Prístavu Gdansk sa darí

Za prvý polrok 2019 sa v prístave Gdansk prelozilo 27,3 milióna ton tovaru. V porovnaní s prvým polrokom 2018 je to o 9% preloženého tovaru viac.

Prístav Gdansk je v prekládke tovaru 4. najväčším prístavom na Baltskom mori po troch ruských prístavoch: Ust Luga, Petrohrad a Primorsk. Pritom od tretieho najväčšieho prístavu Primorsk ho delia len necelé dva milióny ton preloženého tovaru.

Pod rekord 27,3 milióna ton prekládky sa podpísali všetky druhy tovarov, avšak najviac, až 41%-ný podiel, predstavuje drobný tovar v kontajneroch. K tomu sa najmä v prvom polroku 2019 významným podielom pridal rast podielu tekutých palív a to o 21,5% v medziročnom porovnaní. Tie sa do prístavu dostávajú cez Naftoport, čiže terminál na ropu.

Význam Naftoportu sa potvrdil najmä počas kritických problémov so znečistenou ropou z Ruska. Naftoport podržal výrobu v dvoch poľských, ako aj dvoch nemeckých rafinériách, do ktorých dodával čistú ropu. Inak by tieto 4 rafinérie boli kvôli znečistenej rope odstavené, čo by významne pocítili hospodárstva Poľska aj Nemecka. Počas krízy so znečistenou ropou dodával Naftoport v gdanskom prístave 100 tisíc ton ropy za 24 hodín. Vysoký rast, medziročne o 41,4% zaznamenala aj prekládka dreva.

Rastúce objemy prekládky tovarov a nevyhnutnosť zabezpečiť dodávky tekutých palív z Naftoportu ešte viac podporili poľské vládne investície do rozvoja a výstavby prístavu v Gdansku, kde by mal byť do roku 2029 vybudovaný centrálny prístav s investíciou 12 miliárd zlotých (približne 3 miliardy euro).

Na rok 2019 má vedenie prístavu Gdansk ambíciu byť v rámci európskych prístavov na pozícii 15 až 20 a tento plán priťahuje pozornosť najväčších lodiarenských spoločností sveta a najväčších svetových hráčov v námornej preprave a logistike.

Námorný prístav Gdansk je kľúčovým komunikačným uzlom v regióne. Aktuálne jeho infraštruktúru tvorí osem prekladísk s dĺžkou viac ako 20 km, vnútorný a vonkajší prístav s bezprostredným napojením na gdanský záliv, v rámci ktorého sa nachádza aj moderný hlbokovodný kontajnerový terminál DCT. Infraštruktúra v prístave Gdansk je čoraz viac využívaná aj slovenskými špeditérmi, zasielateľmi a prepravcami, najmä smerom na Ďaleký Východ.

Význam prístavu Gdansk rastie nielen pri preprave automobilov, priemyselných výrobkov či surovín pre výrobu v slovenských podnikoch, ale najnovšie aj pri preprave banánov, ktoré sa zo strednej Ameriky vozia špeciálnymi chladiarenskými loďami. Každý týždeň v nedeľu pripláva do prístavu približne 4 000 ton banánov. Jedná sa o spoluprácu Správy morského prístavu Gdansk, firmy Citronex a poľskej firmy Cargofruit. Do Gdanska pripláva jedna zo šiestich lodí, ktoré neustále plávajú s dodávkami ovocia medzi prístavmi centrálnej Ameriky a Európy.

Ovocie je do prístavu dodané v kartónoch. Z lode sa banány dostanú na dopravné pásy, z ktorých sú priamo naložené na nákladné autá. Tie ich zavezú do špeciálnych skladov firmy Cargofruit, kde ovocie dozreje a následne je distribuované priamo zákazníkom.

Predtým logistický reťazec vyzeral tak, že banány boli kontajnerovými loďami dopravené do nemeckých prístavov a odtiaľ sa po železnici dostali do skladov v iných krajinách. Takto bude vynechaný medzičlánok a banány sa po svojom dozretí dostanú k zákazníkovi v Poľsku ale aj na Slovensku priamo.

Zdroj: Veľvyslanectvo Poľskej republiky v Bratislave, Foto: portgdansk.pl

Podobné články