Tichá nočná rozvážka pomocou hybridného nákladného vozidla

V šiestich reštauráciách McDonald’s vo švédskom Štokholme bola zahájená pilotná štúdia za účelom testovania tichých nočných dodávok prostredníctvom hybridného nákladného vozidla Scania prevádzkovaného spoločnosťou HAVI.

Vjazd ťažkých vozidiel do centra Štokholmu je v noci z dôvodu hluku bežne obmedzený. Dodávky tak zvyčajne prebiehajú v dobe, kedy sa obchody a reštaurácie pripravujú na začiatok pracovného dňa, teda počas rannej špičky. Aby sa minimalizovala pravdepodobnosť, že nákladné vozidlá zaisťujúce rozvoz tovaru uviaznu v zápche alebo spôsobia kolóny, mesto Štokholm teraz rozširuje svoju pilotnú štúdiu zameranú na nočné dodávky. Dodávky pomocou tichých elektrických vozidiel sú založené na spolupráci medzi mestom Štokholm a subjektami HAVI, KTH, EU, McDonald’s a Scania. Iniciatíva prebieha v rámci projektu EU: Nevšedný Štokholm.

Ako skúšobný automobil sa používa dobíjacie hybridné nákladné vozidlo Scania, ktoré je poháňané kombináciou elektrickej energie a nefosílneho paliva (typ bionafty nazývaný HVO), čo výrazne znižuje emisie pevných častíc a oxidu uhličitého.

Plug-in hybridné nákladné vozidlo je rovnako vybavené funkciami konektivity a technológiou pre nastavenie virtuálnych dopravných zón (geofencing). To znamená, že sa automaticky prispôsobuje jazdným podmienkam v dopredu určenej oblasti. Na základe týchto virtuálnych dopravných zón sa určí, ktorý motor bude vozidlo používať, a rýchlosť vozidla sa prispôsobí aktuálnym rýchlostným obmedzeniam. Prináša to vynikajúce možnosti pre zníženie emisií, hluku a ďalších negatívnych faktorov v centrách miest.

Spoločnosť HAVI je globálnym poskytovateľom logistických služieb pre spoločnosť McDonald’s po celom svete. Vo Švédsku spolupracujú obe spoločnosti od roku 1989. „Sme veľmi hrdí na to, že môžeme stáť v čele úsilia o riešenie skutočných problémov, ktorými ľudia, žijúci v meste, čelia,“ hovorí Camilla Eklöf, manažérka pre kvalitu, bezpečnosť a ochranu životného prostredia v spoločnosti HAVI. „Tieto nákladné vozidlá sa v spomínaných citlivých mestských oblastiach vyznačujú tichou prevádzkou úplne bez emisií. Súčasne sú však stále schopné najazdiť i dlhšie vzdialenosti. Naše globálne partnerstvo Scania a McDonald’s naozaj prispieva k zlepšeniu životného prostredia, pretože spolupracujeme na minimalizácii emisií.“



Hybridné nákladné vozidlo môže využívať tichý elektrický režim s dojazdom až 10 kilometrov a efektívne tak rozvážať tovar na prakticky prázdnych nočných cestách. Združenie stojace za projektom, sa bude zaoberať skúmaním miery prínosu pre životné prostredie dosiahnuté tým, že nákladné vozidlá nestoja v dopravných kolónach a vždy sa kdekoľvek ľahko dostanú.

„Tento druh inovatívnych partnerstiev a pokrokových projektov pre nás predstavuje ideálny aspekt na našej ceste smerom k udržateľnejšiemu dodávateľskému reťazcu. Vo Švédsku sme skoro začali s budovaním dobíjacích staníc pre automobily, a toto je vzrušujúci ďalší krok,“ hovorí Henrik Nerell, environmentálny manažér v spoločnosti McDonald’s vo Švédsku.

Akumulátor je nabíjaný externými zdrojmi energie a prostredníctvom regenerácie, čo znamená, že pohyb nákladného vozidla pri každom použití bŕzd vytvára elektrinu. Vďaka elektrickej dobíjacej stanici blízko jednej z reštaurácií, bude môcť nákladné vozidlo dobiť svoj akumulátor pri nakladaní, vykladaní a počas prestávok pre vodiča, takže pre neho nebude chýbajúci prístup k elektrine v centre mesta predstavovať žiadny problém.

Na ďalších trasách medzi mestom a skladom, odkiaľ nákladné vozidlo vychádza, môže využiť svoj spaľovací motor na HVO, ktorý prináša zníženie emisií až o 90 %. Pomocou softwarového nástroja Scania Zone a virtuálnych zón (Geofence) sa vozidlo po príjazde do ekologicky citlivých mestských oblastí automaticky prepne na tichý elektrický pohon úplne bez emisií.

„Pilotný projekt je založený na takzvanom procese zadávania verejných zákaziek v oblasti inovácií, v ktorom spoločnosť Scania zvíťazila. To nám vyhovuje, pretože v iných častiach Európy už prebieha so spoločnosťou HAVI rozsiahla spolupráca na rozvoji riešení pre optimalizáciu paliva. Tento projekt predstavuje vynikajúcu príležitosť k názornému predvedeniu a vyhodnoteniu možností, ktoré môže prepojené hybridné nákladné vozidlo ponúknuť. Pritom je potrebné využívať aktuálne dostupné technológie, ktoré nám umožňujú znížiť našu závislosť na fosílnych palivách,“ hovorí Jesper Brauer, produktový manažér pre mestské nákladné vozidlá v spoločnosti Scania.

transport.sk, TS Scania

Podobné články