Bratislava: Parkovacia politika má fungovať od 2020, rezidenti zaplatia od 49 eur

Spustenie parkovacej politiky v Bratislave sa očakáva v druhej polovici roka 2020. Nemá platiť vo všetkých mestských častiach. Dotknúť sa to má pätiny áut v hlavnom meste. Magistrát navrhuje štyri tarifné pásma za hodinové parkovania, kde sa má platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Rezidenti si majú za parkovaciu kartu zaplatiť za prvé auto v domácnosti 49 eur za rok, za druhé 150 eur a za tretie 500 eur za rok. Počíta s tým návrh, ktorý vo štvrtok predstavilo vedenie Bratislavy.

Prevádzkovateľom parkovacej politiky chce byť v plnej miere hlavné mesto. "Návrh sme konzultovali s odborníkmi, so starostami mestských častí a poslancami a panuje v tom zhoda. Parkovacia politika v Bratislave je nevyhnutnosť," vyhlásil primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Mesto navrhuje zaviesť štyri tarifné pásma za hodinové parkovanie, kde sa bude platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Platiť tu bude pravidlo, čím ďalej od centra, tým lacnejšie. Zóny navrhnú mestské časti. Ak cez deň nie je s parkovaním problém, parkovanie nebude spoplatnené. V miestach s vysokým dopytom len vo večerných a nočných hodinách bude hodinovo spoplatnené parkovanie len v týchto hodinách. V nočných hodinách budú na sídliskách uprednostnení obyvatelia s trvalým pobytom.

Ročná rezidentská parkovacia karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur. Bratislavčan bude mať tým pádom neobmedzenú možnosť parkovania v mieste bydliska. "V tejto sume bude mať držiteľ parkovacej karty aj dve hodiny zadarmo v akejkoľvek inej rezidentskej mestskej zóne a 100 hodín zadarmo vo svojej rezidentskej zóne pre návštevy," spresnil Vallo. Rezidentská parkovacia karta pre druhé auto v domácnosti bude stáť 150 eur na rok a pre tretie auto 500 eur na rok.

"Parkovacia politika má chrániť rezidentov a zabezpečiť im parkovacie miesto v okolí svojho bydliska. Pokiaľ budú držitelia rezidenčných kariet chodiť do inej mestskej štvrte, majú denne nárok na dve hodiny parkovania zadarmo. Dlhší čas bude spoplatnený hodinovou sadzbou podľa konkrétnych zón," vysvetlil primátor. Na jeden byt bude možné vydať maximálne tri rezidentské parkovacie karty.

Mesto navrhuje pre Bratislavčanov, ktorí nevlastnia auto, ako bezplatný benefit 150 hodín voľného parkovania pre ich návštevy na jednu domácnosť. Bratislavčania, ktorí parkujú s autom v garáži, na dvore či na súkromnom parkovisku nebudú platiť mestu nič, za desať eur na rok však môžu získať benefit 150 hodín pre domácnosť na parkovanie pre návštevy a benefit dvojhodinového parkovania na deň bezplatne v tarifných zónach.

Abonenti (podnikatelia so sídlom prevádzky alebo majitelia nehnuteľností v zóne) majú za parkovaciu kartu platiť v štyroch tarifných pásmach rôzne, od 500, 750, 1000 až po 1500 eur za rok. "Parkovacia politika nebude v každej mestskej časti zavedená. Bude sa týkať približne jednej pätiny všetkých áut registrovaných v Bratislave. To je náš odhad," uviedol Vallo. Posledné slovo však budú mať bratislavskí mestskí poslanci. Tí majú o spustení regulácie parkovania rozhodovať na júnovom mestskom zastupiteľstve.

Starostovia oceňujú projekt parkovacej politiky, očakávajú ešte úpravy
Starostovia bratislavských mestských častí ocenili prípravy opatrení na zavedenie celomestskej parkovacej politiky. Na štvrtkovej tlačovej konferencii po boku primátora Matúša Valla upozornili, že nikdy sa nezrodí systém, ktorý bude vyhovovať všetkým a niektoré detaily z predstavených navrhovaných opatrení bude ešte potrebné doladiť v odbornej diskusii, unisono však zdôrazňujú, že Bratislava celomestskú parkovaciu politiku potrebuje.

Starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová deklarovala, že starostovia mestských častí sú jednotní v podpore celomestskej parkovacej politiky. "Veríme tomuto systému, parkovacia politika je cesta ku kvalitnejším verejným priestorom čistejšiemu ovzdušiu," uviedla Aufrichtová.

Starosta Petržalky Ján Hrčka priznal, že v niektorých veciach existujú odlišné názory, o ktorých bude potrebné na úrovni mesta a mestských častí ešte diskutovať. Zdôraznil však, že k spusteniu môže prísť až vtedy, keď bude jasná protihodnota. "Fungovať to môže len vtedy, ak za to, že platím, aj niečo dostanem, napríklad lepšiu verejnú dopravu, úsporu času, ktorú teraz trávim v aute pri hľadaní parkovacieho miesta. Ak za to nebude protihodnota, nebude to nič iné, len daň," upozornil starosta najväčšej mestskej časti Bratislavy.

Starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová mieni, že pri postupnom zavádzaní parkovacej politiky zostane priestor pre úpravy. Verí, že mesto bude spolu s mestskými časťami hľadať najvhodnejšie riešenia pre rozšírenie parkovacích kapacít. "Sme presvedčení, že ak v tejto oblasti dôjde k racionálnej a spravodlivej dohode medzi mestom a mestskými časťami, rezidenti rýchlo prekonajú počiatočnú nedôveru a ocenia výhody zavedenia parkovacích pravidiel," tlmočila názor mestskej časti.

Starosta Dúbravky Martin Zaťovič vníma pozitívne, že sa plánuje zaviesť jednotný systém zastrešený magistrátom. "Samozrejme, aj tie celomestské pravidlá budú musieť zohľadniť špecifiká jednotlivých mestských častí, niekde majú problém s parkovaním počas dňa, inde zasa večer a v noci," pripomenul.

Devínska Nová Ves je jednou z mestských častí, kde cítia potrebu regulovať parkovanie vo večerných a nočných hodinách, devínskonovoveský starosta Dárius Krajčír však upozorňuje, že mestská časť bude musieť reagovať aj na vývoj. "Len čo niekoľko mestských častí začne aplikovať parkovaciu politiku, budeme nútení to riešiť tiež, aby sme sa nestali odstavnou zónou pre tých, ktorí inde bezplatne zaparkovať nemôžu," uviedol.

Starosta Jaroviec a predseda mestskej komisie dopravy a informačných systémov Jozef Uhler zdôraznil, že parkovacia politika je nevyhnutná, ak sa má Bratislava priblížiť k vyspelým európskym metropolám. Zároveň poukázal na to, že inak ako prostredníctvom poplatkov nemožno potrebnú reguláciu parkovania zaviesť. Myslí si zároveň, že ceny nie sú premrštené. "Verím, že sa na to budú Bratislavčania pozerať triezvo, ak si zoberieme ročnú cenu za prvé auto, je to menej ako jedna káva týždenne," skonštatoval.

transport.sk, TASR

Podobné články