Nová technológia šetrí náklady pri opravách krajských ciest KSK

Za prvých sedem mesiacov tohto roka Správa ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) opravila a zrekonštruovala takmer 30 kilometrov ciest, čo je o päť kilometrov viac ako za celý minulý rok a o osem viac než pred dvoma rokmi.

"Vďaka novej technológii, ktorú začal kraj na tieto účely používať, je už teraz takmer isté, že na nákladoch ušetrí zhruba 40 percent, ktoré môže využiť na opravy a rekonštrukcie ďalších ciest," informoval vo štvrtok Úrad KSK.

Do opravy, rekonštrukcie a údržby ciest a mostov chce kraj v tomto roku investovať 43 miliónov eur. Veľká časť rekonštrukcií prebieha v lete, keď je premávka na nich menej frekventovaná. "V havarijnom stave máme zhruba 60 kilometrov ciest II. a III. triedy. Snažíme sa predovšetkým sústrediť na tie úseky, ktoré sú v nevyhovujúcom stave a na ktoré nám prichádza najviac podnetov od obyvateľov," uviedol predseda KSK Rastislav Trnka.
      
Pred letnými prázdninami bola slávnostne otvorená zrekonštruovaná Kopanecká cesta, ktorá spája južnú časť Národného parku Slovenský raj so severom. Do opravy komunikácie III. triedy investoval KSK 497.000 eur. Zrekonštruovať sa podarilo aj časť Pačanského kopca medzi okresmi Rožňava a Gelnica.

V júli prešli rekonštrukciou vozovky Bačkovík - Čakanovce, Kecerovský Lipovec a Vyšná Hutka v okrese Košice-okolie. "Všetky tieto cesty boli vo veľmi zlom stave kvôli rozpadu krytu vozovky, poškodeným krajniciam a početným výtlkom. Zároveň bol opravený oporný múr v obci Slivník v Trebišovskom okrese a oporný múr Markušovce v okrese Spišská Nová Ves," konštatoval predseda KSK.
      
V prázdninových mesiacoch sa rozbehli rekonštrukčné práce na mostoch za obcou Péder v okrese Košice-okolie a tiež pred obcou Zatín v okrese Trebišov. Obidva boli v nevyhovujúcom stave a ich oprava pokračuje aj v auguste. Ukončená bola oprava cesty pri jazere Uhorná v okrese Gelnica a práce pokračujú na zosuve nad priepustom Nový Salaš v okrese Košice-okolie.
      
Opráv sa dočká aj kritický úsek od obce Kostoľany nad Hornádom po Obišovce a cesta z obce Kysak do Veľkej Lodiny. "Na tieto komunikácie dostávame množstvo sťažností od občanov. Ich rekonštrukciu pokryje kraj z úveru Európskej investičnej banky, pričom oprava obidvoch ciest bude stáť približne 2.330.000 eur. Verím, že to prispeje k lepšiemu komfortu vodičov a obyvateľov okresu Košice–okolie," informoval Trnka.
      
Krajskí poslanci budú na najbližšom zastupiteľstve 27. augusta rozhodovať aj o prvej úprave rozpočtu KSK na rok 2018, v rámci ktorej sa ráta s vyčlenením financií na rekonštrukciu cesty v obci Letanovce, a to vo výške 1.051.700 eur.
      
Na opravy ciest používal doteraz kraj prevažne asfaltobetón. V tomto roku začal vo väčšej miere používať technológiu tzv. studeného asfaltovania, ako aj technológiu penetračného makadamu. "Pri technológii studeného asfaltovania ide o spôsob úpravy povrchu vozovky, v rámci ktorého sa vrchná vrstva emulzného náteru cesty zasypáva drobným kamenivom, vďaka ktorému sa na kolesá áut nelepí asfalt. Následne sa kamienky zajazdia do povrchu vozovky. Tento proces trvá od jedného do troch týždňov v závislosti od počasia a intenzity dopravy. Drvené kamenivo vrchnej vrstvy, ktoré zostane nespojené so spodnou vrstvou, sa po dohutnení náteru odstráni zametacím vozidlom," uviedol Úrad KSK.

Takto opravované cesty sú označené dočasným dopravným značením, ktoré upozorňuje vodičov na nebezpečenstvo odlietania inertného materiálu. Technológia penetračného makadamu sa používa v extravilánoch, napríklad v kopcovitých horských terénoch, a to najmä pre to, že povrch vozovky robí drsnejším a v zime sa cesta menej šmýka. Ďalšou výhodou je podľa KSK 40-percentná úspora financií. KSK je vlastníkom 1957 kilometrov ciest II. a III. triedy a 658 mostných objektov.

transport.sk, TASR

Podobné články