Cestná doprava

ASKO umiestňuje na cesty nákladné vozidlá Scania s elektrickým pohonom na vodíkové palivové články

Spoločnosti ASKO a Scania oslavujú začatie prevádzky štyroch elektrických nákladných vozidiel s vodíkovým pohonom a vodíkovej čerpacej stanice firmy ASKO v nórskom Trondheime.

V rámci elektrifikácie ťažkých úžitkových vozidiel neexistuje univerzálne riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým. Jednou z technologických oblastí, na ktoré sa spoločnosť Scania v spolupráci so svojim zákazníkom ASKO zameriava, sú nákladné vozidlá s elektrickým pohonom na vodíkové články. Toto partnerstvo teraz prechádza do ďalšej fázy v podobe nasadení štyroch nákladných vozidiel do reálnej prevádzky v rámci pilotného projektu, ktorý je jedným z prvých svojho druhu. Tento pilotný projekt bude pre obe spoločnosti základom ďalšieho vzdelávania a rozvoja v tejto oblasti.

„Spoločnosť Scania pokračuje v preskúmavaní a využívaní najmodernejších technológií, ktoré podporujú prechod na systém dopravy bez fosílnych palív. Veľkú časť tohto projektu realizujeme spoločne s niektorými z našich najpokrokovejších partnerov, ako je firma ASKO, v rámci vývoja založeného na spolupráci so zákazníkmi, „hovorí Karin Rådström, vedúci predaja a marketingu v spoločnosti Scania.

Spoločnosť Scania zaujíma k svojmu plánu elektrifikácie rovnaký postoj ako v prípade technológie spaľovacieho motora, ktorý vychádza z multilaterálneho prístupu sa širokou škálou riešení. Spoločnosť skúmala a vyvíjala rôzne druhy hybridných elektrických technológií využívajúcich pohon na biopalivá i plne elektrických vozidiel. V roku 2019 spoločnosť Scania predstavila elektrický akumulátorový autobus. Okrem toho sa tiež zameriava na elektrická vozidlá, ktoré možno nabíjať s využitím elektrifikovaných ciest alebo prostredníctvom palivových článkov, ako je tomu v prípade firmy ASKO.

„Vodík predstavuje pre diaľkovú elektrifikovaná dopravu zaujímavú možnosť a prvé testy ukazujú, že táto technológia funguje spoľahlivo aj v chladnejšom podnebí. Preto budeme aj naďalej pozorne sledovať výkon týchto nákladných vozidiel. Chcel by som tiež oceniť firmu ASKO za rýchle a odvážne kroky na zabezpečenie dodávok vodíka pochádzajúceho z obnoviteľných zdrojov a vytvorenie infraštruktúry pre doplňovanie paliva. Táto firma je hráčom, ktorý sa skutočne nebojí podnikať kroky vedúce k urýchleniu prechodu smerom k udržateľnej doprave, „dodáva Rådström.

Práca v spoločnosti Scania je ako vždy založená na modulárnom prístupe. V štyroch nákladných vozidlách nasadených do prevádzky firmou ASKO je spaľovací motor v rámci hnacieho ústrojenstva nahradený elektromotorom, ktorému k pohonu slúži elektrina získavaná z vodíkových článkov a z dobíjacích akumulátorov. Zvyšok hnacieho ústrojenstva sa skladá z rovnakých štandardných súčastí používaných v hybridných nákladných vozidlách a autobusoch, ktoré spoločnosť Scania už dodáva.

Fakty o nákladnom vozidle:

Prípustná hmotnosť vozidla: 26 + 1 tona
Konfigurácia: 6 × 2 * 4
Hnacie ústrojenstvo: elektromotor s výkonom 290 kW / trvalý výkon 210 kW, dvojstupňová prevodovka, maximálny krútiaci moment 2200 Nm
Kapacita použitých akumulátorov: 56 kWh, Li-ion
Integrovaná nabíjačka: 22 kW str. s nabíjacím rozhraním CCS
Palivové články: 90 kW PEFC od externého dodávateľa
Nádrž na vodík: 33 kg pri tlaku 350 bar
Odhadovaný dojazd: 400-500 kmdísť následkom súvisiacim s krádežou paliva alebo ich aspoň zmierniť,“ hovorí Ljunggren.

Prečítajte si aj

Back to top button