Nespokojnosť dopravcov rastie, prichádza štrajk

Slovenskí dopravcovia hovoria o uplynulom roku ako o najhoršom za posledné obdobie. Podnikanie im sťažuje legislatíva aj vysoké finančné zaťaženie v podobe mýta či daní. Konkurovať za týchto podmienok subjektom zo zahraničia považujú za nesmierne náročnú úlohu a mnohí otvorenie hovoria, že je to takmer nemožné.

Slovensko má v rámci Európskej únie (EÚ) jedno z najvyšších daňovo-odvodových zaťažení. Poplatky za výber mýta sa neodrážajú na rozšírení diaľničnej siete a neefektivitu celého mýtneho systému nedávno potvrdil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).

Nedostatok profesionálnych vodičov sa stále nerieši
Na jeseň sa živo diskutovalo na tému zníženia minimálneho veku vodičov kamiónov (zo súčasných 21 na 18 rokov) a šoférov autobusov (z 24 na 21 rokov). Parlament zákon neschválil, schválený bol iba pozmeňujúci návrh návrh, ktorý znížil vekovú hranicu vodičského oprávnenia C a D výlučne pre policajtov, hasičov, vojakov či colníkov.

„Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie. Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa týmto krokom zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú,“ okomentoval toto rozhodnutie Pavol Jančovič, prezident ČESMAD Slovakia.

Mýtny systém je zlý
O neefektivite fungovania mýtneho systému na Slovensku sa diskutuje od jeho zavedenia, nedávno však tento fakt potvrdila aj štátna inštitúcia. Podľa zistení NKÚ je systém nastavený zle a peniaze z výberu mýta nesmerujú tam kam by mali.

Správa konštatuje, že celkový výnos mýta za roky 2010 – 2018 dosiahol takmer 1,58 miliardy eur, z čoho súkromný prevádzkovateľ zinkasoval 760 miliónov eur a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zostalo 709 miliónov eur. Zvyšok tvoria platby ostatným dodávateľom (108 miliónov eur). Aj keď mal výber mýta slúžiť na podporu a rozvoj diaľničnej siete, iba 10 % z elektronického výberu mýta sa v tomto období reálne použilo na výstavbu nových diaľnic.

„My sa pýtame, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010? Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho „sponzorujeme“ prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyToll,“ hovorí Jančovič.

Nespokojnosť sa stupňuje
Správa NKÚ vyvolala značnú odozvu. Združenie dopravcov ČESMAD požiadalo vládu, aby okamžite ukončila spoluprácu so súkromným prevádzkovateľom mýta. Podľa Pavla Jančoviča sú faktúry za platbu mýta neprehľadné nie je možné skontrolovať.

„Cestní dopravcovia sú tepnami hospodárstva krajiny, výraznou mierou prispievajú do štátneho rozpočtu a v konečnom dôsledku sú to práve oni, na ktorých tento štát najviac zabúda,“ konštatuje prezident ČESMAD. Dopravcovia poukazujú aj na staré palubné jednotky, ktoré sú stále v obehu a ktoré súkromný prevádzkovateľ mýta neobmieňa. Dopravcovia si myslia, že systém je nastavený skôr na vyberanie pokút, ako na vyberanie mýtnych poplatkov.

Mnohí menší dopravcovia bojujú o prežitie
Problémom však nie je iba zle nastavený mýtny systém. Vážne problémy spôsobuje aj vysoké daňové zaťaženie. Mnohí menší dopravcovia doslova bojujú o prežitie a hrozí im zánik. Túto situáciu hodnotí ČESMAD mimoriadne kriticky a minulý rok preto združenie pripravilo pre slovenských dopravcov praktický manuál zameraný na možnosti zmenu sídla spoločnosti, resp. jej preregistrovania zo Slovenskej republiky do okolitých krajín.

„V prípade, že cestní dopravcovia v najbližšej dobe nebudú vidieť zo strany najvyšších orgánov štátnej správy snahu o riešenie ich problémov, je vysoká pravdepodobnosť, že veľký počet slovenských dopravcov presunie svoje podnikanie do Českej republiky alebo Poľska,“ predpokladá Jančovič. Odchod slovenských dopravcov do zahraničia by mal negatívny dopad aj pre štát, ktorému by tým klesli príjmy do štátneho rozpočtu.

Vysoká daň z motorových vozidiel
Daň z motorových vozidiel platná na Slovensku je druhou najvyššou v rámci celej EÚ. Dopravcovia dlhodobo žiadajú jej zníženie, konkrétne zníženie ročnej sadzby dane za ťahač a náves a tiež vyššie zľavy v ročných sadzbách daní za jednotlivé kategórie vozidiel. Návrh vychádza z nastavenia sadzieb a výšky zliav v susednej Českej republike.

„Za uplynulé roky sa tu vybrali obrovské čiastky v podobe mýtnych poplatkov a daní z motorových vozidiel. Bohužiaľ aj na konci tohto roka musíme skonštatovať, že cestná doprava patrí medzi najhoršie odvetia pre podnikanie na Slovensku,“ uzatvára Pavol Jančovič.

UNAS vyhlásil štrajk
Nespokojnosť so situáciou pre dopravcov na Slovensku dlhodobo vyjadruje aj Únia Autodopravcov Slovenska (UNAS). Na svojom nedávnom zasadnutí v Hornom Hričove sa jednomyseľne rozhodla zorganizovať na 7. januára 2020 štrajk.
Ako uvádza vo svojom vyhlásení, „dôvodom prijatia tohoto krajného opatrenia je dlhodobo zvyšujúce sa daňové zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenia NKÚ o nehospodárnom výbere mýta.“

UNAS hovorí, že autodopravcovia ostatné tri roky prosili, argumentovali a žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia premiéra Fica, neskôr premiéra Pellegríniho a aj samotné ministerstvo dopravy a výstavby a ministerstvo financií, žiaľ bezvýsledne.

UNAS od vlády žiada okamžité zníženie cestnej dane o 50%, pozastavenie výberu mýta do vyriešenia nezrovnalostí zo správy NKÚ a zrušenie výberu mýta za diaľničné známky. „Autodopravcovia nie sú ťažné zvieratá, aby otročili od rána do večera v nedôstojných podmienkach tolerujúc parazitov našej práce. Politici si musia uvedomiť, že zvyšovanie nákladov pre dopravcov bude aj zvýšenie cien pre spotrebiteľov,“ píše vo svojom vyhlásení UNAS.

transport.sk

Podobné články