Cestná doprava

Prešovskí cestári dostali 16 nových pracovných vozidiel

Zamestnanci Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (SÚC PSK) si v stredu slávnostne prebrali nové mechanizmy. Do vozového parku im pribudlo osem univerzálnych traktorových nosičov s pohonom 4×4 s príslušenstvom a osem nákladných motorových vozidiel valník do 3,5 tony. Krajská samospráva vynaložila zo svojho rozpočtu na nákup techniky viac ako 1,1 milióna eur.

„V podstate meníme 30-ročné stroje, staré Avie,“ uviedol predseda PSK Milan Majerský. Tento rok podľa jeho slov odovzdajú ešte 13 nadstavieb a 13 sypačov, čo by malo zlepšiť prípravu na zimnú údržbu ciest. Nové vozidlá pôjdu do jednotlivých okresov.

„Ak nás nezasiahne nejaká veľká kríza, ja predpokladám, že do dvoch rokov by sme mali mať komplexne obnovenú techniku na správe a údržbe ciest a do troch rokov predpokladám všetky havarijné a nevyhovujúce stavy ciest budú opravené,“ doplnil Majerský.

Traktorový nosič, na ktorom je namontované čelné univerzálne kosačkové rameno a cepák na kosenie s nožnicami na orezávanie krovín a drevín, využijú cestári v Medzilaborciach, Tatranskej Štrbe, Kežmarku, Lipanoch, Záborskom, vo Vranove nad Topľou, Svidníku a Spišskej Starej Vsi.

Nákladné motorové vozidlá valník budú slúžiť na prepravu maximálne siedmich osôb a presun materiálu k rôznym činnostiam pri správe a údržbe ciest kraja. Poslúžia pracovníkom SÚC PSK pre oblasť Humenné, Prešov, Bardejov, Svidník, Poprad, Stará Ľubovňa, Vranov nad Topľou.

Nové vozidlá podľa riaditeľa SÚC PSK Marcela Horvátha zdvojnásobia výkony. „Staré traktory s priemernou životnosťou 29 rokov nám vedeli robiť s prestávkami tri až štyri hodiny a potom sa prehrievali staré piesty, tak potrebovali dosť značnú prestávku, aby sa vychladili. Nové vedia robiť v dvoch zmenách 12 hodín denne, s nejakou prestávkou, takže očakávame zvýšenie produktivity práce a budeme si môcť dovoliť z bežných prostriedkov urobiť viac kosieb ako doteraz,“ vysvetlil Horváth.

„SÚC PSK vlastní zhruba 120 sypačov, čiže u nás by každoročne malo dôjsť k obmene zhruba piatich. Ale tieto dva roky, ktoré sú pred nami, sú také vypuklé, pretože generálne opravy sa nám začínajú intenzívne nabaľovať. Potrebujeme v týchto dvoch rokoch investovať a vymeniť techniku, keďže náklady na náhradné diely a servisné práce stúpajú,“ dodal Horváth.

V tomto roku vyčlenil PSK zo svojho rozpočtu pre Správu a údržbu ciest celkovo viac ako 27 miliónov eur. Z toho na stroje, mechanizmy a vozidlá sedem miliónov eur. Ku koncu septembra boli vysúťažené stroje a mechanizmy v celkovej hodnote viac ako päť miliónov eur.

Prečítajte si aj

Back to top button