Štrajk autodopravcov pokračuje a silnie

Štrajk dopravcov organizovaný Úniou autodopravcov Slovenska (UNAS) naberá na obrátkach. Počet vozidiel, ktoré sa štrajku zúčastňujú, narástol podľa organizátora na 200.

Po Bratislave, Košiciach a Orave sa k blokáde ciest pridali aj v Ružomberku a na hraničných prechodoch v Komárne a v Šahách. V piatok (10. januára) od 10.00 sa bude štrajkovať aj v Žiline na križovatke na Košickej ulici. Podľa UNAS je štrajk krajným riešením, no podľa únie sa podnikateľské prostredie pre dopravcov drasticky zhoršuje.

Stretnutie UNAS a ČESMAD s ministrom financií
V stredu sa na ministerstve financií stretli zástupcovia UNAS, združenia dopravcov ČESMAD a predstavitelia ministerstva financií aj s ministrom Kamenickým. Dlhé rokovanie výsledok neprinieslo, zástupcovia UNAS však po ňom neskrývali optimizmus.

"Priamo sme sa nedohodli na určitých bodoch, ale myslím, že zajtra budeme znova vyzvaní, myslíme, že zajtra sa dohodneme na určitých bodoch," skonštatoval po stredajšom rokovaní Stanislav Skala z UNAS.
Ministerstvo financií podľa neho stále poukazuje na 35 miliónov eur, ktoré treba nájsť na zníženie cestnej dane o 50 %. "Majú nejaké rezervné fondy, v rezervných fondoch majú zhruba nejakých 250 miliónov, takže tých 35 miliónov si myslíme, že mohli by nám pustiť a boli by sme spokojní," dodal.

Rokovania tak pokračovali vo štvrtok, kedy minister Kamenický ponúkol dopravcom zníženie cestnej dane o 12,5 %. „To je ponuka, ktorú dnes chcem ponúknuť autodopravcom ako nejakú kompenzáciu. Celkový náklad tohto opatrenia by mal byť okolo 9 až 10 miliónov eur,“ povedal. Dopravcovia však s jeho návrhom nesúhlasia a Stanislav Skala z UNAS na to ministrovi odkázal, že o drobné nestoja. „Poliaci majú cestnú daň zhruba 660 eur ročne, Holanďania 432 eur, Španieli 460 eur. Slovensko 2 190 eur. Po Írsku máme druhú najvyššiu cestnú daň v Európe,“ povedal v relácií Braňo Závodský naživo Skala.

ČESMAD oceňuje zmenu v zdaňovaní vreckového
Združenie ČESMAD považuje zníženie dane o 12,5 % rovnako za nízke, vníma ho ako úvodnú vyjednávaciu pozíciu ministerstva. Posun vidí ČESMAD v rokovaniach na tému zdaňovania vreckového pri pracovných cestách. Ako píše vo svojej tlačovej správe „bola dosiahnutá rámcová dohoda v kľúčových legislatívnych návrhoch – v prvom rade novela zákona č. 595/2003 Z. z . o dani z príjmov. Konkrétne ide o zmenu v zdaňovaní vreckového pri pracovných cestách. Touto legislatívnou zmenou by sa zrušilo zdaňovanie vreckového, ktorého cieľom je nahradiť zamestnancom a teda aj vodičom výdavky, ktoré im vzniknú v súvislosti s výkonom práce mimo svojho stáleho pracoviska. Týmto by sa podstatne zvýšila konkurenčná pozícia slovenských cestných dopravcov na trhu v európskom kontexte.“

Ministerstvo má prísť s analýzou
ČESMAD vo svojom vyhlásení uvádza, že sa na rokovaní s rezortom financií dohodol na tom, aby ministerstvo vypracovalo prepočet finančných dopadov uvedených zmien na štátny rozpočet. Rovnako má rezort pripraviť konkrétny legislatívny návrh tak, aby mohol byť otvorený legislatívny proces. Určujúcim dátumom je podľa ČESMAD-u rokovanie Národnej Rady SR, ktoré sa uskutoční 21. januára 2020. Na ňom by mohli byť obidva návrhy predložené na prijatie.

UNAS bude v štrajku pokračovať
UNAS považuje navrhované riešenia za nedostatočné a naďalej trvá na svojich požiadavkách – znížení cestnej dane o 50 % a pozastavení výberu mýta až do vyšetrenia kauzy jeho neefektívneho fungovania. Štrajkujúci dopravcovia tak zostávajú na cestách a v piatok budú blokovať aj hlavnú križovatku v Žiline.

„Nie sme pripravení na kompromis. Teraz to dobojujeme do konca. Tentoraz neodídeme. Keď môže parlament zasadať pre Irak, môže aj pre dopravcov Slovenska,“ vyhlásil štrajkujúci člen UNAS Vladimír Sopúch. Zdôraznil, že blokádu sa snažia organizovať slušne a ohľaduplne. „Neženieme sem veľké množstvo kamiónov, aby sme mali pod kontrolou priechodnosť. Úplne nám stačí desať až 15 vozov na tom bode, kde štrajkujeme,“ vysvetlil Sopúch. Stanislav Skala z UNAS včera v rádiu Expres avizoval, že ak minister financií ich požiadavky neprijme, sú pripravení zablokovať celé Slovensko.

Chýba užšia spolupráca UNAS a ČESMAD
Systematický tlak na vládu môže veci zmeniť, chýba však užšia spolupráca oboch združení autodopravcov. Z vyjadrení ich lídrov je cítiť napätie, čo celej veci príliš neprospieva. „Myslím si, že teraz si to ČESMAD pokazil, pretože keby dali nejaké vyhlásenie, keby sa s nami nejakým spôsobom dohodli, tak by nebol tento problém,“ povedal v relácií Braňo Závodský naživo Skala (UNAS). "ČESMAD stále nejakým spôsobom chodí rokovať, no za posledných 10 rokov nič nevyrokoval. Načo chodia na ministerstvá rokovať, keď nedokážu pre dopravcov nič urobiť?“ povedal Skala.

„Domnievame sa, že deklarovať na ulici, že chceme rokovať avšak následne demonštratívne odísť z rokovania s kľúčovým ministrom financií je negatívnym signálom voči dopravcom, ktorí stále sú v uliciach Bratislavy, ako aj na iných miestach Slovenska. Máme za to, že len odborné, na faktoch a analytických prepočtoch založené rokovania môžu priniesť výsledky,“ povedali po rokovaniach s ministerstvom zástupcovia ČESMAD Slovakia.

Je zrejmé, že aj keď obe združenia vidia situáciu ako kritickú a chcú zmeny, k ich užšej spolupráci zatiaľ neprišlo. Práve úzka spolupráca dvoch najväčších združení autodopravcov by výrazne zvýšila tlak na kompetentných a zlepšila vyjednávaciu pozíciu autodopravcov.

transport.sk

Podobné články