Zmluva so zhotoviteľom D1 s tunelom Višňové sa ukončí dohodou

Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorý 6. marca na rokovaní schválila vláda. Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia (EK).

Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko. Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom. Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania, mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie (EÚ).

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty. V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať. Jednou z podmienok EK bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.

Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa materiálu náklady spojené s dokončením projektu. To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ. Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj Komisia.

Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska. Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku.

Termín chcú dodržať
"Čo najrýchlejšie potrebujeme toto dielo znovu oživiť. Čiže, vypratať starého dodávateľa a vysúťažiť nového. Ide nám všetkým o to, aby sme ukončili dielo do roku 2023, pretože je financované z európskych fondov. Toto sú najdôležitejšie body, ktoré jednoznačne chceme dodržať," povedal minister dopravy Árpád Érsék.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin zdôraznil, že základnou snahou je, aby zhotoviteľ v pokoji odišiel zo stavby a boli vyplatení podzhotovitelia. "Na celom postupe – inventúre aj príprave súťaže ideme úzko kooperovať s Európskou komisiou (EK). Celú inventúru musí odobriť nezávislá medzinárodná renomovaná spoločnosť. Všetko chce svoj čas, trpezlivosť, ale musí to byť absolútne transparentné. Dohoda reflektuje určitú časovú os, záväznú pre obidve zmluvné strany. Ale absolútnou prioritou je dostavanie diela v čo najkratšom termíne, aby sme ho v roku 2023 mohli sprejazdniť a mohlo byť financované z európskych fondov," dodal Ďurišin.

Zhotoviteľ má podľa investičného riaditeľa NDS Jiřího Hájeka 21 dní na doloženie bankovej zábezpeky. "Tak, aby bola dohoda a všetky riziká, ktoré z nej vyplývajú, kryté pre subdodávateľov aj NDS, respektíve pre Slovenskú republiku. Ak toto doloží, začína sa lehota na takzvanú inventarizáciu a odovzdanie stavby. Toto končí odovzdaním stavby, vyprataním stavby zhotoviteľom, vyplatením všetkých záväzkov a kompletnou inventarizáciou, ktorá bude základnou bázou na vypísanie novej súťaže," vysvetlil Hájek.

Podľa informácií NDS sa obe strany svojich nárokov zo zmluvy o dielo nevzdávajú a vyrovnajú si ich mimo staveniska. "NDS a zhotoviteľ sa dohodli, že takéto nároky, ako aj nahromadené rozdiely vo výklade platnej zmluvy o dielo, predložia na posúdenie medzinárodnej komisii na riešenie sporov, ktorá bola zriadená 28. januára 2019," uviedla NDS.

Dúha vidí za ukončením zmluvy spory o zvýšenie platieb
Podľa člena konzorcia, spoločnosti Dúha, je za ukončením zmluvy jej rozdielny výklad zo strany NDS a konzorcia Salini Impregilo - Dúha. Sporné boli najmä nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikli medzi projektom predloženým v súťaži a projektom, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS.

Podľa názoru združenia sa podmienky a podklady určené v súťaži líšili od reálneho stavu. Vplyv na to mali aj legislatívne zmeny, pričom dodávateľ stavby nemal záujem preprojektovať pôvodný projekt a vybavovať dodatočné stavebné povolenia v takom rozsahu, ako si to vyžadovali nové okolnosti. "Okrem legislatívnych zmien išlo aj o technickú úroveň podkladov, ktorá bola vzhľadom na viac ako desaťročný odstup, odkedy boli pripravované, nedostatočná," uviedla spoločnosť v tlačovom vyhlásení.

Suma, o ktorú sa NDS s konzorciom sporila, dosiahla podľa spoločnosti Dúha viac ako 100 miliónov eur. "Tieto návrhy však neboli akceptované zo strany NDS a stavebného dozoru, a to pre nenájdenie konsenzu, či ide o súčasť pôvodnej ponuky alebo ide o práce navyše," dodala spoločnosť.

Za zastavením prác a ukončením zmluvy tak podľa Dúhy nie sú žiadne technické, odborné ani kapacitné dôvody, ktoré by konzorciu zabraňovali dokončiť dielo podľa zmluvy. Jediným dôvodom ukončenia zmluvy je tak rozdielny názor na predložené nároky, konkrétne uznanie preplatenia nákladov a rozhodnutie, či patria alebo nepatria do pôvodnej zmluvnej ceny.

transport.sk, TASR

Podobné články