UNAS chce riešenia, ministerstvo štrajku nerozumie

Štrajk autodopravcov organizovaný Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS) 7. januára, upozorňuje na situáciu, ktorá sa podľa únie drasticky zhoršuje.

UNAS konštatuje, že štrajk považuje za krajné riešenie, a hovorí o drasticky sa zhoršujúcom podnikateľskom prostredí autodopravcov. Od predstaviteľov štátu očakáva konštruktívne riešenia, a to 50 % zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta. "Chceme dôstojne žiť na Slovensku a nie utekať pred biedou do zahraničia," zdôraznil Stanislav Skala z UNAS.

Ministerstvo financií nad znížením dane neuvažuje
Ministerstvo financií (MF) SR v tejto súvislosti uviedlo, že nad znížením dane momentálne neuvažuje. "Požadované zníženie dane z motorových vozidiel o 50 % by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu v sume asi 35 miliónov eur. Tento výpadok by však musel byť kompenzovaný zvýšením tejto dane pre ostatných motoristov, a to najmä pre osobné vozidlá do 3,5 tony," ozrejmila riaditeľka tlačového odboru rezortu financií Alexandra Gogová. Zároveň vyčíslila, že celkový výnos daní a poplatkov z dopravy na Slovensku je 2,3 % HDP, čo je rovnaká úroveň ako priemer Európskej únie. "V tejto chvíli preto MF SR nad znížením dane neuvažuje," dodala.


Dopravcovia však oprávnene argumentujú tým, že len samotná netransparentnosť pri zvádzaní mýtneho systému stála štát ďaleko viac ako 35 mil. eur. Plytvanie pritom potvrdil aj štátny Najvyšší kontrolný úrad. Ich postoj k neefektívnemu fungovaniu mýtneho systému potvrdzujú aj čísla. Kým v susednom Poľsku sa v roku 2019 vybudovalo 400 km nových diaľnic, na Slovensku sa za rovnaké obdobie postavilo iba 21 km.

"Keď sa neudejú naše požiadavky, tak sme ochotní vyhlásiť celospoločenský štrajk. Vyzývame všetkých občanov tejto krajiny, aby sa k nám pripojili," vyhlásil Stanislav Skala. Zároveň kritizoval stav ciest a skutočnosť, že peniaze nejdú späť do infraštruktúry, ale súkromným spoločnostiam.

ČESMAD považuje štrajk za opodstatnený
Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia považuje štrajk za opodstatnený, uprednostňuje však rokovanie s premiérom Petrom Pellegrinim a ministrom financií Ladislavom Kamenickým (obaja Smer-SD). "Najväčšie združenie cestných dopravcov na Slovensku rešpektuje možnosť vyjadrenia názoru podnikateľov v oblasti cestnej dopravy k dlhodobo neriešeným problémom v sektore a negatívne ovplyvňujúcim ich podnikanie. Neodsudzujeme avizovaný protest dopravcov a považujeme ho za opodstatnený," poznamenala hovorkyňa združenia Martina Baumann.


Zlá konkurenčná pozícia
Zároveň uviedla, že Česmad začiatkom tohto roka oslovil premiéra aj ministra financií s otvoreným listom a žiadosťou o stretnutie. Dôvodom je kritický stav v oblasti cestnej dopravy. Podľa združenia je totiž tento sektor dlhodobo vo výrazne negatívnej konkurenčnej pozícii voči okolitým krajinám.

"Česmad Slovakia vyzýva premiéra SR spoločne s ministrom financií na okamžité riešenie kritickej situácie v sektore cestnej dopravy, ktorý zamestnáva takmer 60.000 zamestnancov a vytvára 4,8 % HDP krajiny. Osobitne ide o daň z motorových vozidiel, mýtny systém a daňovo-odvodové zaťaženie práce na Slovensku," priblížila Baumann.

Ak zlyhajú pripravované rokovania, Česmad nevylučuje razantnejšie celoslovenské akcie. Vďaka členskej základni združenia, ktorá má viac ako 1 000 dopravcov s približne 15 000 kamiónmi, by takéto akcie podľa hovorkyne citeľne ochromili dopravu na slovenských cestách.

Rezort dopravy štrajk odmieta
Štrajk autodopravcov je podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR neopodstatnený a politicky podfarbený. Tvrdí, že s dopravcami pravidelne rokuje. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá konanie protestu avizovala, kritizuje zhoršujúce sa podnikateľské prostredie v tomto sektore. Politickú motiváciu únia odmieta.

Galéria k článku (12 fotografií)

transport.sk, TASR

Podobné články