Nová generácia nákladných vozidiel MAN odhalená

Spoločnosť MAN Truck & Bus slávnostne odhalila novú generáciu svojich nákladných vozidiel. Tu sú prvé informácie a 41 fotiek vo fotogalérii na konci článku.

Úplne nová kabína
Veľký dôraz kládol MAN počas predstavenia novej generácie na dôležitosť vodiča a jeho pohodlie. Nová generácia prináša niekoľko prelomových zmien. MAN vodičom sľubuje najväčšie pohodlie, aké kedy v jeho vozidlách zažili. Pri dizajnovaní novej kabíny sa okrem vývojových inžinierov podieľali aj samotní profesionálni vodiči.

Prevodové stupne, brzdný systém aj jazdné programy sa ovládajú páčkou na pravej strane za volantom a ako píše MAN, všetko sa dá ovládať jedným prstom a aj naslepo. Novinkou na ktorú sú v Mníchove hrdí je MAN SmartSelect – ovládač, ktorým vodič ovláda multimediálny systém a navigáciu. Je ergonomicky navrhnutý, vodič si naň môže položiť ruku, má pri ňom „držiak“.


Používanie jednotlivých funkcií má byť teraz ešte jednoduchšie, vďaka uniformnému dizajnu grafiky obrazoviek. Sú navrhnuté tak, aby každý vodič, bez ohľadu na jeho tréning a skúsenosti, dokázal riadiť vozidlo tak bezpečne a hospodárne ako je to len možné.

Nové je aj zobrazenie údajov za volantom. Nová generácia používa digitálny štít palubnej dosky. Tachometer aj otáčkomer sú plne virtuálne a rozdelené tak, že sa medzi nimi zobrazujú ďalšie informácie, napríklad ktoré asistenčné systémy sú práve aktívne. Obrázky a grafika sú veľmi zrozumiteľné a jednoduché.

Vzdialenosť medzi veľkými displejmi a vodičom je založená na tzv. televíznom princípe. Pomerne veľká vzdialenosť zvyšuje čitateľnosť pre vodičov v každom veku. Multimediálny systém a navigácia sa zobrazujú na 12-palcovom displeji a ovládajú sa pomocou spomínaného SmartSelect-u. MAN uskutočnil rozhovory so 742 profesionálnymi vodičmi a realizoval 24 štúdií, aby vytvoril kabínu s maximálnym komfortom pre vodiča.

Sľubuje úsporu paliva 8 %
MAN hneď pri predstavení novej generácie spomenul úsporu paliva, ktorú nové vozidlá prinášajú. Má dosiahnuť až 8 %. Detaily hnacej línie a aerodynamiky sa vśak počas predstavenia do detailov nerozoberali. Systém EfficientCruise funguje na báze GPS, permanentne registruje aktuálnu polohu vozidla a smer jazdy. Získané údaje linkuje s mapovými podkladmi a trasou do cieľa cesty, ktorú pozná z navigačného systému. Systém pozná topografiu cesty pred sebou a podľa nej prispôsobuje optimálnu rýchlosť a zvolený prevodový stupeň tak, aby dosiahol najnižšiu možnú spotrebu paliva.


Nová architektúra elektroniky
Jej základom je centrálny počítač, mozog, cez ktorý prúdia všetky informácie a ktorý kontroluje všetky potrebné procesy. Jeho výhodou je, že všetky nové funkcie môžu byť nahraté cez internet, rovnako ako to poznáme zo smartfónov. Vozidlo teda nemusí ísť fyzicky do servisu.

To zahŕňa napríklad funkcie a aplikácie úspornej jazdy či tiež pomáha dodržiavať stanovené predpisy. Umožňuje tiež nahrávanie softvéru tretích strán, t.j. softvéru vyvinutého mimo spoločnosť MAN.

Nechýbajú asistenčné systémy
Vďaka centrálnej štruktúre dokážu rôzne asistenčné systémy medzi sebou efektívnejšie komunikovať, čo zvyšuje schopnosti vozidla. Ako príklad MAN uvádza mapové dáta, ktoré sú dostupné centrálne a pomáhajú systémom ako je hnacia línia, chladenie či systém EfficientCrusie, fungovať proaktívne, iba vtedy, keď je to potrebné. Toto riešenie znižuje spotrebu a šetrí palivo.

Výborne koordinovaná spolupráca rôznych senzorov je tiež jedným z najdôležitejších princípov automatizovanej jazdy. Všetky nové vozidlá sú vybavené veľkým množstvom asistenčných systémov. Novinky zahŕňajú asistentov ako Turn Assist, ktorý kontroluje mŕtvy uhol a zabezpečuje bezpečné odbočovanie a zmenu jazdného pruhu.


Napriek tomu, že je nová elektronická architektúra výkonnejšia, bola navrhnutá jednoducho, pretože „čím menej tam toho je, tým menej sa toho môže pokaziť,“ hovorí inžinier Stefan Teuchert. Viac informácií, fotiek aj video vám prinesieme už zajtra, priamo zo španielskeho Bilbaa, kde sa uskutoční predstavenie novej generácie pre novinárov.

Nová generácia nákladných vozidiel v číslach
• 12,000,000 pracovných hodín investovaných do projektu
• 4,000,000 testovacích kilometrov
• 2,800,000 riadkov softvérového kódu
• 167,000 pracovných hodín vložených do vytvorenia nového dizajnu
• Približne 22,000 nových čísel položiekbolo integrovaných do všetkých oddelení
• 3,000 farieb kabíny je dostupných ako štandard
• 2,100 zamestnancov spoločnosti MAN bolo priamo zapojených do tohto projektu
• 8 veľkostí kabíny ponúka nová generácia vozidiel
• Do 8 percent menej spotreby paliva dosahuje nová generácia nákladných vozidiel
• 4 série: MAN TGX, TGS, TGM alebo TGL
• 1 tím: 36,000 zamestnancov spoločnosti MAN Truck & Bus

 

Galéria k článku (41 fotografií)

MM

Podobné články