Cestná doprava

Projekt dostavby D1 s tunelom Višňové je spoločensky návratný, tvrdí ÚHP

Projekt dostavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je spoločensky vysoko návratný. Jeho dokončenie je dôležité na sprejazdnenie južného diaľničného obchvatu Žiliny. Vyplýva to z hodnotiaceho materiálu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).

ÚHP odporúča ešte pred spustením súťaže dopracovať a zverejniť relevantné súťažné podklady týkajúce sa technického stavu stavby, environmentálnych posúdení a možných rizík. Zároveň by sa mali použiť kvalitatívne kritériá s overiteľnou hodnotou za peniaze. „Okrem ceny je príkladom takého kritéria lehota na sprejazdnenie,“ spresnil ÚHP s tým, že by sa mala zvoliť váha kritérií s ohľadom na ich spoločenskú hodnotu a vo vzťahu k cene zákazky.

Odporúča tiež nastaviť sankcie za nedodržanie kvalitatívnych kritérií, aby odzrkadľovali stratu na spoločenskej návratnosti, obzvlášť pri lehote na sprejazdnenie úseku. Podľa ÚHP by sa mali zverejniť výsledky predbežných trhových konzultácií a samostatne pred verejným obstarávaním posúdiť potrebu a veľkosť odpočívadla.

ÚHP konštatuje, že región severného Slovenska medzi Žilinou a Martinom tvorí v súčasnosti vysoko vyťažený koridor a na úseku sa pravidelne tvoria zápchy. „Diaľnica D1 prepájajúca Považie s Turcom a vedúca juhom Žiliny s tunelom popod Malú Fatru má za cieľ odľahčiť Žilinu od tranzitnej dopravy a skrátiť cestovné časy,“ skonštatoval ÚHP v materiáli. V tomto úseku sa delí na dva úseky. Prvým je Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, druhý úsek je Lietavská Lúčka – Dubná Skala.

Na oba úseky D1 bola v roku 2016 vypracovaná analýza prínosov a nákladov, podľa ktorej ide o vysoko návratný projekt. ÚHP však upozornil, že táto analýza nie je vzhľadom na rok 2020 v súlade s metodikou na hodnotenie investičných projektov, výsledný pomer prínosov a nákladov je tak pravdepodobne o niečo nižší, ale stále nad hranicou návratnosti.

Predpokladaná hodnota zákazky (PHZ) na stavebnú časť projektu je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) 260 miliónov eur. PHZ je odhadnutá ako celkové stavebné náklady, teda 430 miliónov eur, znížené o už odovzdané alebo rozpracované časti (max. 170 miliónov eur).

Projekt je rozdelený na štyri tendre, z čoho dva sú nevyhnutné na sprejazdnenie. Ide o dostavbu úseku a technológiu tunela. PHZ na tieto dva projekty sú podľa odhadu objednávateľa 260 miliónov eur a 45 miliónov eur. Zvyšné dva sa týkajú odpočívadla Turie (približne 15 miliónov eur) a strediska údržby diaľnic vrátane centrálneho operátorského pracoviska pre západné Slovensko (zhruba 25 miliónov eur). Očakávané náklady stavebnej časti úseku D1 sú na základe porovnania ÚHP s úsekom R4 Prešov, prvá etapa a D1 Prešov, západ – Prešov, juh odhadnuté realisticky.

Stavebná časť projektu sa má obstarávať formou súťažného dialógu s použitím obchodných podmienok žltý FIDIC a vyhodnotiť cez kvalitatívne kritériá. Váha ceny je 40 %, zvyšok sú kritériá na rýchlosť sprejazdnenia, technológiu stavby a environmentálne aspekty. Na začiatku verejného obstarávania sa má uskutočniť proces eliminácie uchádzačov prostredníctvom separátnych kvalitatívnych kritérií. Za potrebné považuje ÚHP vhodne nastaviť váhu jednotlivých kritérií vzhľadom na spoločenskú návratnosť.

ÚHP v materiáli priblížil, že výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú zhruba 515 miliónov eur bez DPH (vrátane už preinvestovaných 170 miliónov eur, technológie tunela, odpočívadla a operátorského pracoviska so SSÚD).
Kontrakt so zhotoviteľom s pôvodnou hodnotou 409 miliónov eur bez DPH uzavretý v roku 2014 bol v roku 2019 ukončený. Zhotoviteľovi bolo zatiaľ vyplatených okolo 170 miliónov eur. Dostavba sa plánuje do roku 2023, na konci programového obdobia eurofondov.

Prečítajte si aj

Back to top button