Správy | Aktuality | Témy

Dopravcovia z UNAS pokračujú v štrajku, odísť sa nechystajú

Po tom, ako obdržala Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) odmietavé stanovisko od Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR na návrhy zliav na mýte a od rovnako zamietavé stanovisko od Ministerstva financií (MF) SR na spracovanie predloženého návrhu na zmenu dane z motorových vozidiel, obnovila blokádu hranićných priechodov.

Autodopravcovia zdôrazňujú, že štrajkom chcú dosiahnuť jediné – zlepšiť podnikateľské prostredie v ktorom autodopravcovia pôsobia. „Vážení priatelia, ďakujeme Vám za všetky príspevky, aj tie negatívne. Všetky sú pre nás poučné. Opakujeme, že nám ide o zlepšenie podnikateľského prostredia autodopravcov tak, aby sme nemuseli z núdze zvyšovať ceny za prepravu, ktoré by dopadli na obyvateľstvo. A chceme aj dôstojne žiť tu, doma, na Slovensku a nemusieť ujsť pred biedou ´do sveta´ ako 10.000 našich kolegov. Nechceme svoje kamióny preregistrovať do zahraničia. Protesty nie sú cieľ, ale prostriedok na dosiahnutie výsledku. V prípade dohody s Vládou SR, protesty okamžite zrušíme. Prosíme Vás o pochopenie podporu,“ píše sa na facebookovom profile UNAS.

Premiér Pellegrini naďalej nemá pre štrajk pochopenie
Premiér Peter Pellegrini nerozumie správaniu sa zástupcov Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorí si kladú podmienky bez ochoty dosiahnuť kompromis. „Nevidím žiadny relevantný dôvod, aby dnes zástupcovia UNAS museli opäť blokovať hraničné priechody. Nič dramatické sa nedeje,“ uviedol predseda vlády v reakcii na utorkové obnovenie štrajku na viacerých miestach v SR.

Pripomenul návrhy zo strany ministerstva dopravy a financií, ktoré predložili po rokovaniach s autodopravcami a súhlasilo s nimi združenie Česmad. „Myslím si, že poskytnutie zliav z mýta v objeme 8 miliónov eur a úľavy na dani z motorových vozidiel v objeme 33 miliónov eur je veľmi férová ponuka, ktorá výrazne zlepší postavenie slovenských autodopravcov,“ povedal Pellegrini.

V súvislosti s aktivitami UNAS upozornil, že štát bude postupovať v zmysle platných predpisov. „Nikto im nebude brániť vyjadriť postoj, ale chcem ich vyzvať, aby neobmedzovali bezpečnosť cestnej premávky a riadili sa striktne zákonom o štrajku a zákonom o verejnom zhromažďovaní. V opačnom prípade sa vystavujú riziku, že porušujú zákon a budú musieť byť za to primerane sankcionovaní,“ dodal premiér.

ZAP upozorňuje na možné riziká
Členovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR sú rozčarovaní z toho, že pri hľadaní riešení na splnenie požiadaviek autodopravcov nedošlo k posunu a opäť sú blokované cesty a hraničné priechody. Automobilový priemysel je globálny a zásadným spôsobom závisí od fungovania logistiky. Uvádza sa to v stanovisku ZAP SR, ktoré poskytli TASR.

Tento sektor, ako sa v ňom ďalej píše, so štyrmi finálnymi výrobcami automobilov a viac ako 340 dodávateľmi je významnou časťou hospodárstva celej SR a akékoľvek zásahy do plynulosti dodávok spôsobujú dodatočné náklady a škody aj pre národné hospodárstvo. Výpadky v dodávke dielov pre montáž vozidiel, ale aj subdodávok pre dodávateľov pôsobiacich na Slovensku, ohrozujú nielen výrobu na Slovensku, ale v celej Európe, keďže 60 % výroby dodávateľov ide na export. Oneskorenia a výpadky dodávok sa už v najbližších hodinách môžu negatívne prejaviť vo výrobe a poklese produkcie na Slovensku.

„ZAP SR dlhodobo upozorňuje na pokles konkurencieschopnosti Slovenska. Výpadky v dodávkach zároveň znižujú kredibilitu tohto priemyslu na Slovensku, ako aj pohľad investorov na našu krajinu. Aktuálna situácia vytvára dojem, že si naša krajina nedokáže sama riešiť svoje problémy. V situácii, keď hrozia priame blokády najvýznamnejších výrobcov a výpadky vo výrobe, vyzývame všetky zainteresované strany, aby urýchlene zasadli za spoločný stôl a pokračovali v začatej diskusii. Opätovne žiadame, aby sa v čo najkratšej dobe našlo definitívne riešenie tak, aby sa doprava na cestách vrátila do normálu a priemyselná výroba prestala byť rukojemníkom tohto sporu,“ vyjadril požiadavku urýchleného vyriešenia situácie prezident ZAP SR Alexander Matušek.

Blokáda hraničných priechodov môže viesť k výpadkom výroby vo Volkswagene
Štrajk autodopravcov a ich blokáda hraničných priechodov spôsobuje automobilovému priemyslu komplikácie a môže viesť aj k výpadkom výroby automobilky Volkswagen na Slovensku. V stanovisku firmy na to upozornila jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová.

Pripomenula, že automobilový priemysel sa nachádza v náročnom období, keď ho ovplyvňujú nepriaznivé globálne a lokálne podmienky. „Súčasná vypätá situácia na Slovensku ohľadom podmienok podnikania v cestnej doprave tomu neprospieva a je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska v medzinárodnom meradle,“ zdôraznila hovorkyňa.

„Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady, a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy,“ doplnila. Automobilka preto opätovne žiada obidve strany sporu, aby spolu rokovali a čo najskôr dospeli k dohode.

Blokáda hraníc dlhšia ako tri dni môže narobiť problémy aj Continentalu
Viac ako tri dni trvajúca blokáda všetkých hraničných prechodov by narobila značné problémy aj významnému slovenskému výrobcovi brzdových komponentov do automobilov, spoločnosti Continental Automotive Systems Slovakia Zvolen. Keď vznikne podobná situácia, tak ako je to v týchto dňoch, logisti spoločnosti ju pozorne monitorujú a pripravujú pre takéto prípady náhradné riešenia.

„Prvým krokom je to, že sa overujú všetky kapacity u našich zákazníkov,“ povedala pre TASR špecialistka pre komunikáciu spoločnosti Iveta Blašková. Takto sa môže aktuálne reagovať na stav zásob a ďalší výrobný proces. V prípade, že by potrebné komponenty nebolo možné dopraviť v priebehu niekoľkých dní a výrobky je pri tom nutné vyrábať, môže sa zvoliť náhradný dovoz.

„Ide o leteckú prepravu. Už sme taký prípad mali. Je to však viacnásobne drahšie ako dovoz kamiónovou dopravou. Využíva sa preto len výnimočne,“ doplnila Blašková. Zvolenský Continental až na niekoľko výnimiek komponenty na výrobu brzdových strmeňov do závodu dováža zo zahraničia.

„Dnes je situácia, že vyrábame a aj vyvážame podľa plánu. Pokiaľ by však štrajk autodopravcov trval viac ako tri dni, môže to spôsobiť potenciálne odstavenie niektorých výrobných liniek a mohli by nastať aj problémy s dodávkami k niektorým zákazníkom. Kapacita našich skladových zásob výrobného materiálu je totiž maximálne na tri dni,“ dodala zástupkyňa firmy.

Štrajk autodopravcov neovplyvnil výrobu v automobilke Kia
Štrajk autodopravcov nemá vplyv na plynulosť výroby v závode Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom. TASR o tom informoval hovorca automobilky Ján Žgravčák. „Kia Motors Slovakia pozorne sleduje situáciu a pružne reaguje na dopravné obmedzenia v súvislosti so štrajkom autodopravcov. V tejto chvíli beží výroba v závode na 100 %,“ uviedol Žgravčák.

Prečítajte si aj

Back to top button