Cestná doprava

Scania predstavuje novú generáciu mestských a prímestských autobusov

Nový rad Scania Citywide ponúka nízku spotrebu paliva a energie, vyššiu kapacitu pre cestujúcich, lepšie jazdné vlastnosti a väčšie pohodlie pre cestujúcich i vodičov.

Spoločnosť Scania predstavuje novú generáciu svojich autobusov pre mestskú a prímestskú dopravu. Začíname elektrickým autobusom Scania Citywide na batérie a rad bude zahŕňať autobusy pre všetky varianty palív a bude tak predstavovať najobsiahlejšiu ponuku na alternatívne palivá na trhu.
„Nový rad Scania Citywide sa vyznačuje nízkou spotrebou paliva, vyššou kapacitou cestujúcich, lepšími jazdnými vlastnosťami a výrazne zdokonaleným pohodlím pre cestujúcich i vodiča,“ hovorí Anna Carmo e Silva, vedúci divízie autobusov a autokarov Scania.“ Naším cieľom bolo navrhnúť autobus, ktorý bude mať viac priestoru, svetla a čistoty. Ak chceme zvrátiť globálne otepľovanie, je zásadné, aby autobusy poskytovali maximálne pohodlie potrebné k presvedčeniu väčšieho počtu ľudí, aby prešli na verejnú dopravu.“

Bočné uloženie motora v prípade 7 a 9 litrových spaľovacích variantov aj elektrického motora na 12-metrových nízkopodlažných mestských autobusoch znamená vytvorenie troch dodatočných sedadiel za zadnou nápravou. Navyše zvýšené zaťaženie prednej nápravy vytvára priestor pre ďalšie dve sedadlá. Celkovo vzaté, kapacita cestujúcich bola zvýšená na cca 100 pasažierov v závislosti od typu pohonu a vnútornom usporiadaní.
Pri použití 7litrového motora, ktorý je najčastejšie používaný pre mestskú prevádzku, bola spotreba paliva znížená o 3-5 percent. V kombinácii
s vylepšenými funkciami prevodovky možno dosiahnuť ďalších 1-3 percent. So zavedením funkcia štart / stop možno dosiahnuť úspory vo výške ôsmich percent v prípade prevádzky na naftu a bionaftu, zatiaľ čo pri autobusoch na plyn to môže byť až 15 percent.
Ďalšie úspory paliva je možné dosiahnuť s ústrojenstvom Scania Opticruise na prímestských nízkopodlažných autobusoch. Na spotrebu paliva má pozitívny vplyv aj vylepšený aerodynamický odpor, tempomat s aktívnou predikciou (CCAP), elektrický ventilátor chladenia, čistenie výfukových plynov SCR ako i znížená hmotnosť vozidla.

Nové autobusy Scania Citywide sa vyznačujú úplne novým štýlom interiéru so svetlými farbami na strešných a bočných paneloch. Bočné okná sú väčšie a majú vyššiu stropné líniu, čo prináša viac prirodzeného svetla do autobusu. Strop má zvýšenú výšku a bočné stropné panely majú plochý tvar, čo zlepšuje ako osvetlenie, tak vnímanie priestoru pre cestujúcich. Širšia ulička a nepriame stropné osvetlenie v celom autobuse ešte viac prispievajú k pocitu priestrannosti a pohodlia. Cestujúci aj vodič tiež určite ocení lepšie prúdenie vzduchu. Lepšie usporiadanie priestoru v autobuse uľahčuje tok cestujúcich a skracuje tak dobu státia na autobusových zastávkach.

Nízkopodlažný variant bude mať vzadu jedno okno navyše v porovnaní s aktuálnymi modelmi Citywide. Je to vďaka zmene umiestnenia motora. Okrem toho sa zákazníci môžu rozhodnúť pre ďalšie spodné bočné okná medzi prednou a zadnou nápravou, ktoré do priestoru pre cestujúcich prinesú ešte viac svetla.

Ďalšou funkciou zvyšujúcou pohodlie je individuálne odpruženie vpredu, ktoré prispieva k plynulejšej jazde.
V rámci pomoci prevádzkovateľovi pri zachovaní nanajvýš dôležitej čistoty, bol autobus navrhnutý s minimálnymi medzerami a hranami, čo zjednodušuje jeho každodennú údržbu. Ergonómia priestoru pre vodiča sa výrazne zlepšila vďaka lepšiemu umiestnenie pedálov, väčšiemu priestoru pre nohy, možnosti nastavenia výšky vodiča, plynulému nastaveniu sedadla vo všetkých uhloch, lepšiemu výhľadu a lepšej dosiahnuteľnosti ovládacích prvkov. Takmer všetky tlačidlá na prístrojovej doske sú pripojené ku CAN, ich funkciu možno teda ľahko prispôsobiť pre rôzne miestne aplikácie.

Celý autobus Scania Citywide bol navrhnutý so spoločným elektrickým systémom, čo uľahčuje monitorovanie jeho stavu i opravy.
V rámci nového radu mestských a prímestských autobusov je systém Scania Zone k dispozícii na všetkých typoch hnacieho ústrojenstva. Pomáha vodičom, aby sa prispôsobili stále častejším mestským predpisom vydávaným s cieľom obmedziť znečistenie a zvýšiť bezpečnosť.

„Plne si uvedomujeme, že zákazníci musia brať do úvahy celý systém, aby dosiahli najlepšiu celkovú ekonomiku prevádzky,“ hovorí Carmo e Silva. „To samozrejme zahŕňa faktory, ako je spotreba paliva, doba prevádzkyschopnosti, výkon, príťažlivosť pre cestujúcich a kapacita. Pri navrhovaní nového autobusu Scania Citywide sme sa dôsledne zaoberali všetkými aspektmi a sme presvedčení, že teraz ponúkame vysoko konkurencieschopný mestský a prímestský autobus pre dopravu dneška i zajtrajška.“

Prečítajte si aj

Back to top button