Komentár: Minister ponúkol zníženie dane o 12,5%, dopravcovia požadovali 50%, blokády pokračujú

Trpezlivosť autodopravcom došla, predražené mýto a vysoké daňové zaťaženie im znemožňujú konkurovať zahraničným autodopravcom, ktorí už získavajú zákazky aj u nás. Výstražný štrajk, ktorý z tohto dôvodu v utorok spustila Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), naberá na obrátkach. Pridali sa aj poľnohospodári a chystajú zablokovať aj smer Kúty.

Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky (ČESMAD) sa zatiaľ do štrajku nezapojilo, ale podporuje ho a aj požiadavky, ktoré sú oprávnené. ČESMAD, ktorý pri zavedení mýta prakticky kolaboroval na jeho zavedení a negatívne to vnímalo aj sesterské združenie ČSEMAD Bohemia, sa s ministerstvom financií predbežne dohaduje na poklese daní.

UNAS trvá na svojich podmienkach a blokovať cesty chce dovtedy, kým vláda neustúpi a svoj štrajk stupňuje. poučení z minulosti, keď štrajkovali a situácia sa aj napriek prísľubom nezmenila, sú teraz odhodlaní zotrvať v štrajku a stupňovať ho až do reálneho dosiahnutia svojich požiadaviek. "Sľubov už bolo dosť, treba konať", konštatuje Stanislav Skala, zástupca UNAS, ktorý organizuje bratislavskú časť štrajku. "Veríme, že nás verejnosť chápe a podporí rovnako ako tomu bolo aj v minulosti", dodáva.

Na štvrtkových rokovaniach prišlo ministerstvo financií s návrhom na 12,5-percentný pokles daní z motorových vozidiel na kamiónovú dopravu. ČESMAD s návrhom súhlasí, zástupcovia UNAS-u ďalej žiadajú 50-percentné zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta.

"Zástupcovia UNAS neboli ochotní s rezortom financií v stredu rokovať o žiadnych iných možnostiach a z rokovania predčasne odišli. Ministerstvo financií pokračovalo v rokovaniach so zástupcami ČESMAD Slovakia. Vnímame sektor autodopravy ako celok, a preto prichádzame s ponukou, o ktorej sme diskutovali už v minulosti,“ uviedol rezort ministra Ladislava Kamenického (Smer) v tlačovej správe.

V minulosti a aj teraz sa snažia zástupcovia vlády štiepiť jednotný postup autodopravcov a aj členovia ČESMAD sú za požiadavky UNAS, veď v štrajku je zapojených svojimi autami aj mnoho členov ČESMAD. Skôr je otázne aký mandát má vedenie ČESMADu a či by nebolo rozumnejšie pstiupovať konečne spoločne. Štiepenie, ktoré vyhovuje len a len protistrane - teda vláde - môže v konečnom dôsledku údernosť oprávnených požiadaviek autodopravcov oslabiť a ČESMAD môže stratiť svoju tvár reprezentanta autodopravcov, tak ako sa to udialo už v minulosti.

Ministerstvo, tváriac sa, že rokuje s ČESMAD-om, uvádza, že sa združením UNAS nedá vydierať. "Pýtame sa, kde boli v lete minulého roka, keď sa zostavoval rozpočet. Ich požiadavka na 50-percentné zníženie dane z motorových vozidiel je pre ministerstvo neakceptovateľná a pár týždňov pred voľbami ju vnímame ako čisté politikárčenie. Svedčí o tom aj snaha viacerých opozičných politikov zviditeľniť sa v predvolebnej kampani svojou prítomnosťou na štrajku,“ dodalo ministerstvo. Rezort financií zároveň upozornil na to, že štát nemôže fungovať tak, že ktokoľvek sa postaví na ulicu, bude štrajkovať a povie, že chce polovičné dane, a pokiaľ sa to nesplní, bude znepríjemňovať život ostatným.

K štrajku sa vyjadril aj predseda vlády Peter Pellegrini v relácii TV Pravda: „Ak chce niekto debatovať o výške daní z motorových vozidiel, tak by mal o nich diskutovať a možno prejavovať nespokojnosť s ich výškou ešte predtým, ako sa definitívne stanovia,“ povedal Pellegrini. Treba len dodať, že Pravda patrí pod J&T, ktoré sa na mýte výrazne podieľa.

O politikárčení hovoria vládny predstavitelia vždy, keď sa im to hodí 
V čom je na tomto štrajku, ktorý je vyložene profesijný a od práce autodopravcov závisí celé naše hospodárstvo od dodávateľských reťazcov až po distribúcia potravín, politikárčenie? To, že sa o situáciu zaujíma nielen verejnosť, ale aj politické strany, je prirodzený jav. Škoda, že sa vláda nezaujímala o požiadavky autodopravcov skôr. Nemuseli teraz čeliť tlaku štrajku.

UNAS pokračuje v štrajku na rôznych miestach Slovenska. „Uspokojivé výsledky nepriniesli ani rokovania s ministrami dopravy a financií. Preto autodopravcovia každú chvíľu stupňujú rozsah štrajku. Aktuálne sú blokované hraničné priechody na hranici s Poľskom v Chyžnom a na hranici s Maďarskom v Komárne,“ informovala vo štvrtok UNAS.

Zástupcovia UNAS-u opakujú, že ďakujú verejnosti za pochopenie a podporu a že nechcú ľuďom znepríjemňovať život, no musia už upozorniť na to, čo sa na cestách deje. Podľa ich slov sa snažili situáciu najprv riešiť pokojne, no keďže na ich písomné výzvy nikto nereagoval, museli spustiť výstražný štrajk. Po čiastočnej blokácii ulíc v Bratislave, Košiciach aj v Ružomberku pripravujú autodopravcovia aj blokovanie hraničného priechodu v Kútoch na česko-slovenskej hranici.

„Zo spomienkovej protestnej jazdy sa stáva šíriaci sa oheň. Len múdre konanie predstaviteľov vlády môže zastaviť eskaláciu napätia, ktorá sa mení na hnev a šíri sa po celom Slovensku,“ upozornil UNAS. Autodopravcovia tvrdia, že dosť bolo rozkrádania peňazí zo spotrebnej dane a z cestnej dane a ich zneužívania pri platení mýta. Z 1,57 miliardy eur vybraných na mýte išlo na výstavbu ciest iba necelých 97 mil. eur!!! Takmer polovica z 1,57 miliardy eur skončila v súkromnej spoločnosti.

Viliam Bujna

Podobné články