehicles udelila povolenie na testovanie autonómnych vozidiel. Od roku 2016 má spoločnosť porovnateľné povolenie aj pre okolie Stuttgartu.

Spoločnosť Bosch bola prvým automobilovým subdodávateľom na svete, ktorý začiatkom roku 2013 skúšal automatizované jazdenie (SAE Level 3) v Nemecku a USA na verejných cestných komunikáciách.

transport.sk, TS Daimler

Podobné články