Správy | Aktuality | Témy

Česmad návrhy rezortu dopravy aj financií prijal, UNAS nesúhlasí

Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia prijíma návrhy, ktoré autodopravcom predložilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR aj Ministerstvo financií (MF) SR. Česmad ich odsúhlasil na základe uznesenia Prezídia združenia.

Česmad tak prijíma návrh rezortu financií na úpravu dane z motorových vozidiel, ktorý má vplyv na rozpočet v objeme približne 30 miliónov eur. Návrh spočíva v zrušení malusov na vozidlá, ktoré majú viac ako 13 rokov. Aj autá, ktoré sú najstaršieho dáta, by tak mali mať minimálne nárok na 20-percentnú zľavu. Uplatniť by sa zároveň mali výraznejšie zľavy na všetky vekové kategórie vozidiel v kamiónovej doprave.

Pre najnovšie vozidlá by sa mala zvýšiť celková zľava až na 50 % z pôvodných 25 %. Environmentálny aspekt by však mal zostať zachovaný, starším autám sa znižuje zľava. Po novom má platiť, že sa rozširuje úľava aktuálne platná len na súpravy, aj na všetky samostatné ťahače a návesy. Výhodou by malo byť zjednodušenie a sprehľadnenie systému výpočtu dane z motorových vozidiel pre kamiónovú dopravu.

Združenie je zároveň pripravené prijať návrh rezortu dopravy na zľavy zo sadzieb mýta od prvého kilometra. Na konci roka by sa malo spočítať, do ktorej zľavy kamión patrí, a podľa toho sa spätne aplikuje zľava od prvého kilometra. Táto ponuka je však administratívne komplikovaná. Ročný objem poskytnutých zliav by v tejto alternatíve predstavoval 8,6 milióna eur. Ide tak o viac ako zdvojnásobený objem zliav oproti súčasnému stavu.

Česmad požiadal o oficiálne začatie legislatívneho procesu. Jeho výsledkom má byť zmena nariadenia vlády, ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Zároveň má byť výsledkom aj vládny návrh zákona o dani z motorových vozidiel. Česmad podotkol, že zostáva v štrajkovej pohotovosti až do úspešného ukončenia týchto legislatívnych procesov.

Dve z troch požiadaviek Česmadu teda boli zo strany vlády, ministerstva financií aj dopravy akceptované. Treťou požiadavkou je zrušenie zdaňovania vreckového pri pracovných cestách. Tá zostáva naďalej otvorená a mala by byť predmetom ďalších rokovaní špeciálne zriadenej pracovnej skupiny na úrovni ministerstiev.

UNAS podmienky neprijal
V stredu UNAS predložila ďalší návrh, ktorý by podľa hovorkyne rezortu dopravy Karolíny Duckej predstavoval straty príjmov z výberu mýta až 40 miliónov eur. Slovensko by sa podľa ministra dopravy Árpáda Érseka schválením tohto návrhu dostalo aj do rozporu s európskymi pravidlami.

„Napriek úsiliu ministerstva dopravy vecne rokovať a urobiť ústupky pri množstevných zľavách na mýtnom, autodopravcovia UNAS-u odmietajú diskusiu a uprednostňujú radikálne riešenia. Úpravy sadzby a zliav na mýtnom spolu až vo výške 26 percent z mýtnych poplatkov, tak ako žiada UNAS, sú nereálne,“ uviedla Ducká. Objem týchto zliav predstavuje viac ako 30 miliónov eur.

„Vítam prístup ČESMAD-u. Ja som sa chcel dohodnúť so zástupcami všetkých autodopravcov. Snažil som sa dosiahnuť kompromis aj s UNAS-om, ale nepočúvajú a odmietajú naše argumenty. Ich požiadavky nie sú možné a nemôžeme ich prijať. Žiadajú od nás viac ako súčasná legislatíva umožňuje. Dostali by sme sa do rozporu s európskymi normami o mýte a do problémov s Európskou komisiou,“ povedal Érsek.

Výraznejšie zľavy by sa podľa ministra negatívne prejavili na údržbe ciest a príprave diaľnic. „Toto sú racionálne argumenty, ktoré musia akceptovať, inak ich štrajkové aktivity budeme považovať za predvolebné politické hry. My stále nezatvárame dvere pred UNAS-om a naša ponuka zliav, ktorá im bola navrhnutá, naďalej platí,“ dodal Érsek.

Únia autodopravcov Slovenska žiada aj úplné pozastavenie výberu mýta. Ministerstvo dopravy sa obáva, že slovenské cesty by potom využívali vo zvýšenej miere zahraniční vodiči, ktorí by tak šetrili na nákladoch a preplnili by naše cesty. Podľa ministerstva sa mýtne sadzby vo všeobecnosti pohybujú na úrovni priemeru krajín Vyšehradskej štvorky (V4) a nevymykajú sa rámcom okolitých krajín. „Dnešný systém zliav predstavuje zľavy v objeme približne štyri milióny eur ročne, na ktorých benefitujú slovenskí dopravcovia na úrovni približne 85 percent,“ dodala Ducká.

Prečítajte si aj

Back to top button