Vodná doprava

Najväčšia nákladná loď sveta zdolala svoju prvú plavbu

Najväčšia kontajnerová loď na svete, MSC Gülsün, priplávala do prístavu Gdansk. Zakotvila pri Terminále T2 hlbokovodného kontajnerového terminálu DCT (Deep Water Container Terminal) Gdansk. Rekordmana z nej robí kapacita 24 000 dvadsaťstopových kontajnerov, ktoré môže naraz prepraviť.

Kontajnerová loď MSC Gülsün doplávala do DCT Gdansk v rámci pravidelnej linky 2M Silk/AE-10, spájajúcej Áziu s Európou. Jej plavba zo Shanghaia do Gdanska trvala 39 dní. V DCT Gdansk sa počas pobytu MSC Gülsün uskutoční prekládka 11 000 kontajnerov, čo zodpovedá 18 000 TEU. Je to najväčšia pravidelná výmena v Európe a jedna z najväčších na svete. „Ak by sme kontajnery uložili jeden na druhý, vytvorili by vežu tri a pol krát vyššiu ako ako je Mount Everest“, hovorí Cameron Thorpe, predseda predstavenstva DCT.

MSC Gülsün je rekordmanom vzhľadom na svoju kapacitu 23 756 TEU. Keby sme zmenili spôsob prepravy z námornej na inú, potrebovali by sme 14 072 nákladných áut, resp. 1 358 lietadiel, alebo 44 vlakových súprav. Táto najväčšia kontajnerová loď sveta má dĺžku 399,9 m a šírku 61,5 m. Dôležitý je fakt, že okrem tradičných kontajnerov môže na palubu naložiť aj 2 024 chladiarenských kontajnerov, čo urýchli prepravu potravín, nápojov a farmaceutických produktov medzi Áziou a Európou.

MSC Gülsün bola navrhnutá s ohľadom na ekológiu. Čelo lode bolo dizajnované tak, aby zvyšovalo energetickú efektívnosť prostredníctvom zníženia odporu trupu. Najmodernejšia technika minimalizuje odpor vetra, čo sa prenáša na nižšiu spotrebu paliva. Loď je vybavená hybridným systémom filtrácie spalín. Môže prejsť na palivo s nízkym obsahom síry, ale najmä, je pripravená na prestavbu na LNG pohon.

Jediným terminálom, ktorý môže obsluhovať tak veľké lode je práve DCT Gdansk, ktorý intenzívne investoval do rozvoja infraštruktúry a moderného vybavenia potrebného pre prekládku. Terminál DCT Gdansk obsluhuje nielen Poľsko, ale je jedným z najatraktívnejších biznis modelov obsluhujúcich trhy Baltského mora. Je cenovo zaujímavým riešením, ako sa dostať na vnútrozemské trhy Česka, Slovenska, Bieloruska a západnej Ukrajiny a opačne. Ponúka tiež sieť pravidelných liniek medzi Európou a Ďalekým východom.

V spolupráci
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button