Správy | Aktuality | Témy

NDS napriek zisteniam NKÚ bráni mýtny systém

Napriek tomu, že hĺbková kontrola Náordného kontrolného úradu (NKÚ) potvrdila neefektívne nastavenie a fungovanie mýtneho systému, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa bráni a tvrdí, že požiadavkám dopravcov vyhovieť nemôže.

NDS tvrdí, že naplnením požiadaviek Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) by vznikli okamžité škody, ktoré by dosiahli do pol miliardy eur. Uviedla to jej hovorkyňa Michaela Michalová. Priblížila, že ak by bol zrušený terajší mýtny systém, ako to požaduje UNAS, len výpadok z príjmu NDS na mýte v rokoch 2021 až 2022 by predstavoval 442,5 milióna eur.

Tento stav by podľa nej znamenal okamžitú prvotnú platobnú neschopnosť NDS. Mala by však aj druhotné vplyvy na finančnú situáciu dodávateľov a ekonomiku SR, na zamestnanosť aj platobnú schopnosť. Vyvolalo by to podľa hovorkyne tiež neschopnosť plniť zmluvné záväzky z už uzatvorených zmlúv a z toho vyplývajúce zmluvné sankcie. Následkom by bolo aj porušenie záväzných ukazovateľov investičných úverov a hrozilo by tak okamžité zosplatnenie zostatkov investičných úverov v objeme 112 miliónov eur. Zároveň by to znamenalo porušenie podmienok prevádzkových úverov a okamžité zosplatnenie rámcov prevádzkových úverov v objeme 150 miliónov eur.

NDS vyčíslila aj dôsledky doterajších zliav za používanie mýta. Zmeny v mýtnom systéme spôsobené požiadavkami autodopravcov v rokoch 2014 a 2016 podľa Michalovej znamenajú za roky 2014 až 2022 stratu vo výške 388,8 milióna eur na strane výberu mýta a úsporu autodopravcov vo výške 364 miliónov eur. „Napriek tomu sme s dopravcami rokovali o ďalších zľavách v mýtnom systéme, ktoré však UNAS odmietol,“ podotkla hovorkyňa NDS.

Súčasne zdôraznila, že neuplatnením valorizácie v tomto roku dopravcovia do konca 2020 získavajú ďalších 6,2 milióna eur. Autodopravcovia s vozidlami nad 3,5 tony budú môcť využívať množstevné zľavy z mýtnych sadzieb už od prvého najazdeného kilometra v kalendárnom roku.

„Pre dopravcov to bude znamenať do roku 2022 úsporu vo výške 12,61 milióna eur. Neuplatnením valorizácie a novými zľavami na mýte dopravcovia do roku 2022 ušetria 32,81 milióna eur, presne o túto sumu menej vyberie na mýte NDS,“ dodala Michalová.

Vláda v januári tohto roka schválila návrh nariadenia z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, podľa ktorého sa zľavy z mýta podľa množstva najazdených kilometrov majú poskytovať už od prvého najazdeného kilometra. Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia prijalo tento návrh rezortu dopravy, UNAS sa k tejto alternatíve postavila odmietavo.

UNAS ohlásila na piatok (7. 2.) protestnú jazdu a zhromaždenie pred Úradom vlády SR. Žiada otvoriť zmluvu na mýtny systém spolu s dodatkami a vyvodiť trestnoprávnu zodpovednosť. Apeluje tiež na premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) na vyvodenie dôsledkov. Únia zároveň adresovala list prezidentke SR Zuzane Čaputovej s žiadosťou o sprostredkovanie rokovaní.

Štrajk poukazoval na efektivitu, nie ceny
NDS vyčísľovaním zliav na mýte pre dopravcov neodpovedá na to, na čo chceli autodopravcovia štrajkom poukázať. Ich snahou totiž bolo upriamiť pozornosť na plytvanie, ktoré potvrdil aj NKÚ, nie na ceny za mýto. Samotný NKÚ svojou kontrolou potvrdil, že takmer polovica peňazí z výberu mýta smeruje na účet súkromnej spoločnosti a iba zlomok z peňazí, ktoré zostanú NDS, sa investuje do rozširovania diaľničnej siete. 

Prečítajte si aj

Back to top button