Cestná doprava

Spoločnosť BOSTA smeruje k udržateľnej preprave vďaka vozidlám Scania na LNG

BOSTA sa stala prvou spoločnosťou, ktorá si na Slovensku prevzala vozidlá Scania na skvapalnený zemný plyn.

Trinásťlitrový motor s výkonom 410 koní umožňuje znížiť emisie až o 90 percent v porovnaní s bežnou vznetovou jednotkou. Nasadenie vozidiel na LNG uľahčuje i infraštruktúra. V blízkej budúcnosti totiž majú na Slovensku vzniknúť tri nové miesta pre tankovanie.

„Nové vozidlá Scania si spoločnosť BOSTA vybrala na základe svojich dlhoročných skúseností a kľúčovú úlohu hralo tiež vlastné porovnanie s konkurenciou“, hovorí Stanislav Boušek, riaditeľ spoločnosti BOSTA. „Naša spoločnosť prechádza v tomto roku veľkými inovačnými zmenami. Premýšľame nielen ekonomicky, ale aj ekologicky. Chceme takto prispieť k čistote životného prostredia a preto nákupom LNG ťahačov znižujeme aj emisie v našom vozidlovom parku“, dodáva pán Boušek.

Udržateľná preprava
Spoločnosť Scania ponúka najširšiu paletu riešení vedúcich k udržateľnej preprave. Vozidlá na LNG/CNG predstavujú jednu z najdostupnejších alternatív. Oproti klasickým vznetovým motorom umožňujú prepravovať tovar s nižšími nákladmi na pohonné hmoty a nižšie emisie prispievajú k zlepšeniu životného prostredia.

Pokiaľ chcete používať ekologické riešenie tu a teraz, je najlepším riešením práve CNG/LNG. Na vodík, alebo lepšie akumulátory pre elektrické vozidlá, si ešte pár rokov musíme počkať,“ hovorí pán Stanislav Boušek.

Scania Finance
„Vážime si dôvery, ktorú nám spoločnosť BOSTA opäť prejavila. Podobne ako v minulosti, i tieto nové vozidlá spoločnosť BOSTA nadobudla prostredníctvom našej spoločnosti“, hovorí manažér predaja v Scania Finance CER Marian Mráz. Zároveň uvádza hlavnú výhodu pre zákazníkov: „Vďaka úzkej spolupráci s predajcami nových i jazdených vozidiel a tiež s našimi servisnými špecialistami, môžeme zákazníkom ponúknuť riešenie šité presne na mieru. V porovnaní s inými leasingovými spoločnosťami môžeme ponúknuť i ďalšie služby.“ Riaditeľ spoločnosti BOSTA potom dodáva: „Pre nás je výhodné, že všetko vybavíme na jednom mieste a v oveľa kratšom čase.“

Zelená sila
Novo vyvinutý plynový motor Euro 6 je založený na 13-litrovom motore Scania. Výkon 410 koní a krútiaci moment 2 000 Nm (v rozmedzí od 1 100 do 1 400 ot./min) je porovnateľný s dieselovým motorom. Súprava v typickej kombinácii s návesom do 40 ton môže odjazdiť bez doplňovania paliva i viac než 1 000 kilometrov. Zároveň umožňuje zníženie emisií CO2 o 15-90 %.

Čerpacie stanice
K tomu, aby bolo možné prevádzkovať vozidlá na LNG, je nutná sieť čerpacích staníc. Spoločnosť SPP plánuje na hlavných diaľničných ťahoch postaviť cca. do dvoch rokov 3 nové miesta pre čerpanie LNG a 17 pre čerpanie CNG: „V posledných mesiacoch zaznamenávame veľký nárast dopytu po vozidlách na zemný plyn a tým i po čerpacích staniciach. Som preto rád, že našim zákazníkom z radov medzinárodných dopravcov ponúkneme v blízkej budúcnosti tri čerpacie stanice LNG na tých najvyťaženejších trasách. Na diaľnici D2 budú môcť zákazníci čerpať zemný plyn na odpočívadle Sekule, druhé miesto bude na diaľnici D1 v trase Bratislava – Žilina na odpočívadle Zeleneč, a posledná bude na východnom Slovensku, na odpočívadle Levoča. Všetky stanice budú dostupné z obidvoch smerov,“ hovorí Peter Mozolák, projektový manažér SPP a zároveň dodáva, že „v regióne strednej Európy má pribudnúť v rovnakom časovom horizonte cca. ďalších 20 čerpacích staníc LNG, čím bude zabezpečená prejazdnosť ťažkých nákladných vozidiel po hlavných koridoroch.“ 

 

Prečítajte si aj

Back to top button