Komentár: ČESMAD Slovakia a UNAS spoločne dohodli body, ktoré žiadajú ihneď zrealizovať

Autodopravcovia zo združenia UNAS ohlásili na pondelok zablokovanie všetkých hraničných prechodov na Slovensku pre kamiónovú dopravu v generálnom štrajku. Reagujú tak na nesplnenie požiadaviek, ktoré vláda roky ignoruje.

Predseda vlády Pellegrini ich vyzýva, aby prestali štrajkovať a rokovali. Únia autodopravcov ale neustúpi, na rokovania bolo času dosť a rezort dopravy i vláda UNAS ignorovali. Pellegriniho terajšie vyjadrenia majú všetky prvky Ficovho rukopisu, vrátane akéhosi “politikárčenia”, hovoria autodopravcovia. V Banskej Bystrici rokovali spolu so združením cestných dopravcov Česmad Slovakia a dospeli (konečne) k spoločnému postupu. V prípade neúspechu ďalšieho rokovania s vládou vstúpi do ostrého štrajku aj ČESMAD Slovakia.

Celoslovenské stretnutie organizované ČESMAD Slovakia sa uskutočnilo 11. januára 2020 v Banskej Bystrici. Cieľom stretnutia bolo zjednotenie a presne formulovanie stanoviska k legislatívnym návrhom a ich dopadom na sektor cestnej dopravy, ktoré boli rokované s relevantnými politickými predstaviteľmi a zástupcami MF SR, resp. MDV SR. Po stretnutí dopravcov ČESMAD a UNAS došlo k zjednoteniu požiadaviek, o ktorých chcú rokovať s vládou.

„Sme veľmi radi, že pod vplyvom pretrvávajúcich protestov sa konečne aj ČESMAD začína zaujímať o dlhotrvajúce problémy autodopravcov,“ uviedol pre agentúru SITA Juraj Smrečan z vedenia UNAS. ČESMAD a UNAS zjednotili požiadavky na zníženie cestnej dane o 50 %, riešenie zdaňovania vreckového pri pracovných cestách a agendy sadzieb mýta a zliav z týchto sadzieb.

Jednota je potrebná pre autodopravcov
ČESMAD Slovakia žiaľ pri zavedení mýta na Slovensku kolaboroval. Kritizoval ho aj sesterský ČESMAD Bohemia za škandalózny predaj káblov k OBU jednotkám, na čom vtedy získal značné financie a stratil množstvo členov a priaznivcov. Vláde sa aj vďaka tomu podarilo odolať tlaku autodopravcov a za tie roky sa potvrdilo to, na čo vtedy autodopravcovia upozorňovali: "Ide o najväčšiu krádež s podporou štátu"!

NKÚ potvrdila vtedajšie obavy autodopravcov o čom svedčí výber mýty v celkovej sume 1,57 miliardy eur, pričom na výstavbu ciest z toho išlo len 96 miliónov eur. Takmer polovica vybraného mýta išla do rúk súkromných firiem! V roku 2019 bolo na Slovensku odovzdaných 20 km ciest a na porovnanie v Poľsku 400 km ciest.

Investícia do dopravnej infraštruktúry je strategickou úlohou každého štátu a aj od rozsahu a kvality ciest závisí ďalší ekonomický rast krajiny. U nás sa za posledné roky nepostavilo takmer nič, pokiaľ v Poľsku rýchlym tempom stavajú diaľnice (postavili už 3700 km diaľnic), rýchloželeznice, prístavy, letecké terminály (najnovšie v Katoviciach), u nás je rozvoj dopravnej infraštruktúry v žalostnom stave a vidíme to aj na chabej údržbe už postavených ciest, nadjazdov a mostov.

Pocítime to v ekonomike v nasledujúcich rokoch. Korumpovaním výstavby ciest cez podivné tendre, pochybných dodávateľov, ktorí presúvali prácu na subdodávateľov za oveľa nižšie financie a navyše ich ani neplatili - to všetko spôsobilo neustále odkladanie výstavby dopravnej infraštruktúry a financie sa rozpŕchli aj do schránkových firiem.

Niet divu, že dopravcom došla trpezlivosť a začali štrajkovať, lebo sa ich požiadavky roky ignorujú. Premiér Pellegrini klame, keď tvrdí, že verejnosť je proti štrajkujúcim - nie je! Verejnosť rovnako ako autodopravcovia očakáva okamžité vyvodenie konkrétnych dôsledkov z nálezu NKÚ a vyvodenie politickej a osobnej zodpovednosti tých, čo mýto so SkyToll takto umožnili a odmietali vtedy zverejniť obsah zmluvy so SkyToll - teraz už vieme prečo! Pre takmer polovicu príjmov z 1,57 miliardy z premršteného mýtneho systému!

Viliam Bujna

Podobné články