Logistika a skladovanie

Hendrik Venter: Líder na správnom mieste

Spoločnosť DHL Supply Chain vymenovala na pozíciu generálneho riaditeľa pre región Mainland Europe, Middle East and Africa (MLEMEA) koncom minulého roka Hendrika Ventera. Manažér s bohatými skúsenosťami v oblasti logistiky nám v rozhovore povedal o tom, čo budú jeho priority aj čo pre neho menovanie do tejto významnej pozície znamená.

Vaše menovanie do pozície generálneho riaditeľa pre región MLEMEA je významným kariérnym posunom. Čo ide manažérovi hlavou po vymenovaní do takejto dôležitej funkcie?
Veľa vecí (smiech). Počas celej mojej kariéry som vždy zdvihol ruku, ak bolo treba vyriešiť nejakú náročnú úlohu. Som inžinier a milujem výzvy. Štúdium na technickej univerzite ma naučilo, ako riešiť veľké, komplexné problémy. A v živote to využívam dodnes.

Ak je predo mnou veľký, zložitý problém, rozdelím ho na menšie časti, ktoré dokážem vyriešiť a posunúť sa tak vpred. A tak to bolo aj s mojim vymenovaním do role generálneho riaditeľa regiónu MLEMEA.
Pracovať v regióne strednej a východnej Európy bolo skvelé, je to jeden z najväčších subregiónov v rámci MLEMEA, takže táto rola mi určite pomohla pripraviť sa na moju súčasnú pozíciu. Poznám výzvy a starosti jednotlivých krajín, počas mnohých rokov som s nimi sedel za jedným stolom a počúval ich a teraz mám možnosť napraviť veci, ktoré si to vyžadujú a zrýchliť veci, ktoré idú správnym smerom.

A mám okolo seba skvelý tím ľudí. Mnoho manažérov reportuje priamo mne, je to jednoduchšie a pomáha nám to v rýchlejšom rozhodovaní. Takže keď to zhrniem, hlavou mi toho ide naozaj veľa, sú to komplexné veci, snažím sa osobne sa stretnúť s čo najviac ľuďmi, ak sa to nedá, snažím sa s nimi porozprávať cez webcast. Napríklad minulý týždeň som bol v Johannesburgu, kde máme halu a zamestnávame tam asi 1 000 ľudí, tak som odtiaľ urobil vysielanie a online som sa prihovoril všetkým ľuďom v našom regióne, aby vedeli kde som, čo tam robím a aby sa skutočne cítil súčasťou toho, čo robíme.

Okrem toho rozmýšľam nad tým, ako našim zákazníkom pomôžeme s digitalizáciou, nad tým ako zabezpečiť, že splníme ciele, ktoré sme dali našim investorom, ako zabezpečiť, že budeme rásť a ako robiť našich zákazníkov šťastnými. Keď budú naši zákazníci šťastní, zostanú s nami a prinesú nám viac obchodných príležitostí a spoločne budeme úspešnejší.

Veľmi veľa rozmýšľam nad bezpečnosťou, ako zabezpečiť, že všetci ľudia v mojom regióne budú chránení a v bezpečí. Že ráno prídu zdraví do práce a poobede z nej zdraví odídu domov k svojim rodinám. Ak sa náhodou udeje čo i len drobný incident, berieme to veľmi vážne. Takže, toto sú v skratke veci, ktoré mi idú hlavou.

DHL Supply Chain má svoju globálnu stratégiu a víziu do roku 2025. Ak sa na ňu pozrieme z pohľadu regiónu, za ktorý ste zodpovedný, aké výzvy ho podľa Vás čakajú?
Máme globálnu stratégiu a globálnu víziu. Tie tlmočím aj do nášho regiónu MLEMEA, ktorý tvorí 25 krajín. Každá krajina je však iná, preto globálnu stratégiu aj globálnu víziu rozmieňame na drobné. Pre stratégiu 2025 sú kľúčové štyri hlavné oblasti, na ktoré sa budeme zamierovať v každej krajine, kdekoľvek na svete kde pôsobíme. Ak sa však pozrieme na konkrétnu oblasť, napríklad ´connected people´, jej uplatňovanie v tej-ktorej krajine sa môže líšiť. Niekde to napríklad bude znamenať implementovanie nového HR systému na efektívnejšie manažovanie dovoleniek. V inej krajine, kde už takýto systém využívajú, sa budú zase viac zameriavať na vzdelávanie, aby ľudia vedeli, čo všetko im takýto systém ponúka.

Stratégia je teda rovnaká, v závislosti od danej krajiny ale budeme vyvíjať špecifické aktivity, ktoré sa môžu navzájom líšiť. Produkty a služby ktoré poskytujeme aj segmenty v ktorých pôsobíme sú ale rovnaké. Naši zákazníci sú globálne spoločnosti, pôsobiace v rôznych krajinách. Môžeme to prirovnať k prevádzke rýchleho občerstvenia. Vojdete do predajne, kúpite si hamburger a očakávate, že v zahraničí bude chutiť rovnako ako keď si ten istý hamburger objednáte doma. A takisto naši zákazníci od nás očakávajú, že rovnako kvalitný servis ako dostanú na Slovensku, dostanú aj v ktorejkoľvek inej krajine kde pôsobia. A to sú zároveň služby, ktoré im chceme poskytovať. Dokážeme ich štandardizovať a poskytnúť ich rovnako kvalitne kdekoľvek.

To však musí byť veľmi zložitá úloha. Jednotlivé krajiny sa od seba odlišujú, majú rôznu kultúru, zvyky, hovoria iným jazykom?
Áno, je to tak. V našom regióne je 25 krajín hovoriacich 25 rôznymi jazykmi. Jedna vec ale funguje absolútne perfektne. DHL Supply Chain nemá komplikovanú misiu, víziu a zložito definované hodnoty. Naše základné, kľúčové hodnoty sú veľmi jednoduché – rešpekt a výsledky. Ako spoločnosť dodržiavame tieto hodnoty a vedieme k ich osvojeniu aj našich zamestnancov. V žiadnom prípade neexistuje dôvod nerešpektovať ľudí a nebyť k nim ohľaduplný. Snažíme sa vybudovať kultúru otvorenej spätnej väzby, teda otvorene dávať a otvorene dostávať spätnú väzbu. Manažovať ľudí s rešpektom. Toto sa dá dosiahnuť, aj keď žijeme v rozdielnych kultúrach, rešpekt a ohľaduplnosť môžete implementovať v každej kultúre, v každej krajine, v každom jazyku.

Ak to dosiahnete, spojíte ľudí. Budú sa cítiť súčasťou celého procesu, budú sa cítiť rešpektovaní a budú sa cítiť bezpečne na to, aby prijímali rozhodnutia. Toto je cesta, akou sa chceme rozvíjať, ako získame drive. Dávame im priestor robiť chyby. Nie každý je rovnako skúsený, niektorí ľudia môžu mať fantastický štart, ďalší nie. Zákazník vždy musí dostať štandard, aký od DHL Supply Chain očakáva, ale ľudia musia cítiť bezpečie, aby robili svoju prácu naplno.
Pýtali ste sa však, aké najväčšie výzvy nás čakajú. Odpoveď je: ľudia. Nájsť tých správnych ľudí. Západná Európa má veľmi nízku nezamestnanosť, v Poľsku, kde som roky pôsobil, je na úrovni 3 % a v niektorých segmentoch ešte nižšia.

Ak chcete otvoriť veľké distribučné centrum pre e-commerce, budete potrebovať približne 1 000 zamestnancov. Nájsť 1 000 zamestnancov je neuveriteľne náročné. Takže toto je jedna z najväčších výziev, ktorým čelíme. Nájsť ľudí ochotných učiť sa, získavať kvalifikáciu a byť flexibilný. Tretinu nášho biznisu tvorí e-commerce. V obdobiach ako napríklad Black Friday potrebujeme nárazovo takmer zdvojnásobiť počet zamestnancov. Preto je pre nás podstatné, či nám to daná lokalita umožňuje.

Okrem hľadania nových ľudí býva v niektorých krajinách problémom aj legislatíva pri ich zamestnávaní. Dá sa povedať v ktorých krajinách tento proces funguje najlepšie?
Náš región je veľmi komplexný a rozmanitý. Rôzne krajiny majú rôzne pravidlá, pracovné právo, regulácie a pravidlá prijímania a prepúšťania zamestnancov sa líšia. Nedá sa povedať, že by niekde boli jednoduchšie a inde zložitejšie. Sú iné, odlišujú sa. Jedným z dôvodov, prečo ľudia a zákazníci spolupracujú s DHL Supply Chain je, že dodržiavame pravidlá. Za žiadnych okolností by sme neurobili nič, čo nie je v súlade so zákonom a platnou legislatívou. Spoločnosti prídu za nami a majú istotu, že sme zodpovední a dodržiavame pravidlá a zákony.

V niektorých krajinách čelíme zmenám a keď sú tieto zmeny príliš rýchle, musíme sa s tým vysporiadať. Často majú veľký dopad nielen na nás ale aj na našich zákazníkov. Preto potrebujeme sklady, ktoré sa dajú jednoducho škálovať a sú flexibilné. Ak náš zákazník zajtra niečo zmení, musíme byť schopní meniť sa spolu s ním. Dnes už neplatí, že zostaneme v jednom sklade 20 rokov, lebo sme do neho investovali. Musíme byť flexibilní. Aj toto je ďalší dôvod, prečo nájsť a zaujať ľudí je náročná úloha. Je to však pre nás veľmi dôležité.

Nakoľko sa dá v tomto procese využiť digitalizácia?
Digitalizácia je v tomto ohľade veľmi dôležitá. Pomáha nám v tom, aby sme zvyšovali produktivitu našej pracovnej sily. Namiesto prijímania nových ľudí využijeme tých, ktorých už máme a zvýšime ich produktivitu.

Čo by ste odporučili mladým manažérom, ktorý snívajú o podobnej pozícií akú dnes zastávate Vy? Ako sa dá dosiahnuť takýto úspech?
Čokoľvek v živote robíte, musí to byť aj vašou vášňou. Ak robíte to čo máte radi, k čomu máte vzťah, tak ste určite na správnom mieste a v tom čo robíte budete dobrí. Vaša práca vás musí napĺňať. Ak sa vyskytne možnosť urobiť niečo navyše, zdvihnite ruku a povedzte ja to urobím.

Ak vaše oddelenie hľadá niekoho na výpomoc, prihláste sa, povedzte im, že im s tým pomôžete. To je cesta ako sa posúvate dopredu, ako sa učíte nové veci. Ak zostanete stáť na mieste, budete robiť stále to isté a budete aj vedieť iba to, čo už viete. Ak sa však začnete zaujímať aj o veci, ktoré sa dejú okolo vás, zapájať sa do nových projektov, naučíte sa nové veci, budete sa rozvíjať, no získate aj vizibilitu.

Keď budú potom hľadať niekoho na novú zaujímavú pozíciu, padne vaše meno. Budú vedieť, že ste to zvládli, že ste sa ochotne ponúkli pomôcť a chcete na sebe pracovať. Nebojte sa skúšať nové veci. Keď skúšate nové veci, učíte sa nové veci. A nebojte sa zlyhania. Ak niečo robíte, môžete zlyhať ale nezaoberajte sa tým príliš dlho. Poučte sa a nabudúce to urobte lepšie. Presne toto sa snažíme poskytnúť aj našim ľuďom. Nechať ich rozhodovať a ak náhodou zlyhajú, byť tam pre nich a pomôcť im veci napraviť.

Prečítajte si aj

Back to top button